מחקרים

התפקיד של קולטנים לקנאבינואידים בהפחתת התגובה הדלקתית

נמצא כי לקנאבינואידים השפעה על תגובות דלקתיות מסוגים שונים וכי ייתכן וניתן לשלבם בטיפול בתגובות חיסוניות ודלקתיות

25.10.2021, 16:37

ייצור תאי T רגולטוריים (Treg) תפקודיים הינו יסודי לצורך שימור הומאוסטזיס של הרקמה ולהשבת תגובה חיסונית בריאה בהקשרים ביולוגיים ודלקתיים רבים. קנאבינואידים צויינו ככלי טיפולי אפשרי עבור מחלות שונות. תאים דנדריטיים (Dendritic Cells - DC) מבטאים קולטנים למערכת האנדוקנאבינואידים, וביניהם קולטנים מסוג CB1 ו-CB2. עם זאת, המנגנון בו קנאבינואידים מווסתים את התפקוד של DC לא ידוע בינתיים.

במחקר זה התגלה כי גירוי של קולטנים לקנאבינואידים מעודדים DC אנושיים אשר מסוגלים לאתחל Treg תפקודיים מסוג FOXP3+ בהקשרים של מחלות דלקתיות שונות. מבחינת המנגנון, קנאבינואידים מכתימים טולרוגניות ב-DC אנושיים על ידי עיכוב מסלולי איתות מסוג NF-kB, MAPK ו-m-TOR תוך עידוד שטף של אוטופאגיה מתווכת AMPK דרך מסלולי איתות של CB1 ו-PPARα אשר מובילים לקישוריות מטבולית חדשה בכיוון של פעילות מיטוכונדריאלית מוגברת ופוספורילציה חמצונית. קנאבינואידים מציגים השפעה הגנתית ונוגדת דלקת in vivo במצבי ספסיס בעקבות חשיפה ל-LipoPolySaccharide (LPS) חיידקי ואף מעודדים ייצור של תאי Treg מסוג FOXP3+. בנוסף, נמצאה הפחתה בתגובה האנאפילקתית המיידית בעכברי מודל עם אלרגיה לבוטנים תוך הגברה של תאי Treg מסוג FOXP3+ מסויימים לאלרגן. ממצאים אלו מראים כי ההשפעה האימונומודלטורית מתקיימת בתגובות רגישות יתר מסוג 1 ומסוג 2.

מסקנת החוקרים הייתה כי ייתכן וניתן לטפל במחלות דלקתיות בעזרת תרופות מבוססות קנאבינואיד.

מקור: 

Angelina, A. et al. (2021) “Cannabinoids induce functional Tregs by promoting tolerogenic DCs via autophagy and metabolic reprograming.” Mucosal Immunol, September 2021. doi.org/10.1038/s41385-021-00455-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאבינואידים,  תאי T רגולטוריים,  רגישות יתר
תגובות