COVID-19 עולמי

ניתן אישור חירום לפקסלוביד - תרופה לקורונה של "פייזר" לחולים בסיכון

בעקבות קבלת אישור ה-FDA, משרד הבריאות נערך לרכישת התרופה במתן פומי | עלות המנה: 530 דולר

פקסלוביד. צילום: שאטרסטוק

בעקבות אישור ה-FDA שניתן אתמול (ד') כאישור חירום לשימוש בתרופת המרשם של חברת פייזר הניתנת במתן פומי לטיפול בחולי קורונה, נערך משרד הבריאות לרכישת מנות גם ממנה. התרופה פקסלוביד מיועדת לבני 12 ומעלה שקיים חשש לגביהם למחלה קשה גם עקב גיל והשמנת יתר או סוכרת ומחלות רקע אחרות.

בחודש שעבר הודיעה "פייזר" כי התרופה החדשה יעילה ב-89% במניעת אשפוזים ותמותה בקרב חולים בסיכון ובשבוע שעבר הוסיפה שהיא גם יעילה נגד אומיקרון. הגלולה ניתנת פעמיים ביום במשך חמישה ימים. עלות המנה בארה"ב – 530 דולר.

החברה הודיעה כי בעקבות קבלת האישור פקסלוביד תהיה זמינה בשלב זה בארה"ב כבר בימים הקרובים ובשבוע הראשון שבו תופץ למוסדות רפואיים יוכלו ליהנות ממנה 65 אלף חולים ובהמשך יש כוונה לספק כמה מיליוני מנות. התרופה תהיה זמינה למחוסנים וללא מחוסנים, אם יידבקו בנגיף, בכלל זה בזן האומיקרון, שלא עברו יותר מחמישה ימים מהופעת התסמינים הראשונים אצלם.

פקסלוביד היא משלב של התרופה הוותיקה ריטונביר שפותחה לטיפול בנשאי HIV ותרכובת נסיונית שהראתה יעילות בטיפול בנגיפים במעבדה. לפי המידע שפרסמה "פייזר", כ-20% מהחולים הנסיינים שקיבלו את הכדורים הללו או את הפלצבו חוו תופעות שליליות, מתונות ברובן. על תופעות לוואי משמעותיות דיווחו 1.7% מהמטופלים שקיבלו את התרופה ו-6.6% ממקבלי הפלצבו.

מנגנון הפעולה של פקסלוביד שונה משל התרופות האנטי-נגיפיות האחרות שפותחו לטיפול בקורונה - רמדיסיביר שיעילותה די נמוכה וניתנת דרך הווריד ומולנופירביר שיעילותה 50% בהפחתת תמותה וניתנת באמצעות גלולה. שתיהן משבשות את מנגנון השכפול הגנטי של הנגיף ובולמות יצירת עומס נגיפי המסוגל להמשיך את מעגל ההדבקה.

במקביל, לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ה'), כמה מקופות החולים החלו לצמצם או אף להפסיק כליל את הטיפול ברג'נרון לחולי קורונה מבוגרים מאחר שהוברר שהיא יעילה פחות – ובעיקר מול האומיקרון - מכפי שהוערך קודם לכן. בשלב זה אין הנחיה מצד משרד הבריאות. בארץ עד כה טופלו בה 674 חולים אבל רק בהתאם לקריטריונים מוקפדים שקבע משרד הבריאות ולכן ניתנה לקשישים ולבגירים בסיכון שלא חוסנו והאבחנה הראתה שהם בשלבים ראשונים של מחלת קורונה.

נושאים קשורים:  תרופה לקורונה,  פייזר,  פקסלוביד,  19-COVID,  חדשות
תגובות