מחקרים

שימוש בטכנולוגיה ובינה מלאכותית לתמיכה בתכנון מקדים לביקור במרפאה

במחקר זה נמצא כי היו מחסומים רבים לתכנון מקדים לביקור רופא אשר מקורם במרכיב האנושי ועל כן קיים פוטנציאל לתמיכה באמצעים טכנולוגים

תכנון מקדים לביקור רופא (PVP) נחשב למשפר יעילות, מועילות וחווית מטופל, אך למרות זאת קיימים מחסומים להטמעה של תהליכים אלה. קיימות הזדמנויות לתמיכה מבוססת בינה מלאכותית (AI) וטכנולוגיה על מנת להעצים התערבויות אנושיות מסוג PVP, בין השאר, תזכורות על ביקורים ושאלונים מקדימים. מחקר זה נועד לחקור את המצב הנוכחי של PVP, מחסומים להטמעה, ראיות להשפעה ושימוש פוטנציאלי בכלים מסוג non-AI ו-AI לתמיכה ב-PVP.

החוקרים השתמשו בגישה של סריקת סביבה אשר כללה סקירת ספרות, ראיונות עם מומחי PVP, וחיפוש בשרתים ציבוריים של פתרונות תמיכה מבוססי טכנולוגיה ו-AI עבור PVP. החוקרים ניתחו את הנתונים בכלים איכותניים.

במחקר נמצאו 26 התערבויות PVP ייחודיות בספרות ונערכו במסגרתו 16 ראיונות מפתח. החוקרים מצאו כי היו מחסומים רבים ל-PVP אשר מקורם במרכיב האנושי ועל כן תואר פוטנציאל לתמיכה באמצעים טכנולוגים עם או ללא AI עבור מרכיבים מסוימים של PVP. כמו כן, במחקר זוהו 8 דוגמאות לטכנולוגיות מסחריות זמינות לתמיכה ב-PVP, חלקן בעלות מאפייני AI. יחד עם זאת, רק מעט מהאמצעים שמצאו נבדקו באופן בלתי תלוי.

החוקרים סיכמו כי  בעקבות מעבר של מערכות הבריאות לעבר מודלים מבוססים ערך בעולם בו מגיפת הקורונה העבירה את הטיפול הרפואי לכיוון המרחב הוירטואלי, התערבויות PVP מופעלות בידי אנשים ונתמכות על ידי טכנולוגיה עשויות להפוך יותר חשובות ועוצמתיות וצריכות להיבחן באופן מקיף.

מקור: 

Laura M. Holdsworth et. al (2021) Annals of Family medicine DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2716

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  טכנולוגיה,  בינה מלאכותית
תגובות