דעות

טיפול במסגרת אשפוז בית עלול להפוך מהישג לכישלון

היעד שהציב משרד הבריאות, להגדיל את היקף אשפוזי הבית בישראל לשיעור של 15 ל-1,000 בני 65 ומעלה עד שנת 2025, מחייב בקרה על איכות השירות ונגישות לכלל האוכלוסיה. אחרת, נחטיא את המטרה

"המטופל חייב להסכים למעבר לביקור וירטואלי, אך לא כל מי שיתאים לביקור היברידי יסכים לכך". צילום אילוסטרציה

עולם "אשפוזי הבית" הוא מינוח למספר מסגרות בית, בהם "הוספיס" - בית לאדם העומד למות בחיק משפחתו; אשפוזי פנימית (כולל קורונה) שהתעצמו בשנה האחרונה; שיקום בית ועד אשפוז פסיכיאטריה בבית במקום אשפוז במוסד פסיכיאטרי, עבור מתמודדים המתאימים לכך. בשנת הקורונה, אשפוז הבית התבטא לא רק במתן טיפול אישי יותר לחולים בחיק משפחתם, ללא צורך בזמן המתנה למיטה בבית החולים, אלא שימש פתרון הכרחי עבור המערכת האשפוזית כולה בכך שמנע קריסה של בתי החולים וכן פתר את הסכנה בהידבקות מזיהומים בבתי החולים.

משרד הבריאות הציב יעד של הגדלת היקף שיעור אשפוז הבית לשיעור של 15 ל-1,000 בני 65 ומעלה עד שנת 2025 (הערכות הן שב-2020 עמד השיעור על 10 ל-1,000 איש) ושר הבריאות הציב את הצורך לחזק את מערך אשפוז הבית באחד מיעדי משרד הבריאות בזמן כהונתו. מעבר לגידול הכמותי, חשוב להעלות לדיון את האופן שבו המדינה יכולה להעצים את אשפוז הבית האיכותי הניתן למטופל במערכת הבריאות הציבורית במסגרת קופות החולים ועל ידי גופים המתמחים באשפוז הבית.

התקופה הזו של הסתכלות פני עתיד לכיוון האשפוז בבית מחייבת התייחסות גם לגורם התומך בחולה בביתו, שהוא כיום בני משפחה מטפלים. כך למשל, עבור אלמן או אלמנה שגרים לבד, לרוב שירות אשפוז בית הוא לא אופציה מעשית שכן אין מי שיסעד אותם בבית. לכן, כשהמדינה רוצה לעלות את היקף "אשפוזי הבית", היא צריכה לבדוק איך אפשר לעשות רגולציה טובה יותר ומתקדמת יותר שתרחיב את מעגל הזכאים ותאפשר גם לאוכלוסיה זו לקבל את השירות.

בעיה נוספת שמחייבת פתרון על מנת למנוע אפליה ולהגביר את היקף המשתמשים היא התאמת השירות לאוכלוסיות השונות – כך צריך למצוא פתרון גם לאוכלוסיה שאין לה כלים דיגיטליים, או אין לה חיבור לאינטרנט במקרים המחייבים בהשגחה ו/או יכולת צילום ממוקד רפואי רחוק.

מה עם איכות השירות?

מצד המטופלים המקבלים את אשפוז הבית, צריך לבחון את ספקי השירות – ארגוני בריאות המתמחים באשפוז בית וקופות החולים. העבר לימד אותנו היטב שכשזה נוגע לשירות הניתן על ידי ספקים חיצוניים, הממשלה נוטה לבחור את נותן השירות הזול ביותר, אך בבריאות הזול בקלות יכול להפוך ליקר. בחירת ספק שירותים על בסיס עלות נמוכה יכולה להביא לרמת שירות ירודה, להיעדר מענה הולם לאלה המסתמכים על שירות ציבורי בפריפריה (שם בדרך כלל העלות גבוהה יותר  למפעיל השירות), ולבסוף להחטיא את המטרה בהגדלת היקף אשפוז הבית.

הפתרון הראוי לכך הוא להגדיר תעריף מינימום המשולם על ידי קופות החולים וזאת לאחר בדיקה על ידי כלכלני בריאות על בסיס דרישות משרד הבריאות. אחרת, כל הגופים המטפלים באשפוז בית עלולים להיגרר למלחמת מחירים ולהורדת תעריפים, ובהתאם להורדת האיכות ולהידרדרותו של מערך שכבר היום נחשב למתקדם בעולם וזוכה לשבחים.

אין ספק שאנחנו הולכים לעידן חדש של מערכת האשפוז, אך על מנת להבטיח את הצלחת השירות, יש להקפיד ולבקר באופן שוטף ומתמיד את איכות השירות ולפעול על מנת לאפשר לכלל האוכלוסיה לקבל את השירות ללא אפליה וברמה איכותית המעמידה את המטופל במרכז.

הכותב הוא יו"ר האגודה לזכויות החולה

נושאים קשורים:  שמוליק בן יעקב,  זכויות החולה,  אשפוז בית,  משרד הבריאות,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.12.2021, 12:19

המטרה היחידה של אשפוז בית במתכונת הנוכחית (הפרטת השרות) הוא להעביר את עלות "המלונואות" (רחצה, מזון, כביסה , שרותים , מזגן, אחות צמודה וכדומה) למשפחת המטופל. מי יפצה את המלווה של המטופל בביתו כשהוא נאלץ להעדר מעבודתו כדי להשגיח על החולה בביתו? מי יפצה את המשפחה בעלות שנוספה להם של התאמת הבית לחולה, כביסה וחשמל ?

אנונימי/ת
25.12.2021, 13:27

שאלות מעולות! כבר היום אפשר לראות את הדוגמא המצערת של הוספיס בית צבר שהשרות שלו הוא מתחת לכל ביקורת וקשה לקרוא לו שרות רפואי.

אנונימי/ת
26.12.2021, 17:32

מראש אשפוזי הבית לא מהווים תחליף למחלקה פנימית. הם דורשים מטפל עיקרי ולא מתאימים למי שצריך טיפול סיעודי רחצה האכלה וכו' אין יומרה לספק בירור מורכב מולטידיציפלינרי במסגרת כזאת. זה מסוגל להחליף אשפוזים בנאליים של מתן אנטיביוטיקה או פוסיד iv. במקרים מתאימים הוא מצויין. בטווח הארוך בפנימית ישארו מקרים קשים יותר ומורכבים יותר ככה שהעומס במחלקה רק יגדל אבל זה כמו שמבשלים לובסטר יקח קצת זמן עד שיראו את זה ובינתיים המים יתחממו.

27.12.2021, 08:59

איפה טמבלים לרפואה פנימית אשר הסתובבו בין הבתים כדי לטפל בחולים.
אפשר אבל תשלום צריך להיות ברמה שמשרד האוצר לא תסכים. רק רופאים שנכשלו ולא מתאימים לכלום יסכימו לעבודה שכזה. בהתאם רמה יהיה שיותר בלי טיפול במקום טיפול כושל.

27.12.2021, 09:02

איפה רופא שיסכים לקרירה שכה , אין כל סיכוי, סתם ברבורים.