חדשות

נפטר פרופ' יוסי לסינג, מייסד ביה"ח ליס ליולדות ומחלוצי ה-IVF בישראל

הגינקולוג המיתולוגי פרופ' יוסי לסינג הלך אמש לעולמו בגיל 74 | תלמידו, מנכ"ל איכילוב פרופ' רוני גמזו, ספד לו: "מגדולי רופאי הנשים, עילוי והשראה לכולנו"

פרופ' יוסי לסינג ז"ל. "שילב את הישראליות היפה - מסור וגאה בגבורה הצה״לית, מאוהב ברפואה כולה"

פרופ' יוסי לסינג, מחלוצי ה-IVF בישראל, שהיה שנים רבות מנהל האגף למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב ובאחרונה במרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק, פרופסור מן המניין בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, הלך אמש לעולמו והוא בן 74. הוא הותיר אחריו את אשתו נורית ושלושה ילדים ונכדים.

מנכ"ל "איכילוב", פרופ' רוני גמזו והנהלת "מעייני הישועה" פרסמו הודעות אבל. "הערב", כתב פרופ' גמזו, "נפטר אחד מהאבות המייסדים של בית החולים שלנו, מגדולי רופאי הנשים בתל אביב, ממקימי רפואת ה-IVF - תחילה בבית החולים ליולדות הישן, הקריה, בשנות ה-80, ובהמשך מייסד ואבי בית החולים לנשים ליס, המוסד שהמשיך במסורת הקריה.

פרופ' יוסי לסינג ז"ל. רופא, מחנך וחוקר

"בניהולו, גדל 'ליס' להיות היהלום ברפואת המיילדות בארץ, באיכות, מקצועיות ובחוויה השירותית שהעניק למטופלות. אפשר לומר שהוא היה אחרון דור רופאי הנשים שהצטיין בכל: במיילדות, בגינקולוגיה ניתוחית, והפגין מקצועיות בלתי רגילה בעולם הפוריות. הוא שילב את הישראליות היפה - מסור וגאה בגבורה הצה״לית, מאוהב ברפואה כולה, אבל כזה שגם ידע להבחין שתשוקתו העיקרית היא רפואת נשים.

"פרופ׳ לסינג", כתב פרופ' גמזו, "היה עילוי והשראה לכולנו – כיצד לשלב את הידע עם המחקר, את החשיבה עם המיומנות הכירורגית, את הרפואה עם הניהול וההנהגה ואת החיים המקצועיים התובעניים עם הנאה מחברים, מטיולים, מתחביב הצלילה ובטיפול בגינת ביתו.

"יוסי לסינג היה מורי ורבי הנערץ. הוא גידל אותי כסטודנט-חוקר, לימד אותי את רזי הפוריות, רפואת הנשים, מיילדות. לימד אותי גם מהי כריזמה אמיתית - איך מובילים קבוצת כוכבים, איך הופכים ישיבת בוקר משעממת למופע של ידע, רפואה ולמידה - ממש ההצגה הטובה ביותר בעיר. בתכנית הרדיו שלו ב-99fm ששודרה בכל יום שישי היה לרופא הנשים של כל העם, נעים ואנושי כל כך. כמוני אהבו אותך עשרות אלפי אנשים שאותם לימדת, עבדת לצידם ונשים שבהם טיפלת - להם היית חבר.

"פרחי בית החולים ליס - מיילדות, רופאים צעירים, צוות המנהל והמשק - מרכינים את ראשם ביודעם את האובדן אבל בו בזמן מקבלים השראה מדמותך כרופא.

"בימיך האחרונים למדת על עוצמת איכילוב: עברתה כמה מחלקות במסגרת הטיפול במחלה הארורה שתעתעה בך: מחלקה להמטולוגיה, אונקולוגיה, רפואת  חזה. אמרת לי: 'ראיתי עכשיו את בית החולים מבפנים׳, את האנושיות נטו שהוא, את הצוות המסור. 'רוני', אמרת, 'אני גאה בנו, אני שלם על מה שבנינו כאן - תמשיך לשמור על זה', וכך נפרד מאיתנו".

ההספד שפרסם "מעייני הישועה": "הערב אנו מלווים למנוחות עולם בצער גדול ובכאב עמוק איש יקר ואהוב,  פרופ' יוסי לסינג, שניהל עד לאחרונה את אגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי והצעידו להישגים קליניים ואקדמיים רבים. פרופ' לסינג העמיד כאן גן דור חדש של רופאות ורופאי נשים.  הותיר אחריו מורשת מפוארת. חסרונו הוא אבידה לכולנו".

פרופ' יוסף בנימין לסינג נולד במחנה פליטים ועקורים, ניצולי שואה, באוסטריה. הוריו היו רוקחים, ילידי פולין. הוא עלה עם הוריו לארץ בגיל שנה, גדל בתל אביב ולמד בתיכון חדש בעיר. התגייס לצה"ל ב-1965 ושירת בסדיר בגדוד 50 של הנח"ל המוצנח. השתתף כלוחם במלחמת ששת הימים ובמילואים שירת כרופא גדודי בחטיבת הצנחנים. כמו כן השתתף במלחמת יום כיפור ובמלחמת לבנון הראשונה. השתחרר בדרגת רב-סרן.

רק לאחר תום שירותו הצבאי החל בלימודי רפואה באוניברסיטת תל אביב. ב-1973 נשלח במסגרת חילופי סטודנטים מצטיינים לאוניברסיטת ניו יורק אולם כשפרצה מלחמת יום הכיפורים חזר מיד לישראל ונטל חלק בלחימה באזור תעלת סואץ ובסיני רק. עם תום המלחמה שב לספסל הלימודים אותם סיים בהצטיינות יתרה.

ב-1976 החל התמחות ברפואה פנימית אצל פרופ' אלכסנדר גפל, בבית החולים הישן, הדסה בלפור בתל אביב, ולאחר כחצי שנה פנה להתמחות ברפואת נשים בבית חולים הקריה, תחת ניהולם של פרופ' שלמה יונה (רנצו) טואף ופרופ' ראובן פייזר. ב-1982 יצא לשנתיים של השתלמות עמיתים במחקר בסיסי ובאנדוקרינולוגיה של הפריון באוניברסיטת ניו יורק ובשובו לארץ התמנה למרצה בכיר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

עם פרישתו של פרופ' פייזר מבית חולים הקריה, מונה פרופ' לסינג למנהל מחלקת יולדות א' ובשנת 1997 הוביל את איחוד מחלקות הנשים והעברתן לאגף אחד תחת ניהולו, לבית החולים ליס לנשים וליולדות שהוקם במרכז הרפואי איכילוב תל אביב. באוגוסט 2015, כשפרש לגמלאות, מונה למנהל האגף למיילדות וגינקולוגיה ב"מעייני הישועה" - תפקיד שמילא עד סוף אוגוסט השנה, כאשר מחלתו החמירה.

פרופ' לסינג פרסם מאות עבודות מחקר מקוריות, תרגם ספר בתחום רפואת הנשים וה-IVF וכתב פרקים בספרי לימוד שונים. הוא הכשיר עשרות מתמחים ומאות סטודנטים לרפואה ותחת ניהולו מונו 18 פרופסורים, ביניהם מנכ"ל "איכילוב", פרופ' גמזו.

בנוסף שימש שנים רבות  כיו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, חבר במועצה הלאומית לבריאות העם, במועצה המדעית של הר"י וכמרכז לימודי ההמשך באוניברסיטת תל אביב. כמו כן שימש יועץ ברפואת נשים, פריון, הריון ולידה בקופת חולים לאומית.

בכתבה נרחבת עליו שפרסמה העיתונאית טל אריאל אמיר, ב"מעריב" במארס 2016, תואר הליך רפואי חלוצי שיזם: "בסוף שנות ה–90 של המאה הקודמת, כאשר המחקר על פוריות האישה היה עדיין בחיתוליו, החליט פרופ' לסינג, המנהל המיתולוגי של אגף המיילדות והגינקולוגיה (ליס) ב'איכילוב', להקים יחידה לשימור הפריון מתוך כוונה להקפיא פיסות שחלה. באותה תקופה הקפיאו רק עוברים או תרומות זרע, והטכנולוגיה של השתלת חלקיקים של איברי רבייה נשיים עדיין לא התנסתה. ב-2011 התברר כי ההחלטה של פרופ' לסינג הצליחה לשנות גורלות ולעשות היסטוריה ישראלית מדעית, כאשר דיילת בת 28 שנרפאה מסרטן הביאה לעולם בן בכור לאחר השתלת רקמת שחלה שנלקחה ממנה עשור קודם לכן. הוא הגדיר את האירוע 'נס הבריאה'.

"את פיסות השחלה של המטופלת", סיפר, "הקפאנו עוד בשנת 2000, לפני שנעשתה לראשונה השתלה מסוג זה בעולם. החזרנו אותן לגוף האישה לאחר שהתגברה על הסרטן. כעבור חודשיים נדהמנו לגלות צמיחה של זקיק אחד בודד. שאבנו את הביצית היחידה, הפרינו אותה בזרע של בן זוגה. קשה לתאר את ההתרגשות כששמענו שהעובר היחיד נקלט לאחר עשר שנים בהן רקמת השחלה היתה בהקפאה. השגת ההריון התקין גרמה לנו להרגיש כאילו הזמן עמד מלכת".

את פרישתו מ"ליס" לאחר 19 שנים בבית החולים ליס והמעבר ל"מעייני הישועה", תיאר כך:  "הידיעה שאני מחויב במסגרת החוק לפרוש היתה חוויה קשה. מבחינה מנטלית, מקצועית וניהולית אני מרגיש במיטבי ובשיאי, אבל חוקי המדינה הם אלה שאומרים לך שאתה צריך לקום וללכת. התחושה היא שהעשייה רבת השנים נקטעה באיבה. לא היה לי מושג איך מתכוננים לקראת הפרישה. אני עדיין רוכב על אופנוע כבד, צולל, קורא ספרים, מנתח, כותב מאמרים אקדמיים, משדר, פתאום צריך לפנות את הכיסא. אישית, אני לא רואה את היופי שביציאה לפנסיה. למזלי, חופשת הפרישה שלי נמשכה שמונה ימים בלבד כי מיד לאחריה נכנסתי לתפקידי כמנהל האגף למיילדות וגינקולוגיה ב'מעייני הישועה'".

נושאים קשורים:  פרופ' יוסי לסינג,  בית החולים ליולדות ליס,  חדשות,  פרופ' רוני גמזו,  איכילוב,  IVF,  גינקולוגיה ומיילדות,  המרכז הרפואי "מעייני הישועה"
תגובות
04.11.2021, 11:54

יהי זכרו ברוך.

אנונימי/ת
04.11.2021, 12:12

אדם מרשים ומיוחד במינו. אבידה גדולה

תהיי מנוחתו עדן

05.11.2021, 09:32

"חבר, אתה כבר חסר! " ולא רק לי, אלא גם למטופליך, עמיתיך, ולמערכת הבריאות.
פרופ' מושיק סלעי