חדשות

הר"י: לבטל את האישור ל"כללית" למתן מינון מופחת של תרופות לסרטן

ההסתדרות הרפואית למנכ"ל משרד הבריאות: "האישור מנוגד להוראות החוק, לפסיקה המשפטית ולאתיקה הרפואית - יש להותיר בידי הרופאים את שיקול הדעת"

תרופות יקרות ערך באריזת אמפולה נזרקות לפח. אילוסטרציה

ההסתדרות הרפואית דורשת ממנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, לבטל את האישור שנתן לקופת חולים כללית, להכתיב לרופאים מתן מינונים מופחתים של תרופות לחולי סרטן. כך דיווח אתמול (ג') רן רזניק ב"ישראל היום". 

כזכור וכפי שדווח ב"דוקטורס אונלי", חוזר מנכ"ל חדש של משרד הבריאות מתיר לקופה לקבוע מדיניות ארגונית לפיה יש העדפה של משטר טיפולי על פי משקל הגוף של החולה, ולא על פי מינון קבוע בהתאם לאישור השימוש בתרופה זאת ובהתאם לרישומה בארץ. "ההחלטה על כך", הודיע  מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, "לא היתה פשוטה אבל התקבלה אחרי בדיקה מעמיקה שקיימה ועדה מקצועית שמינינו וקבעה שהדבר לא פוגע במטופל".

אלא שאונקולוגים בכירים הביעו הסתייגויות מההחלטה, ביניהם פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי ב"שערי צדק" ואחרים. לדברי פרופ' בר סלע, "במצב שנוצר עתה, רופא שחושב שצריך לתת את המינון הקבוע שנחקר ומומלץ, צריך לתת ולהסביר לחולה מדוע יפעל בהתאם למדיניות אחרת הנובעת מהחלטה של הקופה".

האישור החריג ניתן לקופת חולים כללית עבור טיפול בחולי סרטן הריאה וסרטן העור. ההסתדרות הרפואית מתריעה כעת כי האישור מנוגד להוראות החוק, לפסיקה המשפטית ולאתיקה הרפואית, ומזהירה כי גם אם הרופאים יפעלו בהתאם להנחיות החדשות, הם יישאו באחריות המקצועית, המוסרית, הפלילית והמשפטית כלפי חולי הסרטן שהם מטפלים בהם.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, פנה בנושא זה למנכ"ל משרד הבריאות וציין כי טיוטת החוזר, שמתירה ל"כללית" להפחית באופן גורף וחד־צדדי את המינון הרשמי לתרופות הניתנות לחולי סרטן ריאה ועור, אינה משאירה לרופאים "מרחב לשיקול דעת כפי שהיה נהוג מאז ומתמיד". עוד הדגיש כי הוועדה המקצועית במועצה הלאומית לאונקולוגיה כבר קבעה כי אכן ניתן לשנות את המינון הרשמי של התרופה, אולם "תוך השארת שיקול הדעת לרופא המטפל".

פרופ' חגי התריע כי חייבת להיות הסכמה של המטופלים לשינוי במינון התרופות לאור החריגה מהמינון הרשמי שלהן וכי בכל מקרה "יש להותיר בידי הרופאים את שיקול הדעת, שכן עליהם מוטלת האחריות בסופו של יום. לא יעלה על הדעת שמשרד הבריאות יפגע בזכויות החולים ובאמון הכל כך חיוני בין מטפל למטופל".

בחוות דעת משפטית שעליה חתומה עו"ד לאה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, מתריעים עוד הרופאים בפני פרופ' אש כי בשורה של פסיקות משפטיות בפרשות רשלנות רפואית, כבר נקבע כי "על הגופים העוסקים במימון צרכים רפואיים לדעת כי הם יישאו באחריות כאשר שיקולים מנהליים יביאו להחלטות רפואיות שגויות", כי "הרשלנות הרפואית המנהלית היא הרשלנות הרפואית המודרנית, והיא נובעת משיקולי תקציב של קופות החולים ובתי החולים כאשר הם מסתפקים בצוות רפואי מצומצם, וכאשר ניתנות תרופות המתאימות פחות לטיפול בחולה בשל שיקולי תקציב".

תגובת משרד הבריאות: "החוזר הופץ בשלב זה להתייחסויות. כלל ההתייחסויות, לרבות הערות הר"י, ידונו". מה"כללית נמסר כי "הנושא נדון ונבחן על ידי משרד הבריאות באופן מעמיק, בשיתוף כל גורמי הרפואה הרלוונטיים. אנו בוטחים במשרד כי יביא להשלמת המהלך לטובת מערכת הבריאות כולה".

נושאים קשורים:  תרופות אונקולוגיות,  חדשות,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' ציון חגי,  קופת חולים הכללית,  פרופ' נחמן אש
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2022, 21:05

שיקול דעת לרופאים? שיקול דעת לגזברות.