מגזין

לראשונה: רופאים השתילו לב חזיר בגוף אדם

החזיר שממנו נלקח הלב להשתלה עבר עשרה שינויים גנטיים. המושתל, בן 57, מרגיש טוב. על הפרוצדורה החדשנית שבוצעה השבוע ועל התקווה לחולים הזקוקים להשתלת איברים

לב החזיר שהושתל לראשונה באדם. צילום: University of Maryland School of Medicine

רופאים בבולטימור, ארה"ב, השתילו באדם, לראשונה בעולם, לב של חזיר שהונדס גנטית. ההשתלה נעשתה ביום ו' האחרון במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד והניתוח נמשך שמונה שעות. שלושה ימים לאחר מכן דיווח בית החולים לתקשורת כי המושתל, בן 57, מרגיש טוב. הפרוצדורה החדשנית עשויה לספק תקווה לחולים הזקוקים להשתלת איברים.

ד"ר ברטלי גריפית (Bartley Griffith), ראש צוות המנתחים ומנהל המרכז להשתלות לב במרכז הרפואי מרילנד, חשף את הפרטים הבאים: המושתל, דייויד בנט, הציג לאחר ההשתלה דופק ולחץ דם תקינים. "הלב עובד ונראה נורמלי", אמר ד"ר גריפית והוסיף: "אני והצוות שלי נרגשים, אבל לא יודעים מה יקרה מחר. מעולם לא נעשה הליך שכזה עד כה".

ד"ר גריפית מספר על ההליך ועל ההחלטה לבצע את השתלת לב החזיר במטופל - צפו:

בראש תכנית ההשתלות במוסד זה עומד ד"ר מוחמד מוהיודין (Muhammad Mohiuddin). את לב החזיר סיפקה Revivicor, חברת רגנרציה רפואית מווירג'יניה שבה "נקצר" הלב מהחזיר והועבר לידי צוות המשתילים בתוך צידנית מיוחדת ששימש לשימור תפקודו עד לתחילת הליך ההשתלה. בתכנית גידול האיברים של חזירים המיועדים להשתלה בבני אדם הושקעו עד כה באותה חברה 15.7 מיליון דולר.

השתלת איברים שמקורם בחזירים עשויה לסייע לצמצם במחסור המשמעותי באיברים להשתלה בבני אדם עבור חולים הזקוקים לה. בארה"ב, יותר מ-41 אלף אנשים קיבלו בשנה שעברה תרומת איבר, כמחציתם – כליות. 3,817 קיבלו בשנה שעברה תרומת לב אנושי, אך הדרישה לאיבר זה גבוהה ורשימת הממתינים לפרוצדורה זאת ארוכה במיוחד: לפי הערכה אחת – 110 אלף ולפי אחרת חצי מיליון אמריקאים זקוקים לתרומת איבר זה ונמצאים ברשימת המתנה. מדי שנה מתים כ-6,000 מהממתינים כיוון שלא נמצאה עבורם תרומה מתאימה.

כדי להתכונן להשתלת לב החזיר בגופו של אדם הושקעה עבודה מדעית ממושכת לאורך שנים ובין היתר הושקעו מאמצים בגידול חזירים שאיבריהם לא יידחו על ידי גוף האדם. המחקר בנושא הואץ בעשור האחרון הודות לטכנולוגיות החדשות של עריכת גנים ושיבוט. באוקטובר 2021 נעשה שימוש בטכנולוגיה זאת כשרופאים בניו יורק השתילו בחולה כליות, כליה של חזיר שהונדס גנטית.

הרופאים המנתחים מבולטימור ולב החזיר. צילום: University of Maryland School of Medicine

ד"ר דייוויד קלסן, רופא-מומחה להשתלות, מנהל רפואי של רשת אמריקאית לתרומת איברים, אמר: "עכשיו יהיו, כך ניתן להאמין, שינויים משמעותיים באופן שבו אנחנו מתייחסים לקריסת איברים". עם זאת הוסיף: "עדיין יש צורך לעבור משוכות רבות לפני שיהיה ניתן להשתמש בדרך זאת ובאופן נרחב. נדרש הרבה זמן עד שתהליך רפואי שכזה מבשיל".

ד"ר גריפית סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי לראשונה עלה הרעיון להשתמש בלב של חזיר באמצע דצמבר. כשהציע למועמד להשתלה לעבור את הניתוח הזה, אמר לו: "אני לא יכול לתת לך לב אנושי, אתה לא עומד בקריטריונים. אולי נוכל להשתמש בלב של חזיר. הליך זה לא נוסה בעבר, אבל אני חושב שנצליח". רופאים שאצלם טופל ובני משפחה אמרו כי המושתל החליט להמר על ההליך הנסיוני מפני שלא היה לו סיכוי אחר להמשיך לחיות. גורמים במרכז הרפואי בבולטימור סיפרו: "לפני שנכנס לניתוח אמר המושתל: זה או למות או לעבור את ההשתלה. זה הסיכוי האחרון שלי, אני רוצה לחיות".

הלב החדש מתפקד ועושה את רוב העבודה של לב אנושי, אבל המושתל, נכון לכתיבת שורות אלו, עדיין מחובר למכונת לב-ריאה שהחזיקה אותו בחיים עוד לפני הניתוח. הרופאים העריכו שניתן יהיה בימים הקרובים לנתק אותו ממנה.

48 השעות הראשונות והקריטיות שלאחר הניתוח עברו בשלום, אך צוות הרופאים שביצע את ההליך מסר כי נמשך מעקב קפדני אחרי סימנים שעלולים להעיד כי גופו של המושתל מתחיל לדחות את האיבר החדש. המעקב כולל בדיקות לזיהוי זיהומים בגוף המושתל, בהם נגיף שפוגע בחזירים ומסוגל לעבור מהם לבני אדם, אלא שההערכה הנוכחית היא שהסיכון לכך נמוך.

תזכורת: הניסיון להשתמש באיברי חיות להשתלה בבני אדם החל לפני עשרות שנים. ב-1983 הושתל לב של בבון בגוף של תינוקת, אולם היא מתה 20 יום לאחר ההשתלה. המומחים בתחום טוענים שיש יתרון בשימוש בחזירים לצורכי השתלות: קל יותר לגדל אותם והם מגיעים לגודל של אדם בוגר בתוך שישה חודשים. בנוסף, תקופה ארוכה כבר משתמשים במסתמי לב של חזירים להשתלות בבני אדם. יש גם חולי סוכרת שקיבלו תאי לבלב מחזיר ועור של חזיר משמש כשתל זמני לטיפול בנפגעי כוויות.

טכנולוגיית השיבוט ועריכת הגנים הובילה ליצירת איברים של חזירים עם סיכון נמוך יותר להידחות בידי גוף האדם. הרופאים מאוניברסיטת מרילנד יסדו תכנית להשתלת איברים של חיות, ואף השתילו בהצלחה לבבות של חזירים בגופם של בבונים. אולם, עדיין נותר החשש שהמערכת החיסונית של בני אדם תגיב באופן הרסני בעקבות ההשתלה ותסכן את חיי המושתל.

עריכת הגנים של חזיר אמורה לפתור את סכנת דחיית האיבר, כך מעריכים המומחים. החזיר שממנו נלקח הלב להשתלה השבוע עבר עשרה שינויים גנטיים: ארבעה גנים נמחקו או הושבתו, כולל אחד הגורם לדחייה אגרסיבית של איבר מחזיר על ידי בני אדם ואחר שאחראי על המשך גדילת הלב. שישה גנים נוספים הוכנסו לתוך הגנום האנושי כדי להקל על קליטת הלב על ידי המערכת החיסונית האנושית. לשם כך נעשה שימוש בתרופה נסיונית שנועדה לדכא את המערכת החיסונית ולמנוע את דחיית האיבר.

חברי הצוות הרפואי סיפרו כי למרות כל ההכנות שביצעו, הופתעו לגלות במהלך ניתוח ההשתלה עצמו כי האנטומיה של לב החזיר לא בדיוק מתאימה לגופו של החולה. "היו לנו כמה רגעי ספק, הפתעה גמורה והתלבטות, שחזר ד"ר גריפית, "אבל ביצענו התאמות באמצעות ניתוח פלסטי". כשהוסר המהדק שחסם את מעבר הדם, "הלב המושתל התחיל לעבוד מיד".

נושאים קשורים:  השתלת איברים,  מגזין,  חדשות,  הנדסה גנטית,  השתלת לב חזיר,  הנדסת איברים
תגובות
14.01.2022, 17:42

פשוט אבסורד!
במקום לגרום לאוכלוסיה להשכיל ולנהל אורח חיים בריא ותזונה נבונה לא עושים כלום, מחכים שאנשים יביאו סנטימטר מהמוות ואז ממציאים זוועות שכאלו.
מכניסים גוף זר בעל חלבונים זרים שמעורר את מערכת החיסון ואז מדכאים אותה עם תרופות.
עושים הכל קק בשביל להמשיך לפרנס את תעשיות המזון הקטלניות.
למין האנושי מגיע כל מה שמצפה לו.