חדשות

ישראל אחרונה במדינות המפותחות במספר מיטות טיפול נמרץ לנפש

למרות המחסור תוכנית ההקצאות של מיטות אלו לשנה הבאה, 2022, כבר נסגרה. כמו כן, חסרים לפחות פי 3 יותר רופאים-מומחים לתחום

יחידת טיפול נמרץ. שיעורי הזיהומים והתמותה גבוהים יותר מאשר במחלקות האחרות (צילום: אילוסטרציה)

למרות המחסור החמור במיטות במחלקות לטיפול נמרץ בבתי החולים הציבוריים אין בכוונת משרד הבריאות להוסיף, לפי שעה ונציג המשרד, אף הצהיר, אתמול (ג') בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת: "כלל ההקצאות למיטות אלו, בהתאם לתוכנית לשנת 2022 שנסגרה - כבר חולקו. אם ולכשתגיע התוכנית הבאה, כלומר ל-2023 נוכל להחליט כמה נאשר עבור כל בית חולים".

בדיון שעסק במחסור החמור במיטות טיפול נמרץ וכך בכוח האדם הרפואי המימון באופן ייעודי לתחום הזה והנדרש בארץ התברר שקיים פער בין הנתונים שבידי משרד הבריאות לבין תמונת המצב בפועל שאותה הציג ד"ר ירון בר לביא, יו"ר האיגוד לטיפול רפואי נמרץ כללי בהסתדרות הרפואית וראש אגף טיפול נמרץ במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

"בישראל, דיווח ד"ר בר לביא לוועדה, יש היום 4 מיטות טיפול נמרץ לכל 100,000 איש, וזאת כאשר הממוצע במדינות המפותחות חברות ארגון ה-OECD הוא 11.5 מיטות ל-100,000. כלומר אנחנו נמצאים במקום האחרון מבין יותר מ-30 מדינות.

"יתרה מכך, בפועל לא כל המיטות מופעלות כיום, בעיקר בגלל מחסור באחיות וגם ברופאים. יש כ-130 רופאי טיפול נמרץ, ויחד עם המתמחים בתחום הזה מגיע מספרם ל-150 וזאת בעוד שאנחנו צריכים פי שלושה יותר.

"חלון הזמן הנדרש להציל חיי אדם הוא 6 השעות הראשונות מאז הגעתו לטיפול נמרץ. זו זכות בסיסית של החולה ואם הוא לא מקבל את הטיפול המתאים ובפרק הזמן הזה - מצבו מידרדר בכל שעה".

יו"ר האיגוד הוסיף: "יש צורך בבניית מחלקות טיפול נמרץ חדשות ובהגדלת הקיימות. בנוסף, כדי שאנשים יבואו למקצוע הזה וילכו לעבוד בבתי חולים קטנים בפריפריה צריך לתמרץ אותם. המצב היום אבסורדי: ככל שמספר הרופאים במחלקות הללו גדל – המשכורת שלהם יורדת, כי 'עוגת הכוננויות' היא אותה עוגה, ואין לאנשים תמריץ לבוא לעבוד בתחום".

"בעיה אחרת שעליה הצביע ד"ר בר לביא: "יש היום יחידות המתפקדות כטיפול נמרץ אבל לא מוכרות בתור שכאלה. צריך להכיר בהן רשמית – ולוודא שהחולים יטופלו בהן על ידי אנשי המקצוע המתאימים. אני מבטיח, שאם יינתנו לנו המשאבים המתאימים, נעבוד קשה מאוד – ותוך שנתיים יהיו תוצאות".

במהלך הדיון הוברר שקיימים פערים בנתונים וד"ר ורד עזרא ממשרד הבריאות נקראה על ידי החכ"ים להסביר את הפער בין הנתונים שהציג ד"ר בר לביא, לבין נתוני המשרד. על פי ד"ר עזרא, מספר המיטות לטיפול נמרץ בישראל הוא 925, כלומר יחס מיטות על 12.1 ל-100,000 נפש. "אלא שנתוני המשרד כוללים מיטות בטיפול נמרץ כללי וגם ייחודי-משולב בתוך מחלקות אחרות. משנת 2012 נפתחו כ-300 מיטות חדשות, כ-120 מהן בפריפריה".

"תכנית המיטות הקיימת הוגדרה לשנים 2022-2017 והיא יושמה עד 2020. עתה מתקיימים דיונים מול משרד האוצר בדבר המשך יישום התוכנית והחל מ-2023 צריכה להיות תכנית חדשה שממדיה טרם סוכמו". עוד דיווחו נציגי המשרד שהיו בדיון כי "בעתיד הקרוב תקום ועדה מטעם המשרד, בשיתוף האיגוד לטיפול רפואי נמרץ כללי בהסתדרות הרפואית והיא תמפה את מצב מחלקות הטיפול הנמרץ בישראל ואת הצרכים השונים הנוגעים להן לרבות מיטות, כוח אדם ותקציבים".

בהתייחסות למחסור באחיות לתחום הזה, הבהירה ד"ר אלזה לבון, סגנית האחות הראשית במשרד הבריאות: "בתקופת הקורונה נוספו 2,050 תקנים קבועים לאחיות קבועים. הם הוקצו על ידי משרד הבריאות למחלקות השונות. מעל 400 תקנים יועדו למחלקות הכירורגיות, אולם למנהלי בתי החולים נתנה סמכות להסיט אותם למחלקות טיפול נמרץ. ואני סומכת על שיקול דעתם. כ-1,330 תקנים נוספים ניתנו למחלקות הפנימיות, בין היתר בשל המרה של 6 מיטות באותן מחלקות לצורך טיפול מוגבר. דאגנו גם להכשיר אחיות לטיפול נמרץ כדי שיוכלו לטפל בחולים. ככל שינתנו תקנים נוספים למחלקות הטיפול הנמרץ ניתן יהיה לאייש אותם".

במהלך הדיון גם מסר פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים הסקוטי בנצרת: "בבית החולים נבנתה באישור המתאים מחלקת טיפול נמרץ חדשה, אולם היא איננה פעילה עקב היעדר אישור הפעלה ממשרד הבריאות. בנינו מחלקה לתפארת עם 12 מיטות. גייסנו צוות רפואי אבל אין לי כרגע רישיון ממשרד הבריאות להפעיל אותה. לא יכול להיות מצב שנותנים אישור לבנות אבל לא להפעיל. לגייס רופאים ואחיות לבית חולים בפריפריה זה לא משחק. הם נמצאים כרגע במחלקות אחרות". ד"ר עזרא, מסרה בתגובה: "בבית החולים בנצרת יש כיום מיטות טיפול נמרץ הפועלות באישור. אבל זה לא רק על דעת משרד הבריאות. אנחנו רוצים שהמיטות האלה יופעלו - אבל יש מגבלות תקציביות".

הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת יעל רון בן משה ואוסאמה סעדי. בן משה הדגישה את הצורך "לשים את הזרקור על המצב בפריפריה הדרומית והצפונית. לגייס רופא ליחידת טיפול נמרץ בבית החולים בצפת, או בנהריה, באשקלון או באילת זו משימה מורכבת ביותר. נדרשים פתרונות יצירתיים וייחודיים לבעיה זאת. בעבר ניתנו מענקים לרופאים שעברו לגור ולעבוד בפריפריה – תמריץ זה עבד במידה מסוימת. אבל ברגע שהתחילו למסות את המענק - זה הוציא חלק גדול מהעוקץ".

ח"כ אוסאמה סעדי הוסיף: "בכל בתי החולים בארץ יש היום רק כ-400 מיטות. אנחנו צריכים 1,000 לפחות. ב-7 השנים האחרונות במקום לבנות עוד חדרי טיפול נמרץ נוספו רק 36 מיטות – מתוכן 10 בעקבות פתיחת בית החולים אסותא באשדוד. מבחינת צוותי הרפואה יש בסך הכול 116 מומחים לטיפול נמרץ בישראל, ו-39 מתמחים בעוד שהצורך הוא לפחות 250. אלו נתונים קשים ומדאיגים מאוד. אם לא תטופל הבעיה – היא רק תחריף עם השנים".

נושאים קשורים:  חדשות,  מיטות אשפוז,  טיפול נמרץ,  ד"ר ירון בר לביא,  OECD,  ד"ר ורד עזרא,  ד"ר אלזה לבון,  פרופ' פהד חכים
תגובות
אנונימי/ת
08.12.2021, 22:07

ככה אנחנו משלמים על דנים של הזנחה.
לתפארת מדינת ישראל😥

אנונימי/ת
13.12.2021, 17:46

...טיפול נמרץ לנפש....