Covid-19 בישראל

ה-FDA מזהיר: הבדיקות הביתיות עלולות שלא לגלות הימצאות זן האומיקרון

שינוי במדיניות הבידודים והבדיקות המהירות בישראל. ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר פרופ' סיגל סדצקי מסתייגת מהגישה לפיה ניתן לאפשר הדבקה המונית

בדיקת מטוש PCR לקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בעוד משרד הבריאות אישר אתמול לבצע בדיקה מהירה כתחליף ל-PCR למחוסנים ולמחלימים שנחשפו למאומת, ואם בדיקת האנטיגן תשיג תוצאה שלילית היא תפטור מחוסנים ומחלימים מבידוד ללא כל אבחנה איזה וריאנט נשאו – הזהיר ה-FDA כי הבדיקות הביתיות הללו עלולות שלא לגלות את זו האומיקרון באופן חד משמעי.

המתווה החדש שעליו הודיע משרד הבריאות משנה הנחיות קודמות לפיהן מחוסנים ומחלימי קורונה יידרשו לבצע רק בדיקת PCR. השינויים התכופים בהנחיות סופגים היום ביקורות ברוב כלי התקשורת בישראל כאשר הנימה בהן היא: "הממשלה משנה את גישתה בהתמודדות עם המגפה ומגלגלת את האחריות על הציבור מתוך הבנה – שאליה גם מגיעות מדינות נוספות בימים האחרונים – שקיים קושי בבלימת התפשטות האומיקרון באמצעות הגבלות" (עמוס הראל, "הארץ").

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות כתבה בטור שפורסם ב"ידיעות אחרונות": "ישראל עוברת למודל של הדבקה המונית" – והביעה הסתייגות ממנו.

בהודעת משרד הבריאות על שינוי במדיניות הבידודים נמסר כי מחוסנים ומחלימים שייחשפו למאומת קורונה, ללא אבחנה בין הווריאנטים, יוכלו לבצע בדיקת אנטיגן מוסדית אבל לא ביתית, כדי לקבל את הפטור מבידוד. המתווה החדש נכנס לתוקף הבוקר. ההחלטה להפסיק להבחין בין הווריאנטים התקבלה מאחר שמתקבעת ההערכה לפיה האומיקרון צפוי להיות כבר בימים הקרובים הווריאנט הדומיננטי, כאשר 90% מהנדבקים החדשים יהיו נשאי אומיקרון בתוך פחות משבועיים.

עוד נקבע במתווה העדכני: מחוסנים ומחלימים שיקבלו תוצאה חיובית בבדיקת האנטיגן יידרשו לבדיקת PCR, ואם גם היא יצאה חיובית יוכלו להשתחרר מהבידוד אחרי 10 ימים, כל עוד בשלושת הימים האחרונים לבידוד שלהם לא חוו תסמינים. בכך תקצר זמן בידוד החובה לנדבקי אומיקרון מ-14 ימים עד כה.

המתווה לגבי לא מחוסנים לא השתנה: הם יידרשו לבצע בדיקת PCR במקרה של חשיפה למאומת, וישהו בבידוד עד קבלת תוצאה סופית. אם תהיה חיובית, יהיה עליהם להיכנס לבידוד של 10 ימים ללא תלות בווריאנט, וישוחררו במידה שבשלושת הימים האחרונים לא חוו תסמינים. במקרה של תוצאה שלילית, הם יחויבו בבידוד של 14 יום מהמגע האחרון עם החולה, עם אפשרות לקיצור ביום השביעי בכפוף לבדיקת PCR שלילית.

בדיקת האנטיגן המוסדית במקרה של חשיפה למאומת תמומן על ידי המדינה. לצד הודעה זאת שב משרד הבריאות והדגיש שהוא ממליץ למחוסנים ולמחלימים להימנע מהימצאות במקומות הומי אדם במשך שבוע לאחר החשיפה למאומת, וכן להימנע ממגע עם אוכלוסיות שבסיכון גבוה.

הודעת ה-FDA בהקשר לבדיקות האנטיגן מדגישה כי "בדיקה ראשונית שנערכה בשיתוף ה-NIH העלתה כי בדיקות האנטיגן מזהות את הווריאנט אומיקרון, אולם ייתכן שיעילותן פחותה לעומת אבחון הווריאנטים האחרים". הבדיקות נערכו עם דגימות של נגיף מומת ולכן, צוין, אינן מהוות תחליף למחקר קליני המסתמך על דגימות של נגיפים חיים – ומחקר זה יימשך.

נושאים קשורים:  חדשות,  PCR,  אומיקרון,  בדיקת קורונה,  FDA,  פרופ' סיגל סדצקי,  בדיקת אנטיגן
תגובות

מטרת שינוי מדיניות של משרד הבריאות היא להראות שחיסון מונע הדבקה. לכן מחוסנים יעברו בדיקת אנטיגן שרגישה פחות וכך יזהו פחות מקרי הדבקה. לאומת זאת לא מחוסנים יעברו בדיקת PCR שרגישה מדי (לכן CDC מבטל צורך ב PCR חוזר ביציאה מבידוד בארה״ב) וכך נראה הרבה מקרי הדבקה בלא מחוסנים, אשר יחוייבו בבידוד ממושך: סוג של מעצר מינהלי על אי הסכמה להתחסן. אחרת משרד הבריאות יצטרך להסביר למה יש הרבה מחוסנים שנדבקים וממשלה תתמודד עם כמות אדירה של מבודדים ופגיעה במשק.