COVID-19 בישראל

משרד הבריאות עדכן את ההגדרה לבדיקת קורונה חיובית או שלילית

כ-10% ממי שהיה חיובי בעבר יוגדר "חיובי גבולי" ובכך יקטן מספר המאומתים היומי | "חיוביים גבוליים" יידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת כדי לדעת אם יוכלו לצאת מבידוד

בדיקת מטוש PCR לקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מנהלת המחלקה למעבדות במשרד הבריאות, ד"ר רות ישי, הפיצה השבוע חוזר למעבדות מערכת הבריאות שמבצעות את בדיקות ה-PCR לאבחון הימצאות נגיף הקורונה ובו נאמר כי מעתה עודכן  מצב שהוגדר כבדיקה חיובית גבולית.

מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה מסר כי "ההגדרה של תוצאת בדיקה כ'חיובית גבולית' היא על סמך הניסיון והנתונים שהצטברו עם הזמן בדבר יכולת ההדבקה של הנגיף. העדכון נדרש לאור כניסתן לשימוש של פלטפורמות בדיקות נוספות והצורך לקבוע אחידות בהנפקת התוצאות והפירוש של ממצאי הבדיקות - להתייחס לגן הנמוך ביותר בכל דגימה ספציפית".

בבדיקת PCR דוגמים חומר מהאף ומהלוע של הנבדק כדי לאתר חומר גנטי של הנגיף. הבדיקה במעבדה נעשית באמצעות מכשיר, PCR, המכפיל מקטעים מהחומר הגנטי שנלקח בדגימה לעותקים רבים וזאת כדי לאתר רצפים גנטיים המעידים על הימצאות הנגיף. תהליך הכפלת המקטעים מכונה "הגברה" ונעשה בכמה מחזורים (Cycles) כשבכל מחזור נערכת מדידה של כמות החומר הגנטי הקיים במכשיר באותו הרגע.

סף הגילוי המסומן (cycle threshold או Ct) הוא ערך שנקבע מראש. כשכמות העותקים של המקטעים במחזור ההגברה עולה מעל הרף הזה, הבדיקה נחשבת לחיובית. ככל שהערך של סף הגילוי גבוה יותר, המשמעות היא שנדרשו יותר סבבי הגברה כדי לזהות את הנגיף. הצורך ביותר סבבי הגברה נובע ממיעוט החומר הגנטי בדגימה המקורית. "תוצאת בדיקה שלילית" משמעה שלא נמצא חומר גנטי של הנגיף בבדיקה. עד כה 37 CT הוגדר כחיובי גבולי.

עתה, בהתאם לשינוי, "חיובי גבולי" הוא מצב שבו "סף הגילוי" הוא 34 CT והוא דורש ליטול דגימה נוספת מהנבדק בתוך 24 שעות. העדכון להגדרת "חיובי גבולי" תקף גם לערכות הבודקות מטרות במספר גנים שונים וקובע שיש להתייחס לגן הנמוך ביותר בכל דגימה ספציפית.

המשמעות עתה היא שכ-10% ממי שנמצא בעבר כחיובי לנגיף עשוי להיות מוגדר כ"חיובי-גבולי" ובכך יקטן למעשה מספר המאומתים היומי.

בדיווח על השינוי בחדשות N12 נמסר כי "בוריאנט דלתא הנוכחי, כמות הנגיף אצל הנדבק עולה מהר מאוד, אבל ערך 34 ומעלה יהיו כמעט תמיד מחלימים שלא מידבקים". ההנחיות החדשות לתוצאות בדיקות ה-PCR הורידו למעשה את רף הרגישות ובדיקה תיחשב לשלילית אחרי 40 CT.

נושאים קשורים:  בדיקת קורונה,  בדיקות PCR,  חדשות,  בידוד,  19-COVID
תגובות