חדשות

ערמונית מוגדלת? ב"הדסה" מבוצע טיפול חדשני ומהיר במקום ניתוח

פרופ' אלן בלום, מנהל היחידה הרפואית לאנגיו-רדיולוגיה פולשנית ב"הדסה", מציג את יתרונות אמבוליזציה של עורקי הערמונית, המתאימה למרבית המטופלים הסובלים מגידול שפיר של הערמונית

פרופ' אלן בלום, מנהל היחידה הרפואית לאנגיו-רדיולוגיה פולשנית ב"הדסה". צילום: דוברות בית החולים

50% מהגברים בגילאי 50 ומעלה מתמודדים עם ערמונית מוגדלת. נתון זה גדל בכ-10% מדי עשור. מחצית מהגברים סובלים מתופעות הקשורות במצב זה המובילות לירידה משמעותית באיכות החיים ובכללן ירידה בתפקוד המיני.

פרופ' אלן בלום, מנהל היחידה הרפואית לאנגיו-רדיולוגיה פולשנית בבית החולים הדסה, מסביר: "הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית היא אחת הבעיות השכיחות ביותר בקרב גברים. בלוטת הערמונית הינה חלק ממערכת הרבייה של הגבר ותפקידה העיקרי הוא ייצור נוזל הזרע הנועד להזין ולהגן על הזרע בכיס האשכים. הערמונית גם אחראית על סגירת צינורית השתן (השופכה) בזמן שפיכת זרע ועל ידי כך מאפשרת פליטת זרע תקינה.

"בשל מיקומה של הערמונית, כאשר היא גדלה היא לוחצת על צינורית השתן וגורמת לקשיים במתן השתן המתבטאים בדחיפות במתן שתן, זרם שתן חלש ומקוטע, קושי בהתחלת השתנה, צורך לקום מספר פעמים בלילה הגורם להפרעת שינה, וטפטוף שתן.

"ערמונית במצב תקין שוקלת לערך כ-30 גרם ובעקבות הגדלה יכולה להגיע למאות גרמים", אומר פרופ' בלום. "המצב אינו מסוכן. הגדלה שפירה של הערמונית אינה תופעה טרום סרטנית, אך איכות החיים של הסובלים ממנה עלולה להיפגע משמעותית ולעתים להוביל לעצירת שתן ולצורך בהחדרת צנתר לכיס השתן באופן בהול".

"לגידול שפיר של הערמונית ישנם מספר טיפולים מקובלים כיום", מסביר פרופ' בלום. "למשל, טיפול שמרני ומעקב למטופלים המגיעים עם תלונות קלות. כאשר מדובר בסבל בינוני ומעלה, מקובל לתת טיפול תרופתי משני סוגים עיקריים ו\או לשקול התערבות ניתוחית. כיום ישנם מספר סוגי ניתוח אך הם אינם מתאימים לכל מטופל או לכל גודל ערמונית. הטיפול התרופתי מלווה לעתים בתופעות לוואי הכוללות שינוים בלחץ הדם, סחרחורת, ירידה בדחף המיני ושפיכת זרע הפוכה, מצב שהופך את המטופל לעקר. תופעה זו מוכרת גם לאחר טיפול ניתוחי.

"בנוסף, ישנם מטופלים שהם בסיכון מוגבר לטיפול ניתוחי בעקבות מחלות רקע ושימוש בתרופות לדילול הדם ולכן מטופלים רבים מחפשים פתרון חלופי הנכון יותר עבורם".

לאחרונה עושים ב"הדסה" שימוש בטיפול חדשני ובטוח הנקרא אמבוליזציה (תסחיף יזום) של עורקי הערמונית, המתבצע לעתים כתחליף לטיפול הניתוחי או התרופתי.

"האמבוליזציה היא פרוצדורה המתבצעת בצנתור דרך עורק המפשעה או העורק הרדיאלי (שורש כף יד) בהרדמה מקומית וטשטוש בלבד", מסביר פרופ' בלום. "ההליך מתבצע על ידי מומחה ברדיולוגיה פולשנית שעבר הכשרה מתאימה. התאמת הפרוצדורה למטופל היא תוצאה של שיתוף פעולה מלא עם צוות הרופאים הבכירים של המחלקה לאורולוגיה ב'הדסה', בניהולו של פרופ' עופר גופרית".

הזרקת חלקיקים

הפרוצדורה מתבצעת בצנתור, במהלכו מזריקים חלקיקים זעירים לעורקי הערמונית משני צדדיה, על מנת לסגור את הסעיפים הקטנים הנמצאים עמוק בתוך הבלוטה. סגירתם גורמת להפחתת אספקת הדם לבלוטה, בעיקר באזור המרכזי של הבלטה אשר לוחץ על השופכה וגורם לתופעות החסימתיות שמהן המטופל סובל. החומר המוזרק נקרא BEAD BLOCK Microspheres השייך לחברת Boston Scientific ומופץ על ידי חברת מדטכניקה בארץ. לאחר הפעולה ובעתיד, החלקיקים שהוזרקו אינם מפריעים לביצוע בדיקות הדמיה אחרות כגון CT או MRI.

"סגירת הסעיפים גורמת להצטמקות הבלוטה בשיעור ממוצע של 40%-50% ובכך לירידת לחץ על השופכה", מסביר פרופ' בלום. "לשיטה זו יתרונות רבים, והיא מתאימה למרבית המטופלים הסובלים מהתופעה. האמבוליזציה אינה ניתוחית ומתבצעת במתכונת אשפוז יום. מטופלים המקבלים מדללי דם עדיין יכולים לעבור את הפרוצדורה ללא צורך בהפסקתם. אין צורך במתן דם סביב הפעולה, אין צורך בהחדרת קטטר לכיס השתן ואין מגבלת גודל מקסימלי של בלוטה שבה ניתן לטיפל בשיטה זו, לעומת מגבלת גודל מקסימלי של ערמונית הקיים בהליך כירורגי רגיל".

פרופ' בלום מדגיש כי ההליך החדש בהחלט מביא עימו רוחות חדשות של תקווה: "טיפלתי בלא מעט גברים שהיו מיואשים וסבלו לאורך זמן, למרות טיפול תרופתי מיטבי. טיפול באמבוליזציה של הערמונית, במרבית הגדול של המקרים, הביא למהפך בחייהם וחלקם אף הושפעו באופן מאוד חיובי בתחום התפקוד והדחף המיני. יתרונות השיטה מובהקים ומוכחים בספרות הרפואית", הוא מדגיש.

"הפרוצדורה מהווה פתרון אלגנטי ללא צורך באשפוז ממושך ולמעשה מונעת תופעות לוואי שונות, העשויות להופיע לאחר ניתוח וטיפול תרופתי. עד כה מטופלים רבים בהם טיפלתי בשיטת האמבוליזציה מאוד מרוצים מהתוצאה ולא מעט מסרו כי תוך מספר ימים הרגישו בהטבה שהלכה והשתפרה עד כדי חזרה ליכולת השתנה תקינה והפסקה מוחלטת של בטיפול התרופתי. חשוב להדגיש, למרות התוצאה הטובה, על המטופל להמשיך במעקב תדיר אצל האורולוג, בדיוק כמו כל אישה שנדרשת למעקב אצל רופאה\ת הנשים".

נושאים קשורים:  פרופ' אלן בלום,  גידול שפיר של הערמונית,  אמבוליזציה של עורקי הערמונית,  רדיולוגיה פולשנית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.12.2021, 14:14

האיגודים האורולוגים המקצועיים מגדירים שיטת טיפול זאת כניסיונית שצריכה להתבצע תחת הגדרות של ניסוי קליני. כלומר המטופל לא משלם עבורו.

אנונימי/ת
01.03.2022, 21:47

רוצה לראות פציינט אמיתי שהטיפול עזר לו

30.06.2022, 07:29

האם אין סכנה שבעתיד למרות חסימת כלי הדם לערמונית , יתפתחו כלי דם חדשים שייתרו את הטיפול ?