חדשות

שר הבריאות: הצעדים ליישום קיצור התורנויות נדונים עדיין בעבודת מטה

סוגיה מרכזית בדיונים הקרובים נוגעת לשכרם בעקבות קיצור התורנויות. יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: יש לנו רושם שהשר מקבל החלטות לא הגיוניות ולא ישימות מאילוצים פוליטיים

ח"כ ניצן הורוביץ, שר הבריאות הנכנס. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

יממה לאחר שהכריז חגיגית על המתווה החדש לקיצור תורנויות המתמחים  הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ כי פרטים שונים הנוגעים ליישום המתווה נמצאים עדיין בדיונים: "הצעדים ליישום המהלך ההיסטורי הזה לקיצור תורנויות המתמחים ופעולות ההיערכות הרבות הנדרשות לקראתו, נדונים ממש בימים אלו בעבודת מטה משרדית ומול כל הגורמים הרלוונטיים. הם יפורסמו עם הבשלתם".

ככל הידוע עד כה, פחות מ-10% מכלל 2,500 המתמחים חברי "מרשם" שחתמו על הצהרה קולקטיבית, הגישו את מכתבי ההתפטרות האישיים – והם עדיין לא משכו אותם חזרה בעקבות ההכרזה על המתווה החדש.

אחת הסוגיות הקשות ביותר שהצוות הבין-משרדי והרב תחומי שיחל לפעול בשבוע הבא – לפי הודעת משרד הבריאות מאתמול – נוגע לשכרם של המתמחים, בעקבות קיצור התורנויות שלהם. המתמחים חוששים ששכרם יקטן עקב כך. נראה שהנושא יוכרע במהלך במו"מ הקרוב על הסכם השכר הקיבוצי החדש עבור כלל הרופאים. עדיין לא ברור כמה זמן יתנהל מו"מ זה.

גורמים רבים בתחום הרפואה שהגיבו על ההכרזה של השר טוענים שפרטים משמעותיים רבים במתווה לא בהירים להם. כמו כן הם דורשים לראות את פרטי המתווה במלואו, בכתב ותוך הצגת התקצוב הנדרש בכל שלב משלבי המתווה עד שיושלם לפי המובטח בסוף 2025.

בין המבקרים הבולטים, פרופ' אבישי אליס יו"ר האיגוד לרפואה פנימית שאמר ל-Ynet "נכון לעכשיו, אין מספיק תקנים כדי ליישם את תוכנית קיצור התורנויות. נראה שקיים פער בין ההצהרות לסגירת הקצוות בעניין התקנים, שהוא קריטי ליישום המתווה. המחלקות הפנימיות הן שנמצאות בחסר הגדול ביותר של תקנים. במהלך מגפת הקורונה התקבלו אמנם תקנים נוספים, אבל הם חלקיים ביותר ולא מספיקים. ועתה בנוסף לחסר הזה עוד רוצים לקצר את התורנויות – זה לא הולך. קודם צריך למלא את מה שחסר ואז אפשר יהיה לדבר על קיצור התורנויות. הרושם הוא שהשר מקבל החלטות לא הגיוניות ולא ישימות מתוך אילוצים פוליטיים ומבלי לשתף את האנשים שחיים את הרפואה הפנימית באופן יומיומי. אנחנו דורשים להיות שותפים ולעזור בבניית המתווה לפרטיו הרבים כדי שהתורנויות יקוצרו אבל בצורה הגיונית ושקולה".

כמו כן, עוד לא ברור אם שכרם של המתמחים שייהנו מקיצור ההתמחויות ייפגע, וזו סוגיה שתוסדר כנראה רק במסגרת הסכם השכר הקיבוצי של הרופאים שהמו"מ עליו עשוי לקחת עוד זמן רב.

מהשר הורוביץ נמסר בתגובה: "הצעדים ליישום המהלך ההיסטורי לקיצור תורנויות המתמחים וכן פעולות ההיערכות הרבות שנדרשות לקראתו נדונים בעבודת מטה משרדית ואל מול הגורמים הרלוונטיים, ויפורסמו עם הבשלתם".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  פרופ' אבישי אליס,  קיצור תורנויות,  מאבק המתמחים
תגובות
אנונימי/ת
20.10.2021, 15:58

מהר מאד ייתברר שהמתמחים, ששכרם יירד עם קיצור התורנויות, יילכו במקום זאת לעשות moonlighting במד"א, מוקדים, בתי אבות ובתי חולים פרטיים...

אז מה? זו זכותם לבחור מה יעשו בזמנם החופשי. מה גם שבמדא השכר גבוה בהרבה. להזכירך רופא מומחה מרויח בבית חולים 50 שח לשעה ברוטו

אנונימי/ת
26.10.2021, 12:31

זכותם לבחור ? אתה מבין את מה שאתה אומר ?? מתחמחה שמסיים 24 שעות תורנות והולך לאסותא לעוד 12 שעות עבודה רצופה בעד כסך, זאת זכותו ? פתאום אין בעיה לעבוד 36 שעות רצופות ? כולם כאן משקרים בגלל מערכת שכר רקובה והזויה. צריך לשנות מהיסוד את דרך חישוב שכר הרופאים. צריך להגדיל את התקנים. צריך לבנות תשתיות מהיסוד (שרופא תורן יוכל לחרבן ולהתקלח בתורנות ואולי לנוח שעה ) . צריך מיטות אישפוז. צריך להפעיל את המערכת 16 שעות ביממה כמו ברפואה פרטית. אלו מעט מהדברים שיפתרו את הבעיה.

אנונימי/ת
20.10.2021, 19:57

בסוף מישהו יצטרך לשים את הכסף.

אנונימי/ת
20.10.2021, 22:24

הגיע הזמן לשלם שכר הוגן עבור משרה מלאה ולא משרה וחצי

20.10.2021, 23:06

החלטה נכונה ואחראית של שר הבריאות, ההצעה תגביר את מספר הפונים והפונות להתמחות בפנימית.השלב הבא הברור הוא עבודה במשמרות בפנימית,הרופאים הבכירים יבואו לעיתים למשמרת ערב ובבוקר יהיו חופשיים,כך ניתן יהיה ללמד את המתמחים אחרי הצהריים רמת הטיפול ושביעות הרצון תעלה
חלום שמתגשם,כאשר שבתנו רעב בשנת 1983,לשם קיצור התורנויות מ32 שעות ל26 לא צפינו שהתהליך יהיה כל כך ארוך עד שמקצוע הרפואה יתחיל לי נורמלי

אנונימי/ת
23.10.2021, 20:35

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

21.10.2021, 07:37

החלטה אמיצה ומוסרית, כל הכבוד ניצן, אל תיכנע ללחצים של הדינוזאורים!

אנונימי/ת
21.10.2021, 09:38

כל כך עצוב לראות את יו"ר הפנימיות מתנגד להוספת תקנים כי "לא הכל סגור". אז אני מציע לך פתרון פרופ' אליס: א. אתה רופא. תהיה ישר. תגיד שאתה פשוט מתנגד למתווה קיצור. ב. אם היה לך רצון ליישם שינויים, יכולת פשוט להתדיין עם הגורמים האלו במקום לגרור רגליים 11 שנים.

21.10.2021, 11:33

הקשבתי היטב לד"ר ריי ביטון במספר רעיונות בהם נשאלה שאלות לא פשוטות והתרשמתי מאישה ורופאה רהוטה אינטליגנטית נחושה ואמיצה שעשתה שעורי בית טרם יציאתה למאבק הצודק והמורכב שאותו הנהיגה בחוכמה ובתבונה.
מה שלא הצליחו רבים לפניה !
מדובר במאבק צודק ובעיתוי מושלם.

21.10.2021, 13:12

אילו היו עושים הרפורמה בתורנויות לפני עשור, זה היה מעט יותר קל ופחות כואב..

אנונימי/ת
22.10.2021, 08:07

אכן!!
חיים מיום ליום! עצוב.
אין ראייה ארוכת טווח במערכות השונות. משרד מבקר המדינה משרד חזק לו היה עם סמכויות משפטיות.

ראיתי אישית במלר"ד איך חולים נפטרים בגלל רופאים שלא מתפקדים במשמרות של 26 שעות והשמש זרחה והשוחט שחט

22.10.2021, 10:50

איך לא הקימו עד היום ועדת חקירה על הבעיה המסוכנת והמופקרת הזו של עבודת רופאים ברצף של שתי משמרות ומעלה.

אנונימי/ת
22.10.2021, 11:38

????
באמת?