COVID-19 בישראל

מנהלי בתי החולים להורוביץ: "מצוקת אשפוז קשה וצוותים שחוקים"

עומס בפנימיות, צפי לגל אשפוזים נוסף ומשרדי הבריאות והאוצר ממשיכים להתדיין על הגדלת התקציב למיטות טיפול נמרץ ומכשירי אקמו | "המצב אבסורדי", טוענים מנהלי בתי החולים ומזהירים: "מה שהיה לא יהיה עוד"

שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

מנהלי בתי החולים קיימו הבוקר שיחה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ והאשימו את משרדו בהתנהלות לקויה וגם הבהירו לו: "מה שהיה – לא יהיה עוד". על פי דיווח של אדיר ינקו ב-Ynet, השר מסר בשיחה זאת כי בינתיים אין עדיין הסכמה עם משרד האוצר על קבלת 100 מיטות טיפול נמרץ נוספות.

ד"ר עופר מרין, מנהל "שערי צדק", הדגיש את מצוקת התקציב למכשירי אקמו וביקש את התערבות השר. השר הורוביץ אמר בתגובה: "נמשכים הדיונים עם משרד האוצר בדבר הגדלת יכולת הטיפול בטיפול נמרץ. אסור שנגיע למצב של סף יכולת בטיפול נמרץ ובאקמו כמו שהיה בגל הקודם. בנוסף ל-100 מיטות טיפול נמרץ נדרשות עוד עשר מכונות אקמו. אני משוכנע שנצליח בדיונים עם משרד האוצר".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל "שיבא", אמר בפנייה אישית לשר: "אתה צריך להבין, זה הרבה יותר עמוק מהתחשבנות. זה משהו שאנחנו לא יכולים לחיות איתו. מקובל עלינו לתת דין וחשבון לקופות החולים, למשרד הבריאות ולארגונים הרפואיים אך לא למשרד האוצר".

ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל "הלל יפה", צוטט: "אנחנו כבר שנתיים בקורונה ומצב הצוותים מבחינת השחיקה הוא לא אותו דבר. מה שקרה לא יכול להתקיים לתקופה ארוכה. עדיין יש מיטות טיפול נמרץ שלא מאוישות – זה מצב אבסורדי לחלוטין". בנושא האקמו אמר: "למעלה משנתיים עדיין בודקים ובודקים. הגיע הזמן להפסיק לבדוק ולהתחיל לקיים. לא נוספה אף מחלקה פנימית אחת בבתי החולים הממשלתיים. לא מאמין שנאפשר 200% תפוסה במחלקות הפנימיות - זה לא יקרה יותר".

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל בית החולים ברזילי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו צפויים לגל אשפוזים למרות שזן האומיקרון פחות אלים. נצטרך לפתוח חזרה את מחלקות הקורונה שנסגרו ולעבור למחלקות מוסבות. כבר עכשיו אנחנו בתפוסה של 130%-120% במחלקות הפנימיות. פשוט אפס מקום. במקביל", הוסיף, "מתחילים לראות עלייה באשפוז עקב מחלות נשימה גם בקרב ילדים. זה יחד עם האומיקרון וסגירת פנימיות הוא מצב מאוד קשה. רואים שיותר חברים בצוותים הרפואיים, בעיקר אחיות, הולכות לבידוד. כל המשוואה הזו משמעותה מצוקה עצומה באשפוז".

ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת "אסף הרופא", התייחסה לשחיקה של הצוותים במחלקות הפנימיות ואמרה: "בניגוד לגל הראשון, אז החולים האחרים לא באו לבתי החולים - עכשיו הם באים". פרופ' יורם ויס, מ"מ מנהל "הדסה", הוסיף: "הבעיה שלנו כרגע היא לא כמות החולים הקשים, אלא נפילה של אנשי צוות לבידודים - וזה עולה בצורה אקספוננציאלית כל יום".

ד"ר ענת אנגל, מנהלת בית החולים וולפסון, אמרה: "מחלקת טיפול נמרץ אצלנו מלאה כבר חודש שלם - משהו שלא ראינו קודם לכן. בשביל לאשפז מהר צריכים להעלות את כמויות הבדיקות המהירות. מכשיר אקמו, ציוד מתכלה וכמובן כוח האדם - אלה הדברים הנדרשים ביותר".

בתוך כך מסר משרד הבריאות הנחיות לבתי החולים: להמשיך לפעול כרגיל; לצמצם את הסיכון להדבקה בתוך המחלקות על ידי הקפדה על ריחוק חברתי, קיום דיונים בזום ואיסור על נסיעות לחו"ל. יהיו גם הנחיות ייעודיות לעובדי רפואה שנדבקו בקורונה.

מרכזי-העל איכילוב, שיבא, הדסה, סורוקה ורמב"ם נקראו להיערך לפתיחת מחלקות קורונה ייעודיות לילדים. בתי החולים הנוספים שהתבקשו להיערך עם מיטות לאשפוז קורונה ילדים הם שניידר ובית החולים הצרפתי בנצרת.

נושאים קשורים:  פנימיות,  מצוקת אשפוז,  טיפול נמרץ,  אקמו,  בתי חולים,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות,  19-COVID,  קורונה
תגובות