חדשות

אירוע היסטורי: ה-WHO אישר את מתן תרכיב החיסון הראשון נגד מלריה

החיסון שפותח ויוצר על ידי GSK אמור להציל מדי שנה את חייהם של עשרות אלפי ילדים באפריקה ובתת הסהרה, האזורים הנגועים ביותר במחלה הקטלנית

החיסון Mosquirix יינתן בשלוש מנות לתינוקות באזורים מוכי מלריה החל מגיל חמישה חודשים. צילום: אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) אישר אתמול (ד') את תרכיב החיסון הראשון מסוגו למניעת מלריה, מה שאמור להציל מדי שנה חייהם של עשרות אלפי ילדים במיוחד באפריקה ובמדינות תת הסהרה שהן כיום האזורים הנגועים ביותר במחלה הקטלנית. מדי שנה חצי מיליון בני אדם מתים ממלריה כשלפחות 260 אלף מהם ילדים. מלריה, בין המחלות עם היסטוריה ארוכת שנים, אחת המחלות עתיקות הימים שעדיין משתוללת כיום בעולם, היא מחלה מידבקת וקטלנית.

תרכיב החיסון החדש פותח ומיוצר בחברתGSK  (GlaxoSmithKline) והוא מעורר את המערכת החיסונית הטבעית של מקבל התרכיב ובעיקר ילד לסכל את שגשוגו של הטפילPlasmodium falciparum הקטלני, אחד מחמישה פתוגנים מהשכיחים ביותר ביבשת אפריקה. זו לא רק הפעם הראשונה שיש בידי האדם תרכיב חיסון נגד מלריה, אלא שהוא הראשון שפותח כנגד כל מחלה אחרת הנגרמת בגלל טפיל.

הניסויים הקליניים שנעשו בתרכיב החדיש השיגו יעילות כנגד המחלה כדי 50% ובמיוחד כנגד מחלה קשה וחריפה בשנה הראשונה לקבלת התרכיב. לאחר ארבע שנים המוגנות יורדת עד לאפס ואז נדרש יהיה לתת חיסון חדש. החיסון לא מדד את השפעות התרכיב במניעת מוות, מה שהוביל חלק מהמומחים לתהות האם ראוי להשקיע כספים ומאמצים אחרים במדינות מוכות מלריה שממילא מתמודדות עם בעיות בריאות בלתי נשלטות רבות אחרות.

עם זאת, "העובדה שתרכיב החיסון מונע מחלה קשה/ חמורה וכנראה גם מפחית בכ-50% את הסיכון למוות ממנה, הוא נתון בעל השלכות רבות שיש להביא בחשבון", הסבירה ד"ר מארי האמל (Mary Hamel) שהובילה את תכנית ההתמודדות נגד מלריה בארגון הבריאות העולמי.

מודל החיזוי במחקר על מועילות החיסון העלה הערכה שאם מבצע חיסונים יערך מדי שנה במדינות שבהן מספר המקרים הגדול ביותר של מלריה, החיסון ימנע 5.4 מיליון מקרי תחלואה ו-23 אלף מקרי מוות בקרב ילדים בני פחות מחמש שנים.

בניסוי שמתקיים עתה נבחן מתן החיסון במשולב עם תרופות למניעת המחלה שיינתנו לילדים בעיקר במהלך העונות שבהן יש שיעורי הדבקה גבוהים באזורים מוכי מלריה. גישה דואלית זאת עשויה להיות הרבה יותר אפקטיבית במניעת מחלה חמורה, אשפוזים ומוות לעומת שיטות טיפול אחרות, מעריכים ב-WHO.

החיסון למלריה בטוח ויעיל במידה מתונה ומוכן להפצה ולכן מוגדר כ"אירוע היסטורי ברפואה" - כך הציג זאת בתדרוך לתקשורת הבינלאומית ד"ר פדרו אלונסו, מנהל התכנית העולמית למאבק במלריה בארגון הבריאות העולמי.

"פרזיטים הם הרבה יותר מורכבים מנגיפים או חיידקים מחוללי מחלות, ומאמצי החיפוש למציאת חיסון כנגד מלריה מתנהלים כבר מאות שנים. התרכיב החדיש הוא לכן קפיצת מדרגה ענקית בכל היבט מדעי. יש לנו עתה לראשונה דור ראשון של תרכיב חיסון יעיל כנגד טפיל הפוגע בבני אדם", הוסיף ד"ר אלונסו.

פרזיט המלריה הוא אויב הרסני, מתעתע וחמקמק, משום שהוא יכול לפגוע באותו אדם שוב-ושוב. בממוצע ילד עשוי להידבק בגורם המחלה ולחלות שש פעמים בשנה. גם כאשר המחלה איננה פטאלית, התקיפות החוזרות ונשנות של מחולל המחלה בגופם של הקורבנות שלו גורמות לגוף הנתקף להיחלש מאוד ולהפוך לפגיע יותר כנגד פתוגנים אחרים שנמצאים באתו אזור ומחוללים מחלות נוספות. בכך למעשה הפגיעה של אותו טפיל עוצרת או משנה לרעה את פעילות המערכת החיסונית הטבעית של האדם.

תרכיב החיסון החדש נושא את השםMosquirix . הוא יינתן בשלוש מנות לתינוקות החל מגיל חמישה חודשים ועד 17 חודש והמנה הרביעית לערך 18 חודשים לאחר מכן. הניסוי הקליני בתרכיב נעשה בשלוש מדינות באפריקה – קניה, מאלוואי וגאנה והן ישלבו אותו מעתה בתכניות חיסוני השגרה שלהן. עד כה, יותר מ-2.3 מיליון מנות חיסון כבר הועברו לשימוש במדינות אלו ויגיעו ליותר מ-800 אלף ילדים, מה שעל פי הערכות יקפיץ את המוגנות שלהם מפני מלריה עד כדי 90% לעומת פחות מ-70% בדרכי הטיפול הקודמות.

ארגון הבריאות העולמי גם היה מעורב ביצירת מערכת יעילה של הפצת תרכיבי החיסון באותן מדינות כאשר זו מתמקדת במשפחות שישנות במיטות עם כילות ורשתות. בהשוואה למאמצי הפצת החיסונים כנגד קורונה באותן מדינות, המנגנון שנבנה עבור מלריה נראה במפתיע יעיל הרבה יותר. עם זאת, הסגרים גרמו במשך תקופות שונות במהלך הפנדמיה הנוכחית לעצירה ודחייה בהפצה ובאספקת החיסונים. ההערכה היא שיידרש עשור כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר כדי להגיע לכמה שיותר ילדים ביבשת אפריקה כדי שייהנו מהחיסון החשוב הזה לבריאותם, וכל זאת לצד הפצת חיסוני הקורונה באותן מדינות.

נושאים קשורים:  מלריה,  חיסון נגד מלריה,  חדשות,  אפריקה,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות