חדשות

יו"ר איגוד הכירורגים התפטר במחאה על "פשרת המתמחים"

מנהלי 9 בתי חולים ממשלתיים מוחים על שלא נועצו בהם לפני שסוכם בין שר הבריאות למתמחים על קיצור התורנויות: "אין כיום משאבים לתוכנית הזאת – למרות שהיא עקרונית מבורכת"

מחאת המתמחים. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים בהסתדרות הרפואית הודיע הבוקר (ה') על התפטרותו מהמועצה הלאומית לכירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, וזאת במחאה על קיצור התורנויות שעליה סוכם בין משרד הבריאות לארגון המתמחים. בנוסף, דווח ב-Ynet, כמה ממנהלי בתי החולים הממשלתיים מתנגדים למתווה שפרסם שר הבריאות.

במכתב עליו חתמו 9 חברי פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים - ד"ר מיקי הלברטל, יו"ר הפורום ומנכ"ל רמב"ם,  פרופ' רוני גמזו מנהל איכילוב, פרופ' חזי לוי מנהל ברזילי, וכן מנהלי הלל יפה, רבקה זיו, בית החולים לגליל בנהריה, בני ציון, שיבא, וולפסון ואסף הרופא, הם מתלוננים שלא נועצו בהם בכל הנוגע להסכם ולתוכנית המוסכמת. "היעדר תוכנית מוסכמת מסכנת את בריאות תושבי ישראל", הם כתבו לשר ניצן הורוביץ. גם פרופ' עידית מטות תקפה את שר הבריאות: "הפתרון שגוי, ציבור החולים ישלם על כך".

"פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים מברך ותומך במהלך לקיצור המתחייב באורך התורנויות של המתמחים, ומקדם בברכה את היוזמה להתחיל את המהלך בבתי החולים בפריפריה, אבל יחד עם זאת, אנחנו מצרים שבתור אלו שנצטרך ליישם את המתווה אף גורם בבניית המתווה לא התייעץ עמנו, מנהלי בתי החולים. תחושתנו היא שהחץ כבר נורה וכרגע עוסקים בציור המטרה תוך ניסיון לא ראוי, להתכנס למתווה במקום לתת מענה אמיתי שיאפשר המשך מתן שירותי רפואה לאזרחים מבחינה רפואית ותפעולית. הדרישה הנוכחית של טבלאות נתונים כדי להוכיח באותות ומופתים, לחשים וקמעות שאין צורך בתוספת כוח אדם - איננה ראויה. נותרו מספר נושאים קריטיים שלא זכו להתייחסות עד כה. הם מעמידים בסכנה את המהלך המבורך. קיימים פערים משמעותיים בין היערכות משרד הבריאות כפי שהוצגה לנו, לבין הצרכים הנדרשים".

"האחריות על תפעול המקצועי והתפעולי של בתי החולים היא עלינו. לכן אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה שלא להעמיד אותנו בדילמה בין יישום התקנה לבין האחריות הניהולית שלנו. היעדר תוכנית מסוכמת מתוקצבת ומתואמת עם בתי החולים, במיוחד נוכח האסון המתרגש על בתי החולים בחוק ההסדרים מסכן את בריאותם של תושבי ישראל".

פרופ' קלוגר הסביר את התפטרותו: "היות וההתייחסות לדברים שכותבים בכירי המערכת לא מתקבלים - אז מה הטעם שאהיה שם? מתווה התורנות שמציע השר הוא בבסיסו פוליטי. אין בו שום דבר מקצועי. באופן הזה מערכת הבריאות תקרוס. איננו נגד קיצור התורנויות אבל אנחנו חושבים שצריכה להיות סלקטיביות בין המקצועות. המהלך הזה דורש הוספת 110 תקנים רק בכירורגיה הכללית - אבל אין כיום את התקנים הללו. אז למה להבטיח הבטחות שווא?".

נושאים קשורים:  חדשות,  מאבק המתמחים,  קיצור תורנויות,  פרופ' יורם קלוגר,  איגוד הכירורגים בישראל,  פרופ' עידית מטות
תגובות
אנונימי/ת
22.10.2021, 10:00

הפרופסורים הנכבדים מדושני העונג יושבים לרווחה במשרדים ובחבילות הפיננסיות שלהם - לא הם ינהלו את מלחמת המתמחים!! הם שכחו את ימי היותם מתמחים רעבים עייפים ומותשים. העכברים בתחתית הסולם שאין להם מה להפסיד הם ילחמו והעכברושים השמנים יצעקו גוואלד במקום שיצטרפו ויתמכו במלחמתם הצודקת של המתמחים

אנונימי/ת
22.10.2021, 10:57

לכותב היקר-חבילות פנסיה זה בצבא הקבע. לא כאן.
בנוסף, המתמחים האווילים לא מבינים שרוב חייהם יחיו כרופאים בכירים, ומייצרים מאות תקנים מיותרים שיובילו להקטנת שכרם בעתיד. חכמים גדולים הם לא.

אנונימי/ת
22.10.2021, 11:04

לכותב הקשקשן.
מניח שעוד לא הגעת לעמוד הממליץ על צניעות ובעיקר על הכלל של ״אוויל מחריש חכם ייחשב״

25.10.2021, 19:44

אנונימי יקר
הואיל ואתה מבצע בשמחה תורנויות של 26 שעות ואתה עייף קראת את המילה "פיננסיות" בתור "פנסיוניות".
אני מקווה מאוד שבשעות עבודתך הרבות אתה לא קורא "היפונתרמיה" כ-"היפרנתרמיה"

אמרו הרבה על המתמחים.
אבל לא שמעתי מעולם שהם גם רעבים.
(כדאי לשמור על פרופורציות)
וגם את המשפט
"פרופסורים מדושני העונג" או "העכברושים השמנים"היה אפשר להוריד.
אני למשל מכיר כמה כירורגים רזים

אנונימי/ת
22.10.2021, 11:01

צודק פרופ קלוגר
המתמחים זבי החוטם יצטרכו לעבוד כול חייהם 26 שעות כדי להגיע לטוב שעשה פרופ קלוגר למטופליו ולמערכת הבריאות
אדון הורביץ מעדיף ריי כמבינת הבריאות
בהצלחה

אנונימי/ת
22.10.2021, 14:31

פעם, לא ככ מזמן - היתה שותפות בעומס בין מתמחים ובכירים צעירים בכירורגיה כללית, וסבל התורנות/כוננות היה משותף.
במתווה המוזר החדש, הבכיר יעבוד בבוקר, ינתח בכוננות, וימשיך לעבוד למחרת ושוב בכוננות… המתמחים יכולים רק לחלום שיקבלו לנתח בין פיהוק לשיהוק.
עצוב, זה מה יש

אנונימי/ת
22.10.2021, 16:13

לכל אנשי האגו הנפוח שמתגאים שעבדו 36 שעות ואחכ 24 שעות מי מכיר אתכם? איזה דבר טוב עשיתם למען האנושות חוץ מלכיור במתמחים חדשים ולהשפיל אותם. אז תדעו שהדור הצעיר אידאולוגי יותר עובד רק היכן שיש סיפוק ולא בשביל משכורת. העולם הישן נגמר ומי שלא טוב לו שיפנה את מקומו. ותביאו ים של רופאים כדי שלא נצטרך לחכות חצי שנה לבדיקת מומחה. אתם לא מתביישים להגיד שיהיו עודף רופאים? כמה פחד? כמה קנאה?

24.10.2021, 12:31

חבר יקר, באיזה מובן הדור הצעיר של הרופאים יותר "אידיאולוגי"? האם דור ה"אגו הנפוח" שלנו לא היה שותף למאבקים בלתי פוסקים לשיפור תנאי העבודה של הרופאים? האם בדקת שחבריך מוכנים "לעבוד רק היכן שיש סיפוק ולא בשביל משכורת"? האם ברור לך שהפחתת שעות עבודה פירושה ירידה בשכר? האם לקחת בחשבון שההסדר עלול להאריך את תקופת ההתמחות במקצועות מסוימים?

אכן.
יש "ים של רופאים" שמדבקים על דלתות הכניסה למדינתינו כדיי לעבוד כאן ובטח שלא עבור כסף.

אנונימי/ת
22.10.2021, 18:11

יש כל כך הרבה פחד משינוי שבמקום לברך על כך שיש תמיכה מגבוה ואפשרות לשפר את תנאי החיים של המתמחים (6 שנים זה פרק זמן נכבד מחיי אדם ועצום מבחינת חיי משפחה) ולשפר את איכות ההתמחות והעיסוק ברפואה עם טיצ׳ינג וזמני למידה מוגדרים ע״י דרישה לתקינה, הם מעדיפים לצאת בהצהרות דרמטיות ו״לאיים״ על הציבור שיפגעו מהמהלך. חיי המתמחים שלנו חשובים גם כן, גם הם בני אדם וגם הם נהיים חולים יותר בגלל תמאי ההעסקה הפוגענית. מעבר לכך עיון מינימלי בתיאוריות למידה (ויש לי ידע נרחב בנושא) מראה כי שינה היא ערך עליון ביכולת לעבד מידע ואירועים מורכבים ולזכורם לאורך זמן. אם באמת ערך הלמידה בזמן ההתמחות היה חשוב לכם, כפי שאמור להיות, הייתם משקיעים בשינוי הזה שנים אחורה.. פגיעה באיכות ההתמחות היא בכלל לא פקטור כיום היות והאיכות נמוכה, ויאמר זאת כל כירורג שיצא לפלושיפ בחו״ל לאחר התמחות ארוכה בארץ.

לאנונימי.
נחמד מה שכתבת.
אני לא מכיר מחקר שהראה שהמתמחים ניהיים יותר חולים עקב תנאיי העסקה שלהם.
וגם לא לפניי 30 ו--40 שנה שעבדנו "אפילו" קצת יותר.

אנונימי/ת
23.10.2021, 16:27

אז שבו ותבנו תוכנית. הכל אפשרי ויש הרבה אפשרויות. מספיק לפסול כל דבר, תתקדמו! באמת שחלק מבכירים נשאר תקוע איפשהו בדרך.

אנונימי/ת
23.10.2021, 20:38

כל הכבוד למתמחים!

אנונימי/ת
24.10.2021, 10:41

בכדי שהמתמחים יזכו להתמחות ראויה מבלי להאריך משמעותית את משך התמחותם הרי שהפיתרון הוא בהמצאותו של רופא מומחה אחד לפחות מדי ערב במחלקה שיעהיק מהידע והניסון שלו למתמחה ובכל תמשיל הכשרת המתמחים למרות קי=צור משך עבודתם.
ובדיוק מזה מבוהלים הרופאים הבכירים !
הם הרי (בצדק) רצים למרפאות ולחדרי הניתוח הפרטיים בשעה 15:00 - רק זה מה שחסר להם - לעשות תורנוניות ערב כמו מתמחים.
.
וממה הכל נובע ? מכך שכל הקידום במערכת הבריאות מנבוסס על האקדמיה. פרופ' קלוגר זכה בפרופסורה שלו לא בשל היותו אדם טוב או מנתח טוב אלא בזכות מאמרים שפירסם - זה גורם לו ולאחרים לשאוף רק לשם ובדרך בלית ברירה להזניח את טובת החולים...

לא ברור לי למה הכותבים הם אנונימים .
רוצים לפתוח שני בתי חולים יהיה מקום לעוד רופאים.
לכן לא ברורה לי הטענה של עודף מומחים ?
כן צריך לקצר את משך התורנות ולראות איך עושים סידור עבודה .וגם ללמד את המתמחים גם בשעות אחרי הצהוריים

25.10.2021, 22:18

לא מתפקידנו לדאוג למשאבים. כן מתפקידנו לדאוג לבריאותנו לבריאות ילדנו ורווחתם. צריך להפסיק לקבל כעובדה את רמיסת זכויות האדם הבסיסיות של הרופא. זכותנו גם לרצות להתפרנס מעבודה בבתי החולים. לא לכולם קליניקה פרטית שבורחים אליה ב14…