חדשות

יו״ר הר"י: לכנס בהקדם את ועדת המעקב למתווה קיצור התורנויות

הר״י הבהירה: כל סיכום חייב להכלל בהסכמים הקיבוציים - הר"י, ולא שום גורם אחר, היא הארגון היציג של הרופאים

מחאת המתמחים. צילום: "מרשם"

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי מבקש "לכנס בהקדם וכמוסכם את ועדת המעקב לצורך בחינה ויישום המתווה להפחתת עבודת הרופאים ומספר התורנויות שיבצעו". דגש מיוחד חייב להינתן לנושא התקציבי הנוגע ליישום כל אחד משלבי מתווה קיצור התורנויות. הפנייה נעשתה במכתב שהעביר יו"ר הר"י לממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר-נתן ולמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש.

ועדת המעקב, הבהיר פרופ' חגי, "אמורה לדון בכל השינויים בעבודת הרופאים המתחייבים מהפחתת שעות העבודה שלהם וזאת בעקבות ההחלטה על קיצור התורנויות של המתמחים וכן הפחתה במספר התורנויות החודשיות של הרופאים, והתקנים השונים הנדרשים לשם כך".

פרופ' חגי דורש ש"הוועדה גם תבהיר את אופן הקצאת התקנים הנדרשים לבתי החולים השונים ואופן איושם כבר בשנה הקרובה (2022). וכן שעליה לגבש את תוכנית החומש המלאה עד שנת 2026 כמתחייב מהוראות התיקון להיתר הכללי העוסק בשעות העבודה והתורנויות של הרופאים שעליו חתמה שרת הכלכלה ובו נקע כי תורנות הרופאים תעמוד על 18 שעות והם יבצעו לא יותר מ-6 תורנויות כאלו בחודש – ובסך הכול מדובר ב-63 שעות עבודה.

פרופ' חגי מדגיש כי "השינויים המתחייבים מעתה מהפחתת שעות העבודה בתורנויות של הרופאים והפחתת מספר התורנויות החודשיות חייבים להיות מעוגנים בהסכמים קיבוציים".

בפנייה הזאת מדגיש למעשה יו"ר הר"י שהמהלכים שיבוצעו בהתאם למתווה לקיצור התורנויות של המתמחים, חייבים להיעשות בראש ובראשונה אך ורק מול הארגון היציג היחיד של הרופאים בישראל - ההסתדרות הרפואית ולא מול ארגון קטן, "מרשם", שבו חברים אולי כ-10% בלבד מכלל המתמחים ולכן רשמית איננו יכול להיות  מוכר כארגון יציג. המהלך כולו רק הבהיר את ממדי המתיחות והיריבות שבין שני הארגונים.

ישיבה מתוחה במיוחד

הבוקר (ה') בדיווח של אדיר ינקו ב-Ynet אף נמסר כי "בישיבה שקיימו ראשי האיגודים המקצועיים בהר"י, הם תקפו את שר הבריאות ניצן הורוביץ בחריפות בעקבות ההסכמות עם המתמחים. חייבים לעשות את כל זה בצורה מפוקחת", מצוטט אחד ממשתתפי הישיבה. "השר מבטיח להם (למתמחים) הבטחות על הקרח, שאין בהן בסיס או פירוט תקציבי".

ישיבת ראשי האיגודים ההתקיימה שעות ספורות בלבד לאחר ששר הבריאות, יחד עם יו"ר "מרשם" ד"ר ריי ביטון, הכריזו חגיגית כי הגיעו להסכמות. "הישיבה הייתה מתוחה במיוחד" נאמר בדיווח.

בכירים בהסתדרות הרפואית, לפי הדיווח, הבהירו שאינם מתכוונים לתת יד לשילובו של ארגון מרשם – עמו יש להר"י יריבות ארוכת שנים – בדיוני הוועדה הבוחנת את התקדמות המתווה.

בישיבה גם צוין כי לא זו בלבד ש"מרשם" איננו ארגון יציג – למשרד האוצר אין למעשה מקור תקציבי לתקנים שהובטחו למשל לעוזרי רופא, למזכירות רפואיות ולתורנים. "ראשי האיגודים המקצועיים, כך מדווח, החליטו לנתק מגע עם שר הבריאות לאור האיום על תנאי העבודה של הרופאים שלא מיוצגים במרשם."

במהלך הישיבה המתוחה נאמר על שר הבריאות שהוא "משחק באש" וכן שאם רוצים לקצר את התורנויות, "חייבים לעשות זאת בצורה מפוקחת מאחר שזה מהלך סופר-מסובך שהדורש תקציבים, תקנים ויש פה גם את עניין השכר". אחד ממשתתפי הישיבה ששמו לא נחשף בדיווח, מצוטט: "הורוביץ מתנהג בצורה לא הגיונית. מוטה באופן קיצוני וברור לטובת קומץ קטן של מתמחים. הוא בא ואומר שכל מה שמעניין אותו זה התקשורת והלחץ התקשורתי. בצורה שבה הוא מתנהל המערכת תקרוס. הוא מתנהל לא בצורה בוגרת ולא בצורה אחראית. במקום לנהל רב שיח עם האיגודים, הוא מנהל חד שיח עם מרשם ומבטיח להם הבטחות שהן הבטחות על הקרח. אין בהן בסיס תקציבי או פירוט תקציבי. אי אפשר לעמוד בהן. וזה חוסר אחריות. האיש הולך בכיוון אחד – וזו בעיה".

משתתף אחר באותה ישיבה אמר: "השר איכזב את מערכת הבריאות. אנחנו מודאגים מהיעדר כיסוי תקציבי אמיתי, מפורט, מאחורי כל ההבטחות. להסתדרות הרפואית מתווה שלם כיצד יש לקצר את התורנויות – אבל העניין הוא שאין לכך כסף. אנחנו מחכים לראות אם יש כיסוי תקציבי ברור לכל ההבטחות ומודאגים מכך שהכסף הזה יילקח מתוך תקציב שניתן לכלל מערכת הבריאות".

לשכת שר הבריאות מסרה בתגובה: "נראה כי הדיווח מבוסס על דברי גורם המתנגד להחלטה לקצר את תורנויות המתמחים, ומתקשה לקבל את העובדה שהעסקה של 26 שעות ברצף איננה מתקבלת על הדעת. אותו גורם לא היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות. בין תוכן הטענות לבין המציאות אין כל קשר. קיצור תורנויות המתחמים יצא לדרך – ושום דבר לא יעצור זאת".

"הילכו עלינו אימים, הכפישו וניסו להשתיק אותנו"

קודם לכן התבטא מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש בראיון ל-103FM כי לדעתו "מהלך ההתפטרות של המתמחים היה מיותר. לא היה צורך באקדח הזה".

כאמור אתמול לאחר פגישה אישית שקיים שר הבריאות עם יו"ר מרשם, הודיעו חברי הארגון שהם מושכים את מכתבי ההתפטרות האישיים שהגישו בתחילת השבוע למעסיקיהם ורואים את הסיכום על המתווה שהוצג רשמית לפניהם, כ"מהלך היסטורי". הפגישה נועדה לוודא, כך הבהירה ד"ר ביטון ש"התחייבויות השר אינן רק הצהרות. קיבלנו את ההתחייבויות שדרשנו". אבל למעשה – לא את כולן.

הארגון מסר כי "באמצעות קיצור התורנויות, תשיג מערכת הבריאות בין היתר כ-1,250 תקנים (כחצי מיליארד שקלים), תשופר ההכשרה ויוגדל מספר הסטודנטים לרפואה. תנאי העסקה שלהם יהיו אנושיים."

כמה מחברי הארגון שהופיעו לאחר מכן בראיונות לערוצי הטלוויזיה סיפרו כי עד להגעה לסיכומים ששמו קץ למשבר – "הילכו עלינו אימים, הכפישו וניסו להשתיק אותנו".

בהצהרות החגיגיות הנוספות לתקשורת אמר הורוביץ: "נזרים סוף סוף חמצן למערכת הבריאות. התוספת התקציבית הגדולה כוללת גם הוספת אלפי סטודנטים חדשים לסיעוד ולרפואה".

תזכורת: שלבי המתווה שעליו סוכם הם:

שלב א' – החל מ-1 באפריל 2022: תורנויות המתמחים יקוצרו בשלב ראשון בעשרה בתי חולים בפריפריה והם

שלב ב', החל ב-30 בנובמבר 2022 קיצור התורנויות יורחב גם לפנימיות ולמיון בעוד שני בתי חולים במרכז הארץ, אבל אלו טרם נקבעו.

שלב ג', מ-31 במארס 2023 – מהלך שלב ב' יחול על כל בתי החולים.

שלב ד' – ב-30 בנובמבר 2023 – תהיה הרחבה נוספת של המתווה אבל פרטיה טרם סוכמו

עד 2025 יושלם המתווה במלואו.

נושאים קשורים:  חדשות,  מאבק המתמחים,  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  ד"ר ריי ביטון
תגובות
אנונימי/ת
22.10.2021, 09:08

את הר״י מעניין רק כוח ושליטה. לא טובת המתמחים ולא טובת המטופלים. במקום להריע למרש״ם הם יכפישו ויתקעו מקלות בגלגלים. הסיבה היחידה שהארגון הזה עדיין קיים הוא פחדנות של הרופאים לא להשתייך לעדר.

הרי סטרייקס אגיין. חהחהחה. מאפיה רפואית במיטבה. ״אנחנו״ יזמנו. ״אנחנו״ קידמנו. ״אנחנו״ נלחמנו, איימנו והשגנו.
ו״אנחנו ורק אנחנו״ מייצגים אתכם, מתמחים עבדים בזויים חסרי דעה, ורק ״אנחנו״ נהיה בעלי בית על ההסכם.
זה לכשלעצמו שווה שביתה נפרדת.

אנונימי/ת
22.10.2021, 09:28

אנחנו מתמחים ואנחנו שולטים בבתי החולים, אתם המומחים תעבדו איתנו כתף אל כתף בתורנויות עד שתצאו לפנסיה! לא רוצים? נביא הודים שיחליפו אותכם!

אנונימי/ת
22.10.2021, 10:46

חחח ההודים גם ילמדו אותך לרחוץ בגנגס

אנונימי/ת
22.10.2021, 10:52

מחר את/ה רופאה בכיר/ה.

אנונימי/ת
22.10.2021, 09:42

רופאים הודים?? מה לגבי כל בני דודינו שמציפים את מערכת הבריאות ומורידים את איכות הטיפול הרפואי bedside manners

אנונימי/ת
22.10.2021, 11:14

למנהל מחלקות רבות היה נוח לקבל מתמחים או אף תורנים שיעבדו בלילה ולעולם לא יהפכו למומחים. הם אילו שחתמו להם בסיום הסטאז' על אישור.

אנונימי/ת
23.10.2021, 13:43

תגובת הגזע העליון
רבים מבני דודך לימדו אותך איך לבדוק ואיך לדבר ולטפל בחולים
בלעדם הייתי ונשארת בור

אנונימי/ת
22.10.2021, 10:46

אל יתהלל חוגר כמפתח
בלי להשוות אני זוכר את הדובר של סאדם שהכריז ניצחנו כך גם במגרשי הכדורגל.
הצלחה זה טיפול נכון לחולים. אני ממתין להתאמת התקנים תכנית ההתמחות ועינייני השכר כדי לפתוח ברכת לחיים.
עוד נצחון כזה ואבדנו

22.10.2021, 10:55

איזו הגנה משפטית אפשר לתת לרופא שהתרשל במהלך עבודה ברצף של שתי משמרות ומעלה ?!

אנונימי/ת
22.10.2021, 11:12

אפשר בבקשה לדווח אילו ראשי איגודים התנגדו למתווה? אילו אינם אנשים אלמוניים וכדאי שהמתמחים בכל איגוד ידעו מה דעת היו"ר באיגוד שלהם. אז אולי הרבה יותר מתמחים יצטרפו ל"מרשם".

אנונימי/ת
22.10.2021, 12:58

הר"י טוענת שהיא מייצגת את טובת כל הרופאים, אך זה איננו נכון.
לאורך כל שנות קיומה של הר"י, היא לא דאגה באמת לרופאים המתמחים, לא מבחינת השכר ולא מבחינת תנאי העבודה הקשים והבלתי אנושיים.
לפני שנים כאשר ממשלת ישראל ומשרד הבריאות החליטו ונתנו תקני רופאים עבור מחלקות פנימיות, כירורגיות וילדים, הר"י לא התערבה לוודא שהתקנים יגיעו למחלקות האלו, ובמציאות רק חלק מהתקנים הגיע למחלקות אלו, ואת היתר היפנו מנהלי בתי החולים לתקנים למקצועות אחרים. הדבר יכול לחזור על עצמו גם עכשיו, כאשר ינתנו תקנים חדשים לצורך קיצור התורנויות.

אנונימי/ת
22.10.2021, 14:09

Doctors only or Doctors loneiy

אנונימי/ת
22.10.2021, 20:55

את המאבק הכי צודק ניהלו המתמחים נגד רצונה של הר״י. אין להר״י שום זכויות בהצלחת המאבק. להיפך בושה להר״י. רוצים לשמור שליטה ולמנוע מידע. נקווה שנזכה לחילופי השלטון הרקוב של הר״י באחד הימים.

אנונימי/ת
23.10.2021, 20:34

כל הכבוד למתמחים. בהצלחה בישום המתווה.