חדשות

האיגוד למיילדות וגינקולוגיה יפיץ אמנה מעודכנת בנושא בדיקות פולשניות

צעד זה נעשה בעקבות סדרת פרסומים שהופיעו בימים האחרונים ובהם עדויות של נשים שחוו פגיעות מיניות מצד גינקולוגים תוך כדי הליכי בדיקה שעברו

האיגוד למיילדות וגינקולוגיה בהסתדרות הרפואית עומד להפיץ היום (ד') "אמנה מעודכנת לרופאי הנשים" בה יפורטו תיקונים ותוספות לעקרונות היסוד בביצוע בדיקות נשים. הן נועדו למנוע מרופאים לפגוע במטופלות שלהם.

אתמול, דיווח הבוקר אדיר ינקו ב-Ynet הפיץ בנושא הזה יו"ר האיגוד, פרופ' רוני מימון, מכתב לרופאים. צעד זה נעשה בעקבות סדרת פרסומים שהופיעו בימים האחרונים ובהם עדויות של נשים שחוו פגיעות מיניות מצד גינקולוגים תוך כדי הליכי בדיקה שעברו. לפי הדיווח ב-3 השנים האחרונות הועברו למשרד הבריאות 16 תלונות של מטופלות נגד גינקולוגים. בנובמבר השנה הפיץ מנכ"ל משרד הבריאות חוזר-מנכ"ל שבו פורטו סדרי הטיפול בתלונות.

באמנה שתופץ היום, כך לפי הדיווח פורטו הנהלים החדשים לשם ביצוע בדיקות גינקולוגיות:

  • הבדיקות הפולשניות ביותר, כמו בדיקה רקטלית ובדיקת שד, יתבצעו מעתה רק אם יש לכך הצדקה רפואית ובכפוף למתן הסבר מפורט למטופלת ולקבלת הסכמתה.
  • על הרופא המטפל חובה להציג עצמו ואת חברי הצוות הרפואי שיהיו לידו בעת הבדיקה – וכל זאת עוד לפני תחילת ביצועה. רצוי שתהיה נוכחות בקרב מקום של חברת צוות כדי שתוכל להצטרף להליך, אם המטופלת תביע את רצונה בכך.
  • יש ליידע מטופלת על זכאותה למלווה מטעמה במהלך הבדיקה.
  • יש להימנע מבדיקות אגניות חוזרות, על כל המשתמע מכך. בדיקות אלה מחייבות גישה רגישה ומכבדת מצד המטפל או המטפלת".
  • על הרופא המטפל להסביר את מהות הבדיקה הצפויה, שלביה והמכשירים הרפואיים הבסיסים שבהם ייעשה שימוש בעת הבדיקה. יש לקבל ורק לאחר הסבר מקדים ומפורט את הסכמת המטופלת, לגבי איברי גופה שיבדקו. יש להימנע מפעולות שלא התקבלה להן הסכמת המטופלת מבעוד מועד.
  • כשקיים קושי להיבדק – לאפשר למטופלת להכניס לעצמה את מכשיר הבדיקה.
  • יש להימנע בכל שלב משלבי הבדיקה הערות אישיות, רמיזות ובדיחות הקשורות במבנה גוף, משקל, נטייה מינית, זהות מגדרית, שיעור יתר, הרגלים מיניים.
  • מטופלת המבקשת ביצוע בדיקה תחת הרדמה כללית, אזורית או סדציה מומלץ שיוסברו יתרונות וחסרונות האלחוש. אם המטופלת עדיין מעוניינת בכך, יש להימנע מביצוע הבדיקה ללא אלחוש.
  • תוך כדי הבדיקה יש לשמור על קשר ישיר עם המטופלת ולקבל את אישורה בעל פה בטרם תחילת הבדיקה ולפני ביצוע הפעולות הרפואיות שעלולות לגרום לכאב או אי-נוחות.
  • נהוג במשנה רגישות במיוחד כאשר המטופלת חשופה. להימנע מהערות שיפוטיות במקרים שבהם הנבדקת מקבלת החלטות מורכבות כמו בקשה להפסקת הריון, עיקור חצוצרתי. בסיום הבדיקה, על הרופאים להסביר את ממצאיהם כאשר המטופלת יושבת ממול לבושה ולדאוג להקציב זמן סביר לשאלותיה.

פרופ' מימון הוסיף: "אל לנו להתעלם מהפרסומים של הימים האחרונים בתקשורת הנוגעים לחשדות לכאורה שהציגו מטופלות שחוו פגיעה מצד שני רופאים. עניין זה מטלטל ומזעזע, מחייבת אותנו לתגובה חדה וברורה. אם יש חריגים במשפחתנו המקצועית - נוקיע אותם מתוכנו".

נושאים קשורים:  חדשות,  האיגוד למיילדות וגינקולוגיה,  פרופ' רוני מימון,  פגיעה מינית
תגובות
אנונימי/ת
29.12.2021, 18:34

מעט מידי, מאוחר מידי...

איגוד הגנקולוגים הוא חלק מהסתדרות הרופאים.
אין חוכמה בזה שארגון עובדים יקבע לחבריו חוקים. יתרה מכך, במקרה שמוגשת תלונה, ארגון העובדים מעניק סיוע משפטי לרופא מתוקף היותו אירגון עובדים.

אין חוכמה גדולה בלומר דברים שהם ברורים מאליו. לא צריך להיות גניקולוג כדי לדעת ש"בדיקה פולשנית צריכה להיעשות רק בהסכמה" - זה ידוע לכל סטודנט וסטודנטית לרפואה בשנה א'. איזו משמעות יש לעדכון אמנה כאשר כתובים בה דברים שאמורים להיות ההיגיון הפשוט אצל כל אדם, על אחת כמה וכמה רופא שהוא גניקולוג בכיר?

לא ריאלי להאמין שאירועי הטרדה מינית יימנעו על ידי האמנה הזו. זה תלוי בכך שאדם שעובר על החוק, יקשיב לאמנה הזו, שאין לה סנקציות. המדינה כנציגת המטופלים צריכה לחוקק חוקים שיאפשרו סנקציות כלפי רופאים שסרחו.

המסמך הזה מתייחס בהתממות לגניקולוג. כאילו אדם מבוגר ומשכיל, בפרט גניקולוג, לא יודע את ההבדל בין חוקי ללא חוקי ובין ראוי ללא ראוי בבדיקה גניקולוגית והנה מגיע המסמך כדי להעלות את הדבר למודעותו?
מישהו באמת חושב שהבעיה היא בכך שרופאים "לא מודעים" לכך שבדיקה פולשנית דורשת אישור?

הבעיה היא לא במודעות - אלא בהתעלמות מהחוק ומהאתיקה.
הבעיה היא בחוסר מנהיגות של מוסדות רפואיים - בחוסר מעשייהם ובאי סילוק רופאים שסרחו שהצטברו כלפיהם תלונות. בחוסר מעשייהם, המוסדות סייעו בעקיפין למטרידים והעניקו להם כר פורה לביצוע מעשיהם.

אנונימי/ת
29.12.2021, 18:50

פשששש. איזה אמנה, יא ראבי.
חבל שנזכרים 30 שנה מאוחר מדי, אמנה כזאת החלטית היתה בוודאות מונעת בוודאות מקרים של רופא שמחליט לשבור את חוקי האתיקה, המוסר והחוק הפלילי ביודעין לצורך סיפוק יצר אישי.
נו, לפחות עכשיו יש אמנה שתהווה מגדלור מוסרי לשאוף אליו (סוף סוף, שנדע מה מצופה מאיתנו כרופאים הבאים לבדוק בדיקה בגופה של אחרת, כן?).

אנונימי/ת
29.12.2021, 18:57

כתיבת אמנה כזו , מציגה לפחות חלק מהמקרים המדוברים כ״אי הבנה״ ״ מטופלת רגישה״.. והמלצות להמנע מאי הבנות אלה! נו באמת! סוטים הם סוטים ואנחנו הנשים יודעות לזהות זאת, המקרים המדוברים לא קשורים לנהלים אלא לגברים סוטים!!!

אנונימי/ת
29.12.2021, 19:34

הזוי ובעיקר מביש שצריך להוציא הנחיות שכאלה.
כאילו התקבל מידע חדש היום ערב שנת 2022 שלא היה ידוע לפני כן.
כאילו לא צריך להיות מובן מאליו שיש להיות רגיש בסיטואציה כזו או אחרת.
אות קלון

אנונימי/ת
30.12.2021, 05:15

אני אחות שעבדתי בשנות ה- 60 במרפאת שר"פ עם אחד מהגניקולוגים/מיילדים הידועים בעירי ובארץ. תמיד הייתי נוכחת בעת ביצוע הבדיקות. לדעתי במרפאות הפרטיות על הגניקולוגים לא רק להעסיק פקידה אלא עליהם להעסיק גם אחות שתהייה נוכחות בעת הבדיקות, ובמרפאות הציבוריות, כשיש מחסור באחיות, שהמטופלות תבואנה עם מלווה אמא/חברה/בעל שיהיו נוכחים לידה בעת הבדיקה. בימינו יש מלווים בעת לידה אז למה לא בעת בדיקה אינטימית כזו?