חדשות

"שיבא": אשפוז פסיכיאטרי לנשים לאחר לידה עם התינוק

ד"ר ורד בר, מנהלת מרפאת חווה לבריאות הנפש של האישה ב"שיבא", על האשפוז הדיאדי: "הקשר בין האם שנמצאת במצוקה לתינוק הוא קריטי להחלמתה ולהתפתחותו של היילוד"

אם ותינוק לאחר לידה (צילום: שאטרסטוק)

במרכז הרפואי שיבא יוכלו מעתה יולדות הסובלות ממצוקה נפשית לקבל אשפוז תוך התייחסות לקשר של אם ותינוקה. השירות החדש, המיועד לנשים עד חצי שנה אחרי הלידה, ייחודי למרפאת חווה לבריאות הנפש של האישה ומחלקת פסיכיאטריה א'-נשים ב"שיבא".

בישראל, אין כיום מחלקה פסיכיאטרית המאפשרת אשפוז מלא של אם עם התינוק. אם המתאשפזת אחרי לידה מופרדת מתינוקה. הפרדה זו, שנמשכת לרוב מספר שבועות, מתרחשת בזמן הקריטי של היווצרות הקשר ביניהם.

במסגרת האשפוז הדיאדי ב"שיבא" מתאפשרים לראשונה מפגשים כמעט יומיומיים בין האם לילד: התינוק מובא על ידי המשפחה, חמש פעמים בשבוע, לפגישה עם האם לטיפול דיאדי בחדר ייעודי מחוץ למחלקה.

"בטיפול דיאדי המטופל הוא הקשר עצמו, ובמקרה הזה בין האמא לתינוק", מסבירה ד"ר ורד בר, מנהלת מרפאת חווה. "מגיעות אלינו נשים עם דיכאון או פסיכוזה אחרי לידה. במקרים רבים הן לא יודעות לקרוא את הסימנים של התינוק, לא מגיבות אליו או נבהלות מאוד מהבכי. הקשר ביניהם הוא קריטי להחלמה של האם ולהתפתחות התקינה של התינוק".

האשפוז הדיאדי מתווסף לשירותים של יחידת טיפול יום אם-תינוק במרפאת חווה. רוב הנשים באשפוז זה ממשיכות בתכנית של יחידת טיפול יום אם-תינוק, ובסיום הטיפול ממשיכות במרפאה עם ליווי קבוצתי ומעקב רפואי.

מרפאת חווה היא המרפאה הוותיקה והגדולה בישראל לבריאות הנפש של האישה. המרפאה מאבחנת ומטפלת בנשים הסובלות משינויים רגשיים בצמתים הורמונליים סביב ציר הפריון, כגון קשיי פוריות וטיפולי פריון, הריון ולאחר לידה. הצוות הרב-מקצועי כולל פסיכיאטריות, פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות ומרפאות בהבעה, ועובד בשיתוף פעולה הדוק עם בית החולים לנשים ויולדות.

נושאים קשורים:  אשפוז דיאדי,  בית החולים שיבא,  חדשות,  בריאות הנפש,  דיכאון לאחר לידה,  ד"ר ורד בר
תגובות
13.01.2022, 23:17

מקסים!

31.01.2022, 18:56

אשפוז של נשים יולדות עם תינוקן במחלקה פסיכיאטרית פותח עוד בשנות השבעים בבית החולים איתנים ביזמתו של דר מייזל ז"ל ,בהצלחה מרובה והוצג בכמה כנסים. הוא הופסק בגלל העדר ממון לפרויקט זה
דר לרנר מנהלו לשעבר של בית החולים

01.02.2022, 07:39

דר ורד בר מקצועית מאד מסורה לנושא ולמטופלות . כל הכבוד ליוזמה ולהתמדה כנגד כל הקשיים