חדשות

לקופות או לבתיה"ח - לאן יוזרם התקציב של כחצי מיליארד שקל?

לקראת ההכרעה על כללי ההתחשבנות בין הקופות לבתיה"ח, כשברקע גירעונות של מיליארדים, מנכ"לית מאוחדת מתריעה: "הסכם הייצוב מציג ניהול רע של המערכת וזה יתפוצץ לכולם בפרצוף"

סיגל רגב-רוזנברג, מנכ"לית מאוחדת. הודיעה על סיום הכהונה. צילום: דנה קופל

ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ עידית סילמן צפויה להכריע מחר את פרטי ה"קאפ" - כללי ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים. על הפרק עומד סכום עתק של כחצי מיליארד שקל, שיזרום לאחד השחקנים המרכזיים במערכת. לפי כל ההערכות, למרות כל הדיבורים על "השקעה בקהילה", גם הפעם הסכום הזה צפוי להגיע בעיקר לבתי החולים. כך דיווח הבוקר (ב') אדריאן פילוט בכלכליסט.

על פי הדיווח, "הירידה במספר החולים הקשים ובשיעורי ההדבקה בקורונה היתה אמורה לבשר על ימים שקטים יותר למערכת הבריאות הישראלית, אלא שמתחת לפני השטח הכל מבעבע: קופות החולים מתקרבות לסוף השנה עם גירעון עתק הנאמד נכון להיום ב-2.5 מיליארד שקל. הקופות סובלות מזינוק חד ומהיר בהוצאותיהן בגלל העלייה בביקוש לרפואת קהילה "שגרתית". הן אלו הנושאות בכמעט כל המעמסה בטיפול במגיפת הקורונה.

בבתי החולים, שגם הם בגירעון, סבורים שהם אלה שצריכים לקבל את רוב התוספות התקציביות לשנתיים הבאות, שכן התופעה המרכזית במערכת הבריאות היא הזדקנות האוכלוסיה שדורשת הרבה יותר ימי אשפוז.

בדיווח צוטטה סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת", כלכלנית בריאות בהכשרתה, הטוענת שהסכם הייצוב מציג ניהול רע של המערכת. "ככה לא מנהלים כסף. אנו מדברים על שוק ענק של 60-50 מיליארד שקל המנוהל בצורה רשלנית. הסכמי הייצוב אמורים לגדול השנה וזה יתפוצץ לכולם בפרצוף. בקצב הזה נגיע להסכמי ייצוב של 5 מיליארד שקל, שזה 10% מסל הבריאות וזה לא הגיוני".

כמו בחמש השנים האחרונות, גם ב-2022-2021 הסכמי הייצוב מתוקצבים בכ-1.9 מיליארד שקל לכל הקופות והם לא צפויים לגדול וזה מלחיץ את הקופות עוד יותר. סל הבריאות עומד השנה על 58.5 מיליארד שקל.

עוד מצוטטת רגב-רוזנברג: "למרות שהממשלה ושר הבריאות הנוכחיים דיברו ומדברים על 'קהילה', הם מתייחסים אלינו כאופציה שנייה. כל תשומת הלב הולכת לבתי החולים. הם יודעים שהקופה לא תדפוק את המבוטח. לבתי חולים אין מבוטחים. הקופות מצידן לא שובתות ולא סוגרות את הדלת. החובות שלנו נערמים, הסכומים שנצטרך גדלים, הדרישות של משרד האוצר והבריאות תהיינה בהתאם – והכי חמור: השירות ייפגע".

בכיר באוצר אמר: "בתי החולים בגירעון, הקופות בגירעון וכדאי לזכור שהממשלה – גם היא בגירעון. לכן, כדאי להפריד בין הדיון בתקצוב מערכת הבריאות לבין הסדר הקאפ הנוכחי".

נושאים קשורים:  הסכם הקאפ,  סיגל רגב רוזנברג,  בתי חולים,  קופות חולים,  תקציב,  מערכת הבריאות,  חדשות
תגובות