חדשות

ארגון הרוקחות בישראל נגד הצעת החוק להסדרת מכירת קנאביס רפואי

הצעת החוק שיזמה ח"כ השכל אושרה בקריאה טרומית ובהצבעה שמית. ההצעה קובעת כי הנפקת תכשיר קנאביס תיעשה על ידי רוקח במתחם מורשה בכפוף למרשם שייתן רופא מומחה

קנאביס רפואי. אילוסטרציה

ארגון הרוקחות הביע התנגדות להצעת החוק להסדרת מכירת קנאביס רפואי כפי שהציגה אותו ומובילה את המהלכים לחקיקתו, ח"כ שרן השכל. בהודעה שפרסם הארגון הבוקר (ג') נאמר בין השאר: "הצעת החוק הזאת הוא מהלך מסוכן ומעוות. עושים לגליזציה ומתחבאים מאחורי מכבסת מילים, בגלל לחצים כלכליים ופוליטיים. אם החוק הזה יעבור השוק יוצף בקנאביס נחות ולא רפואי – לכל דורש. היצרנים יעברו לייצור קנאביס להמונים, ומי שזקוק למוצר באיכות רפואית – לא יזכה לקבלו". הרוקחים מאיימים ב"פתיחת מהלך נגד הצעת החוק".

חגי שור, סגן יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, אמר: "הצעת החוק בנוסח המוצע מבטלת לחלוטין את המדיקליזציה של הטיפול בקנאביס. עושים לגליזציה ומתחבאים מאחורי מכבסת מילים בגלל לחצים כלכליים ופוליטיים. מה שקורה כעת בכנסת זו דוגמה לתהליך עקום ומסוכן של קבלת החלטות על חשבון הציבור – ללא התייעצות עם הרוקחים, שהם אנשי המקצוע.

"התוצאה עלולה להיות חמורה כפליים: התהליך גם פוגע במטופלים וגם מייצר עיוות של הסדר הרפואי הנכון, באמצעות קשרי שלטון עם ההון של מגדלי הקנאביס. אנחנו נאבק בכל דרך שיש בידינו על מנת שקנאביס רפואי בישראל יסופק למטופלים אך ורק בבתי המרקחת באמצעות הרוקחים המקצועיים".

הצעת החוק שיזמה ח"כ השכל אושרה בקריאה טרומית ובהצבעה שמית ב-13 באוקטובר ברוב של 42-54. לפיה "יוסדר שוק הקנאביס לשימוש למטרות רפואיות ויתאפשרו גידול, ייצור, הפצה והחזקה של קנאביס לצורך רפואי, בכפוף לרישיון שיינתן ממשרד הבריאות". ההצעה אמורה לעלות לדיון בוועדת הכנסת.

ההצעה קובעת כי הנפקת תכשיר קנאביס תיעשה על ידי רוקח במתחם מורשה בכפוף למרשם שייתן רופא מומחה ואריזתו של התכשיר תכלול סימון של הרכיבים ושל ריכוז החומר הפעיל. כמו כן מוצע בחוק להעביר את האחריות על סל שירותי בריאות הנפש לגמילה מהתמכרויות לקופות החולים ולתקצב את ביצוע החוק המוצע בסכום שנתי של 50 מיליון שקל שיעוגנו בסעיף תקציבי נפרד.

בדברי ההסבר נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו לעגן בחקיקה מפורטת את השימוש והמסחר בקנאביס לצרכים רפואיים, ולהטמיע ברגולציה הקיימת תיקונים הכרחיים להקלת המצוקה הקשה הקיימת בתחום הזה מאז למעלה משנתיים. מצוקה זו פוגעת אנושות הן בזמינות ואיכות הטיפול בקנאביס רפואי לנזקקים לו והן בעסקים הסובלים מרגולציה משתנה תדיר, חסמים רבים ושוק לא יציב.

"הצעת חוק זו נועדה להעניק פתרון מקיף לכלל קשיי האסדרה החדשה, על ידי עיגונם בחקיקה של הקלות והסרת חסמים רגולטוריים על העוסקים בתחום. כמו גם השוואתה של תקינת השימוש בחומרי הדברות ותוצאות הבטיחות הנדרשות לזו המקובלת במדינות אירופה ובקנדה, אשר יובילו לירידה במחירו הסופי של הטיפול לחולה הנזקק לו – וזמינותו של טיפול איכותי ובטיחותי עבור אוכלוסיית החולים הזקוקים לה".

ח"כ השכל הסבירה את יוזמתה: "הקנאביס הרפואי כבר מזמן איננו משמש רק לשיכוך כאב ובישראל כיום 102 אלף מטופלים בקנאביס רפואי, הסובלים כולם ממחלות קשות וחשוכות מרפא, חלקן סופניות או מסכנות חיים".

שר הבריאות ניצן הורוביץ תומך בהצעת החוק. הוא אמר: "הגיע הזמן לשחרר את העניין הזה שכבול יותר מדי שנים במגבלות בירוקרטיות מיותרות. צריך לעשות כאן רפורמה אמיתית שתשחרר את השימוש בקנאביס – ואני אומר את זה מעבר להצעת החוק. אני תומך בלגליזציה של קנאביס. הצעת החוק תוחזר לוועדת השרים לענייני חקיקה לפני הקריאה הראשונה".

מיד לאחר שנודעו תוצאות ההצבעה בקריאה הטרומית הגיב גם יו״ר פורום הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים, חיים הורביץ, המייצג את תעשיית הקנאביס הישראלית: ״הצעת החוק מסוכנת גם למטופלים וגם לתעשייה המתפתחת. עלולה לחשוף מטופלים לקנאביס המכיל מתכות כבדות ונגיפים. העברת האחריות מהמפעלים המורשים שעובדים תחת תקינה מחמירה שקבעה ממשלת ישראל, לחוות הגידול עצמן שאינן פועלות תחת תקינה זו, יפגעו בצורה קשה במטופלים. קנאביס שלא עבר עיבוד, מכיל לרוב חומרים המזיקים למטופל ביניהם: מתכות כבדות, צואה, זיהומים מיקרוביאליים וחומרי הדברה.

"לצערנו, למרות שהתרענו כי הצעת החוק – על אף היותה חשובה – טומנת בחובה סיכונים קשים לציבור המטופלים בשל קיום שוק פרוץ של מוצרי קנאביס, ההצעה עברה בקריאה טרומית כלשונה ללא התיקונים הנדרשים. אנו דורשים כי הצעת החוק כפי שהוצגה, תתוקן באופן מידי כך שכל הקנאביס אשר ישווק למטופלים יעבור עיבוד במפעלי הקנאביס או כל גוף אחר אשר יעמוד בתקני האיכות הרפואיים הנדרשים. בכך תינתן וודאות לחולים שהם מקבלים את הקנאביס באיכות הרפואית הטובה ביותר, ללא חומרים מסוכנים״.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  ארגון הרוקחות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  התאחדות התעשיינים
תגובות