חדשות

חולים רבים עם פרפור פרוזדורים לא מקבלים מינון נכון של נוגדי קרישה

מחקר חדש בהובלת פרופ' מרטין אליס מהמרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ירתום את כללי הבינה המלאכותית ויכולות מחשוב מתקדמות כדי לתת לרופא המטפל כלי קליני מתקדם ומשופר

טיפול תרופתי ופרפור פרוזודורים (צילום: אילוסטרציה)

צוות חוקרים ישראלי ינסה לרתום את יכולות הבינה המלאכותית ועקרונות בתחום הרפואה המותאמת אישית כדי לשפר את הטיפול בפרפורי פרוזדורים ובין השאר ליצירת כלי קליני מתקדם לרופאים העוסקים בבעיה קרדיאלית זאת.

לשם כך הודיעה אתמול (ג') הקרן הישראלית למדע על העמדת מענק מיוחד בסכום של 3 מיליון שקל לראש הצוות פרופ' מרטין אליס, מנהל המכון ההמטולוגי ובנק הדם במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא המשמש גם כיו"ר האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים. בצוות שיוביל יהיו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, מכללת ספיר וענף הקהילה במכבי שירותי בריאות.

פרופ' אליס אמר: "פרפור פרוזדורים היא הפרעת הקצב השכיחה ביותר. שכיחותה עולה עם הגיל והיא קשורה בתחלואה ותמותה כתוצאה ממחלת לב וכן מקרישי דם שעלולים לפגוע במוח ובאיברים אחרים. מסיבות אלו יש חשיבות עליונה בטיפול נכון בגורמי הסיכון לתחלואת לב כמו יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומנים ועוד - וכן לספק טיפול מתקדם שימנע היווצרות קרישי דם בתוך הלב. על מנת לתת טיפול מיטבי בכל המרכיבים הללו, חשוב לקחת בחשבון פרטים קליניים מרובים וייחודיים לכל חולה וחולה. ובנוסף, לכלול מידע לגבי התרופות, הרגלים ורקעים גנטיים רלוונטיים לכל חולה באופן אישי.

"מורכבת זו יוצרת בעיה יומיומית לרופא המטפל בחולה עם פרפור פרוזדורים וזאת מפני שיש ריבוי משתנים שונים להם יש להתייחס. עבודות המחקר שלנו אשר פורסמו בספרות הרפואית במהלך שש השנים האחרונות התמקדו בתחום הטיפול המניעתי לקרישי דם במקרים של פרפור פרוזדורים. הם הראו שאחוז ניכר מהחולים שאמורים להיות מטופלים עם נוגדי קרישה - אינם מקבלים תרופות אלו. יתר על כן: חלק ניכר מהחולים המקבלים נוגדי קרישה, מקבלים אותם במינון מופחת מחמת החשש לתופעות לוואי ובעיקר דימום. לסטיות הללו מהפרקטיקה המומלצת, יש מחיר בתחלואה ובתמותה עודפת.

"ההשערה שלנו במחקר החדש היא: אם נוכל ללמוד בשיטות של בינה מלאכותית, בשילוב טכנולוגיות מיחשוביות מתקדמות על בסיס של מיליוני נתונים הנמצאים במאגר - נוכל לפתח אלגוריתמים ממוחשבים שיסייעו לרופאי הקצה כדי שיוכלו לבחור בבטחה את מכלול התרופות להם זקוק כל חולה עם פרפור פרוזדורים באופן פרטני. אלגוריתמים אלו ימצאו בשולחן העבודה של הרופא, במחשב שלו - ויוודאו שכל חולה יקבל טיפול מותאם אישי שימנע תחלואה ותמותה".

נושאים קשורים:  חדשות,  בינה מלאכותית,  פרופ' מרטין אליס,  המכון ההמטולוגי בבית החולים מאיר,  פרפור פרוזדורים,  נוגדי קרישה
תגובות
21.10.2021, 18:41

מדהים. הפרעת הקצב פרפור פרוזדורים היא אחת הסיבות השכיחות לשבץ מוחי.
כ 20,000 מקרי שבץ מוחי כל שנה כ 1/3 מהם נגרמים מפרפור פרוזדורים.

09.11.2021, 21:20

בלבול,בגיל 50 הומלץ לקחת פלוויקס,בגלל פרפור פרוזדורים,אך לפתע בגיל 62,המליצו קרדיולוגים,והמטולוגים,להפסיק,...מה עושים?