חדשות

"שערי צדק" הוכר כמרכז ארצי לקידום שינה בטוחה בתינוקות

עמותת עתיד למניעת מוות פתאומי בתינוקות וארגון Cribs For Kids האמריקאי העניקו לראשונה את אות הזהב למניעת מוות בעריסה למרכז הרפואי בירושלים

שק שינה ליילודים ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

מיזם של עמותת עתיד למניעת מוות פתאומי בתינוקות והארגון האמריקאי Cribs For Kids, להסמכת בתי חולים לקידום המודעות לנושא שינה בטוחה בתינוקות, יצא לדרך והמרכז הרפואי שערי צדק הוא בית החולים הראשון בארץ שקיבל תו תקן למניעת גורמי סיכון למוות פתאומי בתינוקות.

טקס הענקת אות הזהב על ידי ד"ר ענת שץ יו"ר עמותת עתיד, העמותה הישראלית למניעת מוות פתאומי בתינוקות, נערך אתמול (א') בהשתתפות יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ עידית סילמן, מנכ"ל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין והצוותים הרפואיים השותפים להליך ההסמכה.

את תהליך ההסמכה לשמירה על שינה בטוחה ומניעת גורמי סיכון למוות עריסה קידמה ד"ר ענת שץ, חברת ההנהלה בארגון הבינלאומי למניעת מוות פתאומי בתינוקות, מומחית ברפואת אף אוזן וגרון, שירות נשימה ושינה ילדים ב"שערי צדק", יחד עם צוות מיוחד להדרכה ופיקוח על התחום בתינוקיות ובמחלקות היולדות.

במסגרת תהליך ההסמכה כל היילודים ב"שערי צדק" מולבשים בשק שינה במקום להתכסות בשמיכה כמומלץ על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP). כמו כן, ניתנת תשומת לב על שימוש נכון בשמיכה דקה התחובה היטב מתחת למזרן ובגובה בתי השחי. בנוסף, המרכז הרפואי מקיים ימי עיון לקהילת ההורים בנושא מניעת מוות פתאומי של תינוקות במתנ"סים וכן באמצעות מועדון היולדות של "שערי צדק".

התינוקות הנולדים בבית החולים הירושלמי מולבשים בשקי שינה ייעודים, במקום לכסותם בשמיכות, כדי להבטיח שינה בטוחה יותר של היילודים ולמניעת סיכון למוות בעריסה. בארה"ב נוהל זה מיושם מ-2016. ד"ר שץ: "מחקרים רבים קובעים שהשימוש בשמיכות הנוטות להשתחרר ולכסות את פני התינוק, או בשמיכות עבות הגורמות לחימום יתר, מגביר סיכון למוות בעריסה. לעומת זאת, מחקרים גילו שהשימוש בשקי שינה מפחית סיכון למוות בעריסה ב-65% ושקי השינה במקום שמיכות שומרים על טמפרטורת גוף קבועה של התינוק".

שקי השינה עשויים כותנה בצפיפות אריג המתאימה לטמפרטורת החדר המומלצת בישראל, 23-22 מעלות, וזאת כדי למנוע חימום יתר. הם חסרי שרוולים על מנת לאפשר חופשיות לזרועות. מפתח הצוואר לא רחב מדי כדי שלא יכסה את הפנים. כמו כן, שקי השינה מותאמים לגיל ולמשקל התינוק.

ד"ר שץ: "בית החולים לילדים על שם וילף בשערי צדק, בניהולו של פרופ' יחיאל שלזינגר, מתברך ב-22,000 לידות בשנה והוא הראשון בישראל שהשלים את התהליך ועמד בכל היעדים ולכן זכאי לתו תקן של האות הגבוה ביותר - אות הזהב. כל אחד מאנשי הצוות הרפואי במחלקות יולדות ותינוקות הוא שליח שיכול להציל חיים. על פי סקר של עמותת עתיד, 82% מההורים הצביעו על האחיות כגורם שיישמעו להמלצותיו, כאשר חלון ההזדמנויות להעברת המסר הוא 48 שעות לאחר הלידה.

"מחקרים הראו שלהשיג שינוי התנהגות בתחום הבריאות והמניעה לוקח כ-17 שנים בממוצע בארץ. למרות פעילות להגברת המודעות של העמותה ומשרד הבריאות בנושא מניעת הסיכון למוות פתאומי, ב-13 השנים האחרונות היו בין 40 ל-94 מקרי מוות פתאומי בשינה (לפי הלמ"ס) והשיעור ל-1,000 לידות חי ירד מ-0.6 ל-0.26 ב-2019 (47 מקרי מוות). אנחנו שמחים על מגמת השיפור אך עוד ארוכה הדרך למנוע מקרים טרגיים נוספים. מדובר בצעד משמעותי שמביא הזדמנות להעלאת המודעות לנושא בקרב כלל ההורים הצעירים", ציינה ד"ר שץ.

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל "שערי צדק" אמר בטקס: "באגף אם ויילוד נמנה צוות מסור ומקצועי שלקח חלק פעיל בתהליך ההסמכה והוביל להצלחתו. אנו שמחים להיות כאן היום ולשמש דוגמה לבתי חולים אחרים בארץ שיחלו אף הם בתהליך ולהורים צעירים בשמירה על סביבת שינה בטוחה".

סיגל מזרחי, מנהלת סיעוד באגף אם ויילוד וילודים: "הרגע הזה הוא תוצאה של שיתוף פעולה עם עמותת עתיד הנמשך לאורך שנים, כאשר צוות האחיות במחלקות יילודים ויולדות מתגייס ומוביל מהלך חינוכי פנימי בתוך הצוות וכן כלפי ההורים. חשוב לי לציין במיוחד את גבריאלה לואיס אדוט, אחות אחראית יילודים ד' שהתגייסה בהתלהבות והתעקשה להצליח על מנת להבטיח איכות ובטיחות של טיפול ביילודים בכל הנוגע לשינה ותנוחה נכונה".

נושאים קשורים:  מוות בעריסה,  שערי צדק,  ד"ר ענת שץ,  פרופ' עופר מרין,  יילודים,  שינה בטוחה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.11.2021, 10:08

ממש מצחיק שכל הפרופסורים, ועדות ומחקרים סוף סוף הגיעו למסכנות שהסבתות ואמהות שלנו עשו נכון מדור לדור - החתלת תינוקות עם הידיים ורגליים צמוד לגוף! איזה הישג ענק! אולי בקרוב גם יסכימו שכן צריך להניק תינוקות לפי השעות ולא בצורה לא מסודרת (כל פעם שבוכה לפי יועצות הנקה סליחה על הביטוי). ועל כל זה מבזבזים כסף של המדינה, מעסיקים חוקרים סתם לדברים מיותרים.