COVID-19 בישראל

המומחים מתריעים: האומיקרון עלול להתפשט כמו אש בשדה קוצים

גובר הלחיץ מצד מקבלי החלטות ובכירים במערכת הבריאות להגדיל את שיעור המתחסנים נוכח התחזיות בדבר ממדי ההתפשטות של זן הקורונה החדש בישראל

מגיפת הקורונה. אילוסטרציה

ההערכות שבתוך שבועות ספורים, אולי אף מוקדם יותר, יומחש הזינוק הדרמטי בתחלואת הקורונה בישראל בעקבות התפשטותו של זן האומיקרון של הנגיף, הביאה גם את בכירי המומחים להגביר עוד יותר את הלחץ על הלא-מתחסנים, ובעיקר על הורי הילדים בני ה-11-5 – להתחסן בהקדם ובכך לנסות, או לפחות לצמצם, את ממדי הפגיעה הצפויה ב"גל החמישי" שלמעשה כבר החל. כמו כן נשמעות ביומיים האחרונים קריאות להרחבת ההגבלות ובעיקר התקהלויות המוניות כמו בחגיגות סילבסטר וזמן קצר לאחר מכן בפורים.

המומחים שהתבטאו כבר אתמול (א') בנושא הזה דורשים ממקבלי ההחלטות להרחיב "כמה שיותר מוקדם" את ההגבלות השונות כדי למנוע את התפשטות הנגיף. בין הביטויים שהשמיעו: "האומיקרון עלול להתפשט כמו אש בשדה קוצים".

"אנחנו עוד לא בפורים, אבל בהחלט כל התכנסות שהיא, מאחר שאנחנו יודעים שהווריאנט מתפשט מאוד מהר ובקלות יתרה ועם יותר נטייה להדביק מחוסנים ואנשים שכבר חלו, זה בהחלט דבר שהוא מטריד", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסונית מאוניברסיטת בר-אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים לחיסונים נגד נגיף הקורונה אמר: "כל התכנסות נושאת עתה בחובה סכנה להדבקה המונית, בכלל זה גם של מחוסנים ומחלימים מקורונה שעלולים להידבק בזן החדש. יש להימנע בתקופה הקרובה מהתכנסויות שלא לצורך".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס הזהירה: "הפעם (הגל החמישי) קיימת סכנה ממגפה כפולה של אומיקרון ודלתא יחד".

פרופ' סלמן זרקא: "נראה שבתוך שבועיים נהיה עם אלפי חולים. אנחנו הולכים לקראת גל תחלואה שלא ראינו בעבר"

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא: "יש בינתיים מידע סותר. לא יודעים בבירור האם האומיקרון גורם למחלה קשה או לא. הדיווחים הסותרים לגבי מאפייני המחלה שמחולל הזן הזה, מגיעים מכל מיני מקומות בעולם. עדיין לא עבר מספיק זמן כך שהמערכת החיסונית שלנו הידרדרה מאז שקיבלנו את הבוסטר. מה יקרה אם האומיקרון כן יגרום למחלה קשה בקרב מבוגרים? זה עדיין לא ברור. אבל ברור שהאומיקרון מתפשט כמו אש בשדה קוצים. אנחנו גם לא יודעים בינתיים עד כמה החיסון יעיל, אלא שנראה שהוא בכל זאת מגן מפני מחלה קשה. ככל שעובר יותר זמן מאז קבלת הבוסטר או החיסון השני, יש גם יותר נטייה להידבקות. לכן אי אפשר להגיד בשלב הזה שהחיסון לגמרי מגן בפני הדבקה בצורה ברורה, בניגוד לדלתא. יש הרבה שאלות שאנחנו עדיין לא יודעים את התשובות להן. לא די בהגבלות שהוטלו בנתב"ג – ובעניין הזה נראה שחל איחור ביישום ובביצוע. לי נראה שלא עושים כרגע כלום כדי להתארגן לגל הבא. האומיקרון כאן ועדיין לא מחסנים מספיק אנשים. אין שיפור באכיפת הנחיות. הדבר הנכון לעת הזאת הוא: כמה שפחות להתאסף ביחד, עד שנדע מה המשמעות של האומיקרון".

ד"ר גליה רהב: לי נראה שלא עושים כרגע כלום כדי להתארגן לגל הבא. האומיקרון כאן ועדיין לא מחסנים מספיק אנשים

גם על פי הערכת ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ב"אסותא" באשדוד, "זה רק עניין של זמן עד שנראה כאן התפרצות נרחבת של אומיקרון – זן הנגיף שמצליח להדביק מחוסנים ומחלימים. אמנם לא כמו אנשים ללא הגנה בכלל – אבל מתברר שגם בארצות עם יחסית הרבה מחוסנים כמו בריטניה ודנמרק יש עתה התפרצויות גדולות. לכן לא מספיק רק להסתמך על החיסון. נראה שהווריאנט החדש יצליח להדביק גם מחוסנים – אולי ללא מחלה משמעותית, אך גם אם מדובר באחוז קטן של נדבקים – יהיו מספיק אנשים שיסתבכו מאוד מההדבקה הזאת. בנוסף להרחבת האוכלוסיות המחוסנות חובה לאסור התקהלויות המוניות ומעל הכול שימוש במסכות בכל אירוע ומסיבה".

"נשטוף את המדינה בחיסונים"

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר קבינט המומחים, אמר ל-Ynet: "נתונים המגיעים בימים האחרונים ממדינות שונות באירופה מצביעים על קצב הדבקה חסר תקדים. קיים חשש שהזינוק הדרמטי בהדבקות יתורגם בקרוב לעומסים משמעותיים על מערכות הבריאות, על בתי החולים. עומסים שצפויים גם ככה נוכח החורף. בחודשי החורף אירועים רבים מתקיימים בחללים סגורים – ופוטנציאל ההדבקה בהם – גובר. עד שתתבהר ההשפעה האמיתית של האומיקרון על מערכת הבריאות, מתחייבת התנהלות ציבורית זהירה ואחראית. כדאי שמבוגרים ואוכלוסיות נוספות שנמצאות בסיכון מוגבר יהיו מודעים לסיכונים, יקפידו לעטות מסכה, יימנעו מהתקהלויות מיותרות. במקביל חוברה לפעול להגדלת כיסוי החיסונים בכל קבוצות הגיל ובדגש על הצעירים".

ממונה הקורונה פרופ' סלמן זרקא הזהיר בראיון ל"ישראל היום": "נראה שבתוך שבועיים נהיה עם אלפי חולים. אנחנו הולכים לקראת גל תחלואה שלא ראינו בעבר. המספרים יהיו יותר גבוהים. הגל שחולל זן הדלתא היא גל מאוד מידבק, אבל האומיקרון מידבק פי 2-4 יותר." פרופ' זרקא הודיע כי עד סוף השבוע יופעלו כ-500 אתרי התחסנות, בכלל זה בקניונים ובמתנ"סים, לצד הפעלתן של ניידות חיסונים שיגיעו לבתי הספר. במקביל פועל משרד הבריאות מול קופות החולים כדי שלא יהיה אפילו ישראלי אחד שלא תהיה לו גישה מהירה לקבלת חיסון. "נשטוף את המדינה בחיסונים" התבטא פרופ' זרקא.

בעיה אחרת המחייבת טיפול מהיר נוכח ההתרחבות הצפויה בתחלואה: גיוס כוח אדם נוסף ובאופן מיידי למערך החקירות האפידמיולוגיות שכרגע איננו ערוך להתמודד עם גידול צפוי במספר המאומתים. על פי הערכה יידרשו למערך הזה, נוכח הגידול בנדבקים ומאומתים, יכולת לבצע 1,000-3,000 חקירות ביום – כלומר עד 6 מכפי שמתבצע עתה.

בדיווח צוטט "גורם בכיר במשרד הבריאות": "גל האומיקרון הוא אירוע חסר תקדים. בבריטניה מעריכים שעד סוף השבוע יוכפל שם מספר המאומתים כדי פי 5 – ועד לחצי מיליון ביום אחד. אני חושש שהציבור בישראל, ברגע שיפנים את הנתונים האלו, יעבור מאדישות לפאניקה ואז ירדוף אחרי מערכת הבריאות כדי להתחסן. כשיראו שמערכות הבריאות בבריטניה קורסות – יחלו בישראל ביקושים להתחסנות."

היום יקיימו ראשי משרד הבריאות דיון עם משרד האוצר על חיזוק תקציבי של מערכת הבריאות לקראת הגל חמישי. במלים אחרות:  תוספת כוח אדם. בשל המחסור בצוותים רפואיים תתבסס הפעילות במהלך השבועות הבאים בעיקר על חיל הרפואה כדי לסייע באשפוזי בית. כמו כן תיעזר המערכת בצוותי סיעוד שאינם מומחים. דיון אחר יתקיים בצוות הטיפול במגפות (צט"מ) לקראת קבלת החלטה בדבר מתן מנת חיסון רביעית – ותחילה בשלב הזה – לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים וכן למדוכאי חיסון עקב מחלת רקע או טיפול רפואי שהם מקבלים ללא קשר לקורונה.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  חדשות,  פרופ' סיריל כהן,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  פרופ' גליה רהב,  ד"ר טל ברוש,  פרופ' סלמן זרקא
תגובות
אנונימי/ת
20.12.2021, 20:30

בנתיים הרוב המוחלט ממאומתי האומיקרון מחוסנים במנה שלישית. אבל המסקנה ללא שינוי - לכו להתחסן

אנונימי/ת
21.12.2021, 12:08

זה לא הפורום לדיסאינפורמציה ולפייק ניוז. "הרוב המוחלט ממאומתי האומיקרון...". נו באמת! לכמה נמוך מתנגדי החיסונים יכולים להגיע? הפכתם לכת של תימהונים המבססים את תיאוריות הקונספירציה שלהם על פייק ניוז שמתנגדי חיסונים מפיצים. החיסונים עובדים בכל העולם וזאת עובדה. אם ייחסנו יותר לא יהיו זנים חדשים של וירוסים. אם האוכלוסייה תחוסן כולה (כולל ילדים ואוכלוסיות ש"לא מאמינות בחיסונים") מעל 70-75% לא יהיה חשש כל פעם מזן חדש (של Sars-Cov2).

אנונימי/ת
21.12.2021, 01:27

הפחדות הפחדות ועוד הפחדות, יש דרך אחרת והיא עובדת! תלמדו קצת ממח״ץ קורונה

אנונימי/ת
21.12.2021, 08:16

מישהו עוד מאמין לזרקא/רהב/לוי/אש/פרייס ושות' ...?!