חדשות

חבר מושבעים בניו יורק: גם "טבע" אחראית למגיפת האופיואידים

על פ התביעה, החברה ניסתה להרחיב את השימוש במשככי כאבים נרקוטיים מעבר להתוויה המקורית לשיכוך כאב בחולים במחלות סופניות | "טבע": מדיניות השיווק בהתאם לרגולציה הפדרלית

"עבור רוב המבוגרים שחיים עם כאב כרוני, טיפול נוגד דיכאון יהיה מאכזב". אילוסטרציה

חבר מושבעים בניו יורק פסק בשבוע שעבר כי מצא את חברת התרופות טבע היא בין הגורמים האחראים למגיפת ההתמכרות לאופיואידים, משככי כאבים נרקוטיים, וזאת בעקבות מדיניות השיווק האגרסיבית שנקטה. בדיון שייקבע למועד מאוחר יותר יקבע סכום הפיצויים שהחברה תידרש לשלם.

בדיווח של סוכנות החדשות AP שפורסם בכלי תקשורת אמריקאיים נמסר כי ההתמכרות למשככי כאבים נרקוטיים גרמה למותם של כ-500 אלף אמריקאים ב-20 השנים האחרונות.

החלטת חבר המושבעים התקבלה במשפט שבו תבעה מדינת ניו יורק ושניים ממחוזותיה את חברת טבע ויצרניות אחרות של אופיואידים. בתביעה נטען כי מדיניות השיווק האגרסיבית של חברות התרופות המעיטה בסיכוני ההתמכרות למשככי הכאבים, והחברה ניסתה להרחיב את השימוש בהם מעבר להתוויה המקורית שהיתה לשם שיכוך כאבים מתפרצים בקרב חולים במחלות סופניות.

עם זאת דווח גם כי על שופט בבית המשפט בניו יורק יהיה עוד להכריע בבקשת חברת טבע לפסול את המשפט, משום שלטענתה התובע שייצג את מדינת ניו יורק ציטט סטטיסטיקה לא מדויקת בנוגע למרשמי האופיואידים במהלך הטיעונים המסכמים. "טבע" טענה שמדיניות השיווק שלה נעשתה בהתאם לרגולציה הפדרלית ושל מדינת ניו יורק.

נגד חברת טבע הוגשו כ-3,300 תביעות דומות, מרביתן אוחדו לתיק אחד המתנהל במדינת אוהיו. החברה קיוותה להגיע להסדר פשרה שבמסגרתו תספק ללא תמורה את התרופה לטיפול בהתמכרות Suboxone בשווי של 26 מיליארד דולר במשך עשר שנים ותשלם במזומן 250 מיליון דולר בלבד בתקופה זו. קודם לכן פסק בית משפט בקליפורניה דווקא לטובת "טבע" ועוד שלוש חברות והיא גם הגיעה לסיכום עקרוני על הסדר במדינת לואיזיאנה.

כל יצרניות התרופות האחרות שנגדן הוגשו תביעות דומות בהקשר להתמכרויות למשככי כאבים נרקוטיים העדיפו הסדרי פשרה ותשלום פיצויים, בעוד ש"טבע" החליטה לנסות ולהמר על פסיקה לטובתה.

החברה האחרונה שהעדיפה להימנע מעימות ישיר עם חבר מושבעים היתה Abbvie, שהגיעה להסדר פשרה לפני שלושה שבועות במסגרתו שילמה 200 מיליון דולר במזומן כדי להסדיר את התביעה נגדה.

נושאים קשורים:  חברת טבע,  מגיפת האופיואידים,  משככי כאבים,  חברות תרופות,  תביעה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.01.2022, 18:44

ואוניברסיטת ת"א עדיין ממשיכה לשאת בגאווה השם של המשפחת בעלי חברת פרדו היצרנית של האופיאטים שבמרכז העניין ....למה ???

אנונימי/ת
20.01.2022, 21:43

אני זוכר היטב את כנס ההשקה החגיגי שבו רופאה שהתהדרה כמומחית לטיפול פליאטיבי ולכאב הציגה קבל מאות רופאים , על כריכי סלמון ויינות יקרים , את המהפכה של התכשירים החדשים ( אוקסיקונטין ודומיו) שאינם ממכרים..... ושהם הבשורה החדשה והרעננה של הטיפול בכאב . מה קרה אחר כך ברור לכולנו. בישראל צריך לחקור היטב את כל מי שהיה מעורב בשיווק של התרופות הללו. בראיה לאחור מסתבר שהשיווק היה לחלוטין לא תמים. עירבו בצורה גלויה או סמויה את היחידות לטיפולי בית , את ההוספיסים וזו היתה גם ראשיתן של מרפאות הכאב , שעד מהרה הסתבר להן שהן הופכות למשווקות עיקריות של התרופות הללו. לדעתי שני רופאים שילמו בחייהם על שניסו לעצור את הגל . ומי שזוכר - זוכר על מה אני מדבר כאן ולא ארחיב.

אנונימי/ת
14.02.2022, 00:38

יש תהליך מטומטם עד איוולת שמתרחש בישראל. כל חולה שנזקק לקנביס רפואי- חייב להוכיח שלאורך תקופה ארוכה הוא לוקח אופיואידים ללא עזרה. החולים בעל כורחם נדרשים לקחת האופיואידים. ומה שקורה בסוף- כמובן ידוע- הם הופכים להיות מכורים לאופיואידים בלי שום אפשרות לצאת מכך ולבסוף גם מקבלים הקנביס הרפואי, אבל עכשיו כבר לא יכולים לוותר על האופיואידים. זה משהו שקורה מידי יום ביומו ואני כרוקח שומע זאת ממטופלים רבים. כנראה עד שתקום ועדת חקירה שתפסיק איוולת זו.