חדשות

שיטת צנתור שפותחה ב"שערי צדק" מיושמת בבתי חולים ברחבי העולם

שיטת הטיפול החדשנית, בהובלת פרופ' מוני שובי, מחליפה ניתוחי לב מורכבים בטיפול צנתורי, מפחיתה תמותה ומעלה משמעותית את אחוזי ההחלמה של המטופלים

פרופ' מוני שובי, מנהל יחידת המסתמים במערך הלב המשולב ב"שערי צדק". "התערבות מלעורית למסתם יעילה כמו התערבות ניתוחית אך עם מספר סיבוכים נמוך ותמותה נמוכה משמעותית"

שיטת טיפול חדשנית לטיפול צנתורי בסיבוך של אוטם לבבי חריף, המיושמת בבית החולים שערי צדק בירושלים מיושמת עתה ב-20 בתי חולים ברחבי העולם. שיטת הטיפול החדשה, שאותה מוביל פרופ' מוני שובי, מנהל יחידת המסתמים במערך הלב המשולב ב"שערי צדק", מחליפה ניתוחי לב מורכבים בטיפול צנתורי, מפחיתה תמותה ומעלה משמעותית את אחוזי ההחלמה של המטופלים.

השיטה באה לתת מענה לחולים שעוברים אוטם לבבי חריף, מפתחים דליפה קשה של המסתם המיטראלי כסיבוך של האוטם. דליפה זו גורמת להידרדרות במצב החולים ומובילה לתמותה גבוהה. פרופ' שובי מסביר כי עד לאחרונה חולים אלה טופלו שמרנית וחלקם אף עברו ניתוח דחוף לשם החלפת המסתם שהיה כרוך בסיבוכים ובתמותה לא מבוטלת. "בעבר הצלחנו להראות לראשונה כי תיקון בצנתור דחוף של המסתם המיטראלי בעזרת אמצעי הקרוי מיטראקליפ ללא צורך בניתוח בחולים אלה הוא יעיל, בטוח ומאפשר החלמה מהירה".

במחקר בינלאומי שהוביל פרופ' שובי, המשמש גם כמנהל מעבדת המחקר במרכז הלב, הוקם מאגר מידע בינלאומי מ-20 בתי חולים מהארץ ומהעולם. המחקר, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה ב-European Heart Journal, בדק מאות מטופלים שאובחנו עם אוטם לבבי חריף ועברו תיקון מסתם בצנתור באופן דחוף. המחקר מצא כי מטופלים עם פגיעה במסתם שעברו התערבות צנתורית מיד לאחר אירוע לבבי היו עם אחוזי החלמה גבוהים יותר.

המחקר כלל איסוף נתונים של 471 מטופלים לאחר אוטם לבבי חריף שפיתחו דליפה חריפה וקשה של המסתם המיטראלי מבתי חולים בישראל, באירופה ובצפון אמריקה. מהם, 106 חולים עברו טיפול ניתוחי דחוף למסתם, 99 עברו התערבות צנתורית בעזרת מיטראקליפ והשאר טופלו שמרנית. התמותה בחולים שטופלו שמרנית הייה הגבוהה ביותר ו-27% מהם מתו במהלך האשפוז.

למרות שהחולים שעברו התערבות דחופה למסתם (ניתוחית או צנתורית) היו במצב קליני קשה יותר מאלה שטופלו שמרנית, עדיין ההישרדות היתה טובה יותר. "התערבות מלעורית למסתם היתה יעילה כמו התערבות ניתוחית, אך עם מספר סיבוכים נמוך ותמותה נמוכה משמעותית יחסית לניתוח - 6% לעומת 16% תמותה באשפוז", מדגיש פרופ' שובי.

פרופ' שובי מסכם: "ממצאי המחקר מצביעים לראשונה כי חולים עם דליפה קשה של המסתם המיטראלי לאחר אוטם חריף נהנים מהתערבות דחופה למסתם בעיקר בגישה מלעורית וטיפול זה אף עשוי להציל את חייהם. אנו מיישמים את הניסיון הרב שצברנו בתיקון צנתורי דחוף של המסתם ב'שערי צדק' ומטפלים בהצלחה רבה בחולים קשים ומורכבים המועברים אלינו בדחיפות מכל חלקי הארץ".

נושאים קשורים:  פרופ' מוני שובי,  שערי צדק,  צנתור,  אוטם לבבי,  חדשות
תגובות