חדשות

מחקר ישראלי חדש עשוי להוביל להפחתת התלות בהזרקות אינסולין

במחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב הצליחו החוקרות לשפר את הפרשת האינסולין של תאי בטא ממקור תאי גזע

הזרקת אינסולין. צילום: שאטרסטוק

חוקרות מאוניברסיטת תל אביב בדקו את השפעת סביבת הלבלב על הפרשה תקינה של אינסולין. החוקרות זיהו פקטור המופרש מהמיקרו-סביבה של הלבלב ומצאו שהוא מבקר את ההבשלה של תאי בטא לאחר הלידה וחשוב לאיזון רמות הסוכר בדם. מדובר בחלבון שנקרא BMP4 והוא זוהה על ידי המדעניות בריצוף רנ"א של תאים פריציטיים מהלבלב. תאים אלה הם חלק מכלי הדם של איי לנגרהנס (קבוצת תאים אנדוקריניים הפזורות בלבלב).

המחקר נערך על ידי תלמידת המחקר לינא סחניני ובהובלת ד"ר לימור לנדסמן מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, ובשת"פ עם ד"ר פרנצ'סקה ספאגנולי מקינגס קולג' לונדון ובמימון הקרן הלאומית למדע. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Developmental Cell.

ד"ר לימור לנדסמן. "אנחנו מציעים שיפור לפרוטוקול ליצירת תאי בטא בצלחת, כך שתאים אלה יידמו יותר לתאי בטא רגילים בלבלב". צילום: אונ' ת"א

הסוכרת היא בין המחלות הנפוצות בעולם ושיעור התחלואה בה נמצא בעלייה מתמדת. כל צורות הסוכרת נגרמות בגלל הפרעה בייצור אינסולין או בפעולתו. כך למשל בסוכרת מסוג 1, הרס של תאי בטא (תאים אנדוקריניים בלבלב) לא מאפשר ייצור מספיק של אינסולין. נכון להיום, המחלה אינה ניתנת לריפוי, אך ניתנת לטיפול על ידי מספר פעולות, לרבות הזרקות אינסולין, שמטרתו, בין היתר, לאזן את רמת הסוכר בדם, מספר פעמים ביום. מחלת הסוכרת היא סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בישראל.

בלידה, תאי בטא אינם מתפקדים כראוי, ורק במהלך הינקות תאים אלה מבשילים ורוכשים את היכולת להפריש אינסולין כתגובה לעליה ברמות סוכר. במחקרים קודמים המדעניות הראו שהתאים תומכים בהפרשת אינסולין מתאי בטא ובמחקר הנוכחי הן הראו שפעילות זו מתווכת, בין השאר, על ידי BMP4. הן אפיינו את התזמון של ביטוי פקטור זה על ידי פריציטים והראו שהוא מתחיל להתבטא בתקופת הינקות, לקראת התחלת ההבשלה של תאי בטא. החסרה של פקטור זה בחיות גרמה לעלייה ברמות הסוכר בדם עקב ייצור לא מספק של אינסולין.

בנוסף, החוקרות הראו שהוספת BMP4 לתאי בטא שהתמיינו מתאי גזע שיפרה את הפרשת האינסולין שלהם, כך שלהשתלה עתידית של תאים אלה תהיה יכולת גבוהה יותר לאזן את רמות הסוכר של חולי סוכרת. המטרה הסופית ביצירת תאי בטא מתאי גזע היא להחזיר לחולי סוכרת יכולת הפרשת אינסולין מסוימת, במטרה לפתור או להפחית את התלות בהזרקות אינסולין.

עד כה היה ידוע שהזרקה של BMP4 בצורה סיסטמית משפרת את התגובה לאינסולין, אך לא היתה ברורה ההשפעה של BMP4 על תאי בטא, כיוון שבתנאי תרבית מסוימים היתה לו השפעה שלילית. "אנחנו הראנו כי הוא חשוב להפרשת אינסולין והתזמון בו תאים נחשפים אליו הוא קריטי", מסבירה ד"ר לנדסמן. "כלומר, החלבון חשוב להבשלה של תאי בטא אבל לא להתמיינות או לחלוקה שלהם. תאי בטא מתמיינים בעובר ומשגשגים לאחר הלידה. לאחר סיום שלבים אלה מתחילה ההבשלה שלהם לקבלת תאים בשלים בסיום שלב הינקות. רק תאים בשלים מסוגלים להפריש אינסולין בצורה מיטבית. כיום, אחת הבעיות ביצירה של תאי בטא מתאי גזע הוא שמקבלים בעיקר תאים לא בשלים, בעלי יכולת הפרשת אינסולין נחותה מתאי בטא שנמצאים בדרך כלל בלבלב".

טיפול אפשרי בסוכרת, בעיקר בסוג 1 שבו יש הרס של תאי בטא לבלביים, הוא השתלה של תאי בטא שהתמיינו מתאי גזע. נכון להיום נערכים ניסויים קליניים בהשתלה של תאי בטא ממקור של תאי גזע לחולי סוכרת סוג 1, אך זהו טיפול שנמצא בחיתוליו ורחוק עדיין מלהוות פתרון לכלל חולי הסוכרת מסוג זה. במהלך המחקר הנוכחי החוקרות הראו שיפור בהפרשת אינסולין בתאי בטא שטופלו בפקטור. השלב הבא הוא להשתיל את התאים (לחיות סוכרתיות בשלב ראשון) ולראות אם ולכמה זמן השתלה של תאים מטופלים תשפר את איזון הסוכר שלהן.

"מדובר בטיפול של השתלה חד פעמית, כמו השתלה של איי לנגרהנס או לבלב מתורמים, שיאפשר איזון טוב יותר של רמות הסוכר. אנחנו מציעים שיפור לפרוטוקול ליצירת תאי בטא בצלחת, כך שתאים אלה יידמו יותר לתאי בטא רגילים בלבלב. עדיין יש צורך בהרבה מחקר על מנת לאפשר יצירה של תאי בטא בכמות ואיכות מספיקה לשמש כטיפול לכלל החולים, אבל כמובן שכל שיפור מקרב אותנו צעד נוסף לטיפול יעיל יותר", מסכמת ד"ר לנדסמן.

נושאים קשורים:  מחקר,  אוניברסיטת תל אביב,  חדשות,  אינסולין,  סוכרת,  ד"ר לימור לנדסמן,  תאי בטא
תגובות
23.01.2023, 04:19

אם תהיה פריצת דרך בנושא הזה או יבשיל למחקר בנושא מעוניין להשתתף