חדשות

משרד הבריאות דורש להטיל פיקוח על מחיר הקנאביס הרפואי

מאז כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף במאי 2019 במטרה ליצור מדיקליזציה של התחום ,מספר הזכאים לקנאביס רפואי עלה מכ-35 אלף לכ-104 אלף מטופלים

משרד הבריאות דורש לכנס את ועדת המחירים על מנת לפקח על מחירי הקנאביס הרפואי בישראל, כך מדווחת הבוקר (א') רוני לינדר ב"דה מרקר". הדרישה נעשתה לאחר שנכשלו ניסיונות של המשרד להימנע מפיקוח שכזה. כיום מחיר 10 גרם קנביס רפואי נע בין 90 ל-360 ש"ח, ומשמעותו עבור חלק מהמטופלים היא הוצאה כספית של אלפי שקלים מדי חודש. מאז כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף במאי 2019 במטרה ליצור מדיקליזציה של התחום – סטנדרטים קבועים של גידול ייצור ואספקה; תנאי גידול וייצור בתקנים מחמירים והשינוי הבולט ביותר: שיטת ההנפקה של מרשם קנאביס רפואי היא דרך בתי מרקחת, בדומה לתרופות - מספר הזכאים לקנאביס רפואי עלה מכ-35 אלף לכ-104 אלף מטופלים.

בדיווח נמסר כי ברקע הקריאה לכינוס הוועדה, שהופנתה ליו"ר ועדת המחירים באוצר: פסיקת בג"צ מהחודש שעבר שדחתה עתירה שהגישה עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי וביטל צו ביניים שהיה בתוקף שנתיים, לפיו 5,000-2,000 מבוטחים שילמו מחיר קבוע של 370 שקל בחודש עבור מנת הקנאביס שלהם, ביניהם מטופלים עם אוטיזם, חולי סרטן וילדים עם אפילפסיה. לאחר שמטופלים אלה נדרשים לעבור לשיטת האסדרה החדשה בה התשלום נקבע על פי כמות החומר – עבור רובם המשמעות היא התייקרות חדה של מאות אחוזים.

עוד דווח כי משרד הבריאות ביקש ממגדלי קנאביס ומבתי המרקחת המנפקים אותו למטופלים בהתאם למרשם רופא לקבל תמונת מצב בכל הנוגע לעלויות ולרווחיות, אלא שרק 6 בתי מרקחת, שני בתי מסחר ושני מפעלים שמייצרים ומגדלים – 3% מכלל העוסקים בתחום סיפקו דיווח מלא. עוד 18% מסרו דיווח חלקי בלבד. דרישות נוספות שקיבלו ממשרד הבריאות לא נענו.

שופטת בית המשפט העליון ענת ברון קבעה בפסיקתה כי על ועדת המחירים להתכנס לדון בנושא זה אחת לשישה חודשים. כן קבעה כי על המדינה "להיות עם היד על הדופק" כדי לבחון מדי תקופה את סוגיית המחירים. עתה משכשלו מאמצים להסדיר נושא זה ללא פיקוח – דורש משרד הבריאות להטיל פיקוח על מחירי קנביס רפואי. משרד הבריאות מעוניין בפיקוח אגרסיבי. האוצר מסוייג מאחר שלדעת גורמי המקצוע מדובר בשוק שעדיין נמצא בהתהוות ונדרש לאסוף יותר נתונים לפני שהתחום יעבור אסדרה רגולטורית.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
17.12.2021, 08:57

האם הקנביס בישראל יהפוך למגפת האוקסיקונטין הבאה?