מחקרים

האם נמצא גורם מוטציוני חדש לתסמונת פרקינסונית?

מוטציה בגן לפרוגנולין מהווה גורם לדמנציה פרונטו-טמפורלית ובהמשך לשיתוק סופרא-נוקלארי מתקדם במטופל סיני יחיד

16.12.2021, 14:47
פעילות נוירונים, מחלת פרקינסון (צילום: אילוסטרציה)

מוטציות בפרוגנולין (Progranulin- GRN) הינן גורם מרכזי בהתפתחות דמנציה של האונה הפרונטוטמפורלית (Frontotemporal Dementia- FTD). בנוסף, מנעד הביטויים הקליניים של FTD הינו רחב מכפי שדווח בעבר. עד כה לא ידוע על שכיחויות ומיקום המוטציות ב-GRN במטופלים סיניים עם FTD.

החוקרים במחקר זה ביצעו ריצוף של cDNA במטופל זכר אחד עם תסמינים של FTD.יMRI ו-PET/CT בוצעו על מנת לאשש את האבחנה של FTD במטופל זה. תבחיני אפופטוזיס ושרידות תאית בוצעו על מנת לזהות תפקוד של GRN.

החוקרים מצאו מוטציית missense אחד בגן ל-GRNי(c.1498G>A, p.V500I) במטופל זה אשר התייצג מלכתחילה עם מה שנדמה כמו הצורה ההתנהגותית של FTDי(Behavioral Variant - bvFTD), אך לאחר 5 שנים הראה תסמינים אופיניים לשיתוק סופרא-נוקלארי מתקדם (Progressive Supranuclear Palsy - PSP). בנוסף, חלבון GRN תקין הציג גירוי מוקדי מספק לצורך שרידות של תאי SH-SY5Y בסרום נקי ממדיום בעוד מוטציה ב-GRNי(c.1498G>A, p.V500I) עלול לפגוע ביכולת של החלבון לתמוך בהישרדות תאים.

מסקנת החוקרים הייתה כי ייתכן והתייצגות קלינית של bvFTD ו-PSP באותו מטופל נובע מפנוטיפ ייחודי של מטופלים עם מטוציות ב-GRN.י GRN p.V500I הוביל לפירוק עצבי in vitro. ממצאים אלו מספקים עדות משמעותית לכך שייתכן ומוטציה זו מהווה גורם מוטציוני חדש ל-FTD.

מקור: 

Bin Deng, et al. (2021) “FTD-PSP is an Unusual Clinical Phenotype in A Frontotemporal Dementia Patient with A Novel Progranulin Mutation”. Aging and Disease, November 2021. Vol. 12, Issue 7, p. 1741-1752. DOI: 10.14336/AD.2021.0309

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרקינסוניזם,  שיתוק,  דמנציה פרונטו-טמפורלית,  מוטציות
תגובות