מגזין

יעילותה המוגבלת של החלפת אנטיביוטיקה

רופאים שנתקלים בחולים עם זיהום עמיד לאנטיביוטיקה מחליפים את הטיפול לאנטיביוטיקה אחרת. מחקר חדש מראה שאמנם יש תת אוכלוסיות של חיידקים שעבורם אסטרטגיה זו תועיל לחולים, אך אוכלוסיה זו קטנה. מה בכל זאת ניתן לעשות?

סוגי אנטיביוטיקה. אילוסטרציה

עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה היא נושא בריאותי עולמי מרכזי שכן העמידות עלולה להחזיר אותנו לעידן שלפני תקופת האנטיביוטיקה, שבה זיהומים בלתי נשלטים היו שכיחים ואף מסתיימים פעמים רבות במוות.

לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת The Lancet Microbe, ישנם חיידקים שכאשר הם מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה אחת, הם מפתחים בו זמנית רגישות לאנטיביוטיקה אחרת, ומעבר לטיפול באנטיביוטיקה זו מאפשר להתגבר על העמידות של החיידקים לאנטיביוטיקה. אולם, המחקר מצא שרק מעט חיידקים פועלים בצורה זו ולכן לאסטרטגיה של החלפת אנטיביוטיקה יש יעילות מוגבלת.

רופאים שנתקלים בחולים עם זיהום עמיד לאנטיביוטיקה מחליפים את הטיפול לאנטיביוטיקה אחרת כדי להתגבר על עמידות זו. המחקר החדש מראה שאמנם יש תת אוכלוסיות של חיידקים שעבורם אסטרטגיה זו תועיל לחולים, אך אוכלוסיה זו קטנה.

ה-WHO קבע: "עמידות לאנטיביוטיקה היא אחד האיומים הגדולים ביותר על הבריאות העולמית כיום". לפי דו"ח ה-CDC מ-2019, חיידקים ופטריות העמידים לאנטיביוטיקה גורמים למותם של כ-35 אלף בני אדם מדי שנה

השימוש המודרני באנטיביוטיקה החל בעקבות גילוי הפניצילין בשנת 1928, אולם כיום, עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה היא בעיה בריאותית רצינית שהולכת ומתעצמת. ארגון הבריאות העולמי קבע שעמידות לאנטיביוטיקה היא "אחד האיומים הגדולים ביותר על הבריאות העולמית כיום". לפי דו"ח של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) משנת 2019, חיידקים ופטריות העמידים לאנטיביוטיקה גורמים למותם של כ-35 אלף בני אדם מדי שנה.

חלק מהגורמים לכך שחיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה ניתנים לשינוי. למשל, הימנעות משימוש יתר באנטיביוטיקה, הקפדה על כך שרופאים ייתנו מרשמים מתאימים והגבלת השימוש הנרחב באנטיביוטיקה בחקלאות אינטנסיבית של בעלי חיים. בנוסף, אין מספיק מחקר למציאת סוגי אנטיביוטיקה חדשים, שכן תעשיית התרופות מעודדת מחקר על טיפולים במחלות כרוניות על פני טיפולים מרפאים.

לפי מחקרים קודמים, נמצא שדרך נוספת להתמודד עם עמידות לאנטיביוטיקה עשויה להיות זיהוי זנים של חיידקים שהופכים עמידים לאנטיביוטיקה אחת, תוך שהם הופכים רגישים לאחרת בעת ובעונה אחת, בשל אותם לחצים אבולוציוניים. החיידקים הנפוצים שהציגו נטייה זו כוללים: Escherichia coli, Enterococcus faecalis, Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus aureus.

בנסיבות כאלו, החלפת סוג האנטיביוטיקה עשויה לעכב או לבטל עמידות חיידקית לתרופות. אולם עד עכשיו, המחקרים בוצעו רק במעבדה ולא בבעלי חיים. כיוון שחיידקים מגיבים באופן שונה לאנטיביוטיקה בהתאם לתנאים המטבוליים שהם נמצאים בהם, עמידות לחיידקים במעבדה יכולה להיות שונה מזו של חיידקים בבעלי חיים או מארח אנושי.

אחת האסטרטגיות להילחם בעמידות היא להחליף בין סוגי אנטיביוטיקה על ידי מתן אנטיביוטיקה שונה לחולים שונים באותו בית חולים או על פני זמנים שונים

החוקרים בדקו זוגות של אנטיביוטיקה שנמצא במחקרי מעבדה קודמים כי חיידקים שעמידים לאחת מהן מפתחים רגישות לאנטיביוטיקה האחרת. הם ערכו מחקר רטרוספקטיבי על 448,563 תוצאות בדיקת רגישות חיידקית, שהתקבלו מ-23 בתי חולים בארה"ב בין השנים 2015-2018. החוקרים פיתחו שיטת ניקוד לזיהוי זוגות של אנטיביוטיקה שעמידות של חיידק לאחת מהן גורמת לרגישות לשנייה. נמצאו 69 זוגות של אנטיביוטיקה פוטנציאליות שיכולות לטפל בשש תת האוכלוסיות הנפוצות ביותר של חיידקים גורמי מחלה. עם זאת, כשירדו מרמת תת האוכלוסיות לרמת זנים של חיידקים, מספר זוגות האנטיביוטיקה הרלבנטיות ירד ל-6 מתוך 875 זוגות האנטיביוטיקה שנבדקו, או 0.7%.

לעומת זאת, לגבי יותר ממחצית מזוגות האנטיביוטיקה, החיידקים היו עמידים לשני סוגי האנטיביוטיקה. יתרה מכך, העמידות הבו-זמנית של חיידקים לשלושה סוגי אנטיביוטיקה היתה גדולה מהצפוי בהתבסס על הנתונים עבור זוגות אנטיביוטיקה. הדבר מצביע על כך שככל שחיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה אחת, סביר יותר שהם יפתחו עמידות להרבה סוגי אנטיביוטיקה אחרים.

החוקרים סבורים ש-69 זוגות האנטיביוטיקה שזוהו ברמת תת אוכלוסיות חיידקים מהווים נקודת מוצא למחקר נוסף. נטען שאחת האסטרטגיות להילחם בעמידות לאנטיביוטיקה היא להחליף בין סוגי אנטיביוטיקה על ידי מתן אנטיביוטיקה שונה לחולים שונים באותו בית חולים או על פני זמנים שונים. אסטרטגיה זו לא מנעה את העמידות, אך הסיבה היא כנראה שנבחרו זוגות אנטיביוטיקה לא נכונים. המחקר מצא 69 זוגות אנטיביוטיקה שיכולים להיות מועמדים טובים לשימוש באסטרטגיה זו של החלפת אנטיביוטיקה במחקרים קליניים עתידיים.

יתרון נוסף של המחקר הוא מציאת זוגות אנטיביוטיקה שהחיידקים תמיד מפתחים עמידות אליהם, דבר המצביע על כך שאין לעשות בהם שימוש באסטרטגיה של החלפת אנטיביוטיקה.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  מגזין,  חדשות,  מחקר,  עמידות לאנטיביוטיקה
תגובות
23.12.2021, 20:00

מעניין מאוד, תודה רבה על הכתבה. הביטוי "שימוש מושכל באנטיביוטיקה" הפך להיות מטרה משותפת לכולם, אבל לא ברור מה באמת נעשה ברמה הלאומית, המוסדית ואפילו הפרטנית כדי לצמצם את השימוש באנטיביוטיקה ואת התפתחות העמידויות השונות, אבל המחקר הזה בהחלט יכול לתרום לכך.