COVID-19 עולמי

אחרי אישור ה-FDA: התרופה של "מרק" לקורונה יעילה פחות משחשבו

Nature: יעילות Molnupiravir, שתוארה כ-Game Changer במאבק במגיפת הקורונה, מפחיתה ב-30% בלבד את הצורך באשפוז

Molnupiravir, התרופה לקורונה של "מרק". צילום: G.Tbov/ שאטרסטוק

התרופה האנטי ויראלית Molnupiravir של חברת מרק, שזכתה רק לפני כמה שבועות לשבחים ממומחים בתחום בריאות הציבור בארה"ב, שאף הכתירו אותה כ-Game Changer במאבק כנגד מגיפת הקורונה, היא פחות יעילה מכפי שחשבו עד כה. כך דיווח אמש (ב') Nature לאחר שסוכמו בחברה נתונים על יעילותה בניסוי קליני שבו השתתפו 762 חולי קורונה. "הנתונים מראים יעילות נמוכה הרבה יותר מכפי שצפו", נאמר בדיווח תחת הכותרת "גלולת מרק איבדה את התהילה שלה".

כאשר הוצגו נתונים ראשונים מהניסוי נאמר על התרופה האנטי ויראלית כי היא יכולה להפחית משמעותית באשפוז ובמוות מקוביד-19. בעקבות זאת העניק ה-FDA אישור לשימוש חירום בה, אלא שבהצבעה שנערכה בוועדת המומחים הממליצים זכה האישור לרוב דחוק: 10-13 בלבד.

עובדה זאת המחישה חוסר נוחות מצד ה-FDA בכל הנוגע למתן האישור ואמנם, נתונים מלאים יותר מהניסוי הקליני שהוצגו ל-FDA אכן הוכיחו שהיא פחות יעילה מכפי שנמסר קודם לכן. בעוד שתחילה היתה ההערכה שהתרופה מפחיתה ב-50% את הצורך באשפוז, הנתונים המלאים מצביעים רק על 30%.

טיפולים בנוגדנים חד שבטיים לשם הפחתת בסיכון לקוביד-19 חמורה הראו שנטילתם מפחיתה את הסיכון ב-85% אלא שתרופות אלו, שניתנות בעירוי ורידי ולא בגלולה במתן פומי, הן יקרות מאוד.

למרות הממצאים החדשים, סגן נשיא בכיר לנושאים מדעיים ב"מרק", ד"ר אליאב בר, עדיין סבור כי בתרופה יש יתרונות, במיוחד כאשר היא ניתנת באזורים שבהם יש התפרצויות גדולות של זיהומי קורונה.

בעת הגשת הבקשה לאישור ה-FDA הציגה "מרק" את הנתונים הבאים: בניסוי השתתפו 762 אנשים שקיבלו ארבע גלולות, מהתכשיר עצמו או פלצבו, פעמיים ביום במשך חמישה ימים רצופים (בין מאי לאוגוסט השנה). קבוצה נוספת של 646 אנשים קיבלה אותו טיפול בין אוגוסט לתחילת אוקטובר. כ-80% מהם היו חולי קורונה באירופה או בדרום אמריקה. כולם החלו ליטול את התכשיר הזה בתוך חמישה ימים מהופעת התסמינים.

צוות החוקרים עקב אחרי שתי הקבוצות כדי לברר כמה מהמשתתפים אושפזו או מתו בגלל סיבוכי קוביד-19. בעוד במשתתפי הקבוצה הראשונה, שיעור האשפוזים או המוות ירד בחצי אם נטלו את התכשיר ולא את תרופה הדמה, בקבוצה השנייה של משתתפי הניסוי כמעט שלא נמצאו הבדלים בין מתן התרופה לבין מתן תכשיר דמה. לעומת זאת, תרופה של "פייזר" בשם Paxlovid, גם היא אנטי ויראלית, דיווח "נייצ'ר", הפחיתה את הצורך באשפוז וכן במקרי המוות מקוביד-19 ב-89%. אלא שגם מהניסוי הזה, אין עדיין נתונים מלאים.

נושאים קשורים:  חברת "מרק",  תרופה לקורונה,  Molnupiravir,  חדשות,  19-COVID
תגובות