דעות

פתרון להכשרת מתמחים: השתתפות בניתוחים בביצוע רופאים עצמאיים

המציאות מחייבת את קיצור שעות ההתמחות, ולכן יש לאפשר למתמחים להצטרף לרופאים עצמאיים בניתוחים ובפרוצדורות שלרוב אינן מבוצעות בבתי חולים ציבוריים וכך לסייע להם לסיים את סילבוס הניתוחים

מתמחים בחדר ניתוח. צילום אילוסטרציה

במהלך השנים האחרונות דורשים הרופאים המתמחים לקצר את שעות התורנות. בתקופה האחרונה שוב עלה הנושא לסדר היום, כאשר שרת הכלכלה הודיעה על החלטתה לקצר את שעות העבודה. כרופא עצמאי שעומד בראש ארצ"י - ארגון הרופאים העצמאיים בישראל, אני מברך על הרצון לשפר את איכות חייהם של הרופאים המתמחים.

רבים מחבריי הרופאים וגם אני נאלצנו להתמודד בשנות ההתמחות עם אתגרים רבים שגבו מחיר אישי, מקצועי וגם משפחתי. מצד שני, השעות הארוכות של ההתמחות, שלעתים נדמו כנצח מייסר שלא יסתיים לעולם, תרמו עד מאוד להכשרה המקצועית שלנו. לכן, על מנת להתמודד עם הפער שבין הצורך מחויב המציאות לקיצור שעות ההתמחות לטובת הרופאים, מטופליהם ובני משפחתם, לבין החובה שלנו כרופאים להעניק את הטיפול המיטבי והאיכותי ביותר למטופלינו, ארגון ארצ"י החליט לקדם מהלך שיאפשר לרופאים המתמחים לשדרג ולשפר את מקצועיותם.

המתמחים סובלים מחשיפה קטנה לחדר הניתוח והם מתקשים לאסוף את מספר הניתוחים הנדרש לצורך סיום ההתמחות. הבעיה צפויה להחמיר כאשר מתמחים יעבדו פחות שעות בעקבות הקיצור הנדרש של שעות התורנות

באמצעות שיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, אנו מבקשים לאשר לרופאים מתמחים להיכנס למרפאות הרופאים העצמאיים במקצועות השונים ולאפשר חשיפה נוספת ולעתים אף ייחודית לרפואת הקהילה, הניתוחית או הפנימית, בה יעבדו הרופאים הצעירים בעתיד. לדוגמה, מתמחים במקצועות הכירורגיה ייכנסו לחדר הניתוח של הרופא העצמאי המומחה וישתתפו בפרוצדורות ובניתוחים שבדרך כלל החשיפה אליהם נמוכה בבתי החולים הציבוריים. למשל, ניתוחי קטרקט וניתוחי כף יד, שרובם ככולם נעשים במסגרת הרפואה הקהילתית. כך נסייע לרופאי העתיד של ישראל להתמקצע לטובת המטופלים ומערכת הבריאות כולה.

ההתמחות שלי נעשתה בבית החולים איכילוב, מרכז רפואי פעיל מאוד שמייצר נפח עבודה גדול לאורך כל שעות היממה. הקילומטראז' שצברתי בחדר הניתוח בסופן של שנות התמחותי הספיק כדי לסיים את סילבוס הניתוחים ולקבל את תואר המומחה. רופאים מתמחים סובלים מחשיפה קטנה לחדר הניתוח בהשוואה לימים שבהם אני התמחיתי. התוצאה היא שהם מתקשים לאסוף את מספר הניתוחים הנדרש לצורך סיום ההתמחות. לצערי, הבעיה צפויה להחמיר כאשר מתמחים יעבדו פחות שעות בעקבות הקיצור הנדרש של שעות התורנות. כיצד הם יצליחו להגיע לכמות הניתוחים הנדרשת כדי לקבל תעודה?

רופא עצמאי יכול לפתוח את דלתות המרפאה שלו בפני מתמחים, להצטרף לצוות האקדמי של המחלקה ולהגיע לבית החולים כדי להדריך את המתמחים. המטרה היא לא להעמיס על המתמחה אלא להציע לו להיחשף למרפאות ולניתוחים נוספים

ד"ר שני סבוראי היטיבה להמחיש את הבעייתיות במדיניות הכשרה הנוכחית בדיון בוועדת הבריאות שנערך בכנסת בתחילת החודש (3 באוקטובר 2021). "רוצים לדבר על ההכשרה שלי? אני לא מנתחת! אני לא מנתחת! אני מנתחת פעם בשבועיים, זאת ההכשרה שלי", התלוננה בצדק בפני חברי הכנסת והשרים. בקצב הזה, ד"ר סבוראי וחבריה לא יצליחו לסיים את סילבוס הניתוחים. לכן, היא וחבריה חייבים חשיפה אפקטיבית ומשמעותית נוספת לחדר הניתוח כמו גם למקצועות שאינם כירורגיים.

כדי שהתכנית תעבוד ותשרת היטב את המטרה שהיא התמקצעות המתמחים, כולנו נדרשים לשמור על גמישות מחשבתית ויצירתיות בקידום התהליך. רופא עצמאי יכול לפתוח את דלתות המרפאה שלו בפני מתמחים, רופא עצמאי יכול להצטרף לצוות האקדמי של המחלקה ולהגיע לבית החולים כדי להדריך את המתמחים. המטרה היא לא להעמיס על המתמחה אלא להציע לו להיחשף למרפאות ולניתוחים נוספים בהתאם ליכולתו ולסדר יומו העמוס ממילא.

כנדבך מרכזי בקהילת הרפואה בישראל, הרופאים העצמאיים קשורים בטבורם למערכת הרפואה הציבורית ומביטים בדאגה על עתיד הרפואה בישראל. אותם רופאים מבקשים לתרום מזמנם, ממרצם, מיכולתם, מנסיונם וממקצועיותם למערך ההכשרה של רופאי העתיד בישראל.

הכותב הוא יו"ר ארצ"י – ארגון הרופאים העצמאיים בישראל

נושאים קשורים:  ד"ר אייל שפירא,  רופאים עצמאיים,  סילבוס ניתוחים,  הכשרת רופאים,  כירורגיה,  ארצ"י,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.10.2021, 17:50

נשמע חזק!

אנונימי/ת
12.10.2021, 20:45

זה רעיון מעניין.
מה עושים עם זה שהמטופלים במרפאה עצמאית משלמים עבור העובדה שהפרוצדורה תעשה ע"י רופא מסויים ולא על ידי מתמחה?
בסוף המתמחים ימצאו את עצמם מחזיקים רטרקטורים?

אנונימי/ת
14.10.2021, 00:48

ברור, זה הרעיון שלו. למצוא מישהו שיחזיק רטרקטור בחינם במקום עוזר רופא בתשלום.

אנונימי/ת
13.10.2021, 10:18

רעיון יפה.

אנונימי/ת
13.10.2021, 20:39

סליחה אבל הרעיון מעוות
המתמחה שלי לא הפסיק לנתח והיום הוא עצמאי כמעט בהכל - וניתוחי כלי דם זה לא צחוק…
הבעיה שלא אכפת למנהלים והבכירים אם המתמחים ינתחו או לא.
לרובם אין עניין בהדרכת והכשרת מתמחים

אנונימי/ת
13.10.2021, 21:31

לנתח עם רופאים עצמאיים שמקבלים החלטות ומנתחים ללא בקרת עמיתים הוא רעיון מבורך. כך המתמחים ילמדו איך לתמרן חולים לניתוחים מיותרים ואיך להתפרנס לא בכבוד

יוזמה ברוכה,אנו רופאי הקהילה יכולים להעמיק כל כך הרבה אם זה בידע,ניסיון,חשיפה לניתוחים,חשיפה להתלבטויות במרפאה כשאתה לבד ללא גב מחלקתי,התמודדויות עם עבודה בלחץ של מטופלים ממתינים, טוב גם לנו כרופאים מומחים בקהילה,טוב למתמחים וחשוב ליצירת קשר ועבודה משותפת גם עם מחלקות המרכזים הרפואיים מהן יגיעו המתמחים.

17.10.2021, 07:34

עוד יותר הגיוני, להשתמש בתקציבי הביטוחים המשלימים ולהכניס ניתוחים אחה"צ ובימי ששי
כך יגדל מספר הניתוחים בבתי החולים הציבוריים , המנתחים יהיו אותם רופאים שעובדים במערכת הרגילה
אף אחד לא יצטרך להתרוצץ בדרכים ובפקקים וכל המערכת תהיה בפיקוח הדוק יותר , מה שיביא להתמחות טובה יותר