מחקרים

השפעת צריכה קבועה של קנאביס על השימוש בסמים לא חוקיים בהזרקה

שימוש יומי בקנאביס מפחית את הסבירות להזרקות יומיות של אופיואידים לא-חוקיים בקרב אנשים המזריקים סמים

התמכרות (אילוסטרציה)
התמכרות (אילוסטרציה)

שיעורים גבוהים של תחלואה ותמותה המקושרים להזרקה של סמים ממשיך להוות אתגר משמעותי בבריאות הציבור, ברחבי העולם. מחקרים קודמים הראו כי יש קשר בין שימוש בקנאביס לבין הפחתה בסיכון של נזקים הקשורים לסמים. במחקר זה החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין צריכה תדירה של קנאביס לבין תדירות השימוש בסמים בהזרקה בקרב מזריקי סמים (People Who Inject Drugs - PWID).

המידע עבור מחקר זה נאסף משלוש עוקבות פרוספקטיביות קיימות, בין התאריכים ספטמבר 2005 ועד מאי 2018, של PWID מהעיר ונקובר שבקנדה. החוקרים השתמשו במודלים ליניארים מוכללים להשפעה מעורבת על מנת לבחון את הקשר בין שימוש יומי בקנאביס לבין תדירות ההזרקה של סמים בלתי חוקיים (דהיינו, מספר ממוצע של הזרקות, לפי דיווח עצמי).

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך 2,619 נבדקים הצורכים סמים בהזרקה, תדירות ההזרקה של סמים הייתה פחותה בקרב אלו שהשתמשו בקנאביס בתדירות יומית, בהשוואה לאלו הצורכים קנאביס בדירות נמוכה יותר (יחס סיכויים מתוקנן של 0.84, רווח בר-סמך של 95%, 0.73-0.95). ניתוח משני הדגים כי השפעה זו הייתה מוגבלת לתדירות ההזרקה של אופיאטיים בלתי חוקיים (יחס סיכויים מתוקנן של 0.78, רווח בר-סמך של 0.68-0.9). הקשר בין שימוש יומי בקנאביס ותדירות ההזרקה של סמים ממריצים לא היה מובהק (יחס סיכויים מתוקנן של 1.08, רווח בר-סמך של 95%, 0.93-1.25).

מסקנת החוקרים הייתה כי אנשים הצורכים קנאביס בתדירות יומית, יזריקו סמים לא-חוקיים בתדירות יומית בסבירות נמוכה, בהשוואה לאנשים שצורכים קנאביס בתדירות נמוכה מזו. תוצאות אלו מציעים כי יש ערך לביצוע מחקרים הבוחנים האם מתן מבוקר של קנאבינואידים משפיע על תדירות ההזרקה של תכשירים אופיואידיים בלתי חוקיים בקרב PWID.

מקור:

Hudson Reddon, et al. (2021) “Frequent Cannabis Use Is Negatively Associated with Frequency of Injection Drug Use Among People Who Inject Drugs in a Canadian Setting”. Cannabis and Cannabinoid Research, October 2021. Vol. 6, Issue 5, 435-445.http://doi.org/10.1089/can.2019.0104.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הזרקת סמים,  עישון קנאביס,  אנשים המשתמשים בסמים
תגובות