מחקרים

מקומם של הורמונים סטרואידליים שונים בהתפתחות דלקת בקיבה

להורמונים אנדרוגניים יש השפעה מגינה על מוקזת הקיבה ומונעת דלקת ומטהפלזיה בעכברים ממין נקבה או בזכרים לאחר סירוס

06.10.2021, 15:46
אולקוס, כיב קיבה (צילום: אילוסטרציה)
אולקוס, כיב קיבה (צילום: אילוסטרציה)

מערכת החיסון נוטלת חלק חשוב מאוד בשמירה על הומאוסטזיס ברקמה. תגובה חיסונית חלשה עלולה להגביר את הרגישות להתפתחות זיהום, אך מאידך תגובה מוגזמת של מערכת החיסון גורמת בעצמה להרס של הרקמה. תגובה דלקתית ממשוכת עלולה אף היא לגרום להתפתחות סרטן. בקיבה, תגובה דלקתית פוגעת בבלוטות ומובילה למטהפלזיה העלולה להוות שלב מקדים להתפתחות גידולים. גלוקוקורטיקואידים הינם הורמונים סטרואידליים עם פעולה נוגדת דלקת עוצמתית אשר נזקקת לדיכוי תגובה דלקתית ומטהפלזיה בקיבה. עם זאת יש לציין כי הורמונים אלו מתפקדים אחרת בגופן של מטופלות ביחס למטופלים. במחקר זה החוקרים ביקשו לבדוק את ההשפעה שיש למין הנבדק על וויסות התגובה הדלקתית בקיבה.

החוקרים הסירו גלוקוקורטיקואידים אנדוגניים והורמוני מין זכריים מעכברים על ידי כריתת בלוטות יותרת הכליה וסירוס, בהתאמה. העכברים טופלו עם 5α-dihydrotestosteroneי(DHT) על מנת לבחון את ההשפעות של אנדרוגניים על ויסות דלקת בקיבה. ריצוף של RNA מלויקוציטים בודדים מהקיבה נועד לזיהוי של אוכלוסיית הלויקוציטים אשר היוו מוקד לאיתות אנדרוגני. החוקרים דיללו את אוכלוסיית התאים הלימפואידים המולדים מסוג 2 (Type 2 Innate Lymphoid Cells- ILC2s) על ידי שימוש בנוגדנים ל-CD90.2.

תוצאות המחקר הדגימו כי בעכברים ממין נקבה לאחר כריתת בלוטות יותרת הכליה התפתחה דלקת עצמונית בקיבה ומטהפלזיה ספזמוליטית עם ביטוי רב-פפטידי (Spasmolytic Polypeptide-Expression Metaplasia - SPEM) אשר לא נצפתה בקיבות של עכברים זכרים לאחר כריתת בלוטות אלו. דלדול בו-זמנית של הורמוני מין וגלוקוקורטיקואידיים בעכברים ממין זכר העלימו את ההשפעות המגנות שנצפו כאשר הורמוני המין נשארו תקינים, והתפתחה דלקת בקיבה ו-SPEM. טיפול עם DHT בעכברים ממין נקבה מנע התפתחות של דלקת קיבתית ו-SPEM כאשר הטיפול הוחל עם כריתת בלוטות יותרת הכליה, ואפילו הפך את הפתולוגיות אם ה-DHT ניתן לאחר התחלת הופעת המחלה.

ריצוף של RNA מתא בודד של לויקוציט מבודד מהקיבה הדגים כי ILC2 ביטא ביתר קולטנים לגלוקוקורטיקואידים (Glucocorticoid Receptors- Gr) ולאנדרוגניים (Androgen Receptors - Ar). החוקרים הדגימו כי טיפול עם DHT דיכאה באופן משמעותי את הביטוי של ציטוקינים דלקתיים מסוג IL13 ו-Csf2 המיוצרים בתאי ILC2. יתרה מזאת, נמצא כי ירידה בכמות תאי ILC2 מהווה גורם מגן מפני התפתחות SPEM.

מסקנת החוקרים הייתה כי לגלוקוקורטיקואידים ואנדרוגניים יש מנגנון חופף בוויסות דלקת קיבתית. איתות אנדרוגניים בתוך תאי ILC2 מונע הפעלה פתולוגית של תאים אלו על ידי עיכוב השעתוק של ציטוקינים דלקתיים. מחקר זה גילה את התפקיד החשוב שיש להורמוני מין בויסות דלקת ומטהפלאזיה של רקמת הקיבה.

מקור: 

Jonathan T. Busada, et al. (2021) “Glucocorticoids and Androgens Protect From Gastric Metaplasia by Suppressing Group 2 Innate Lymphoid Cell Activation”. Gastroenterology, August 2021. Vol. 161, Issue 2, p. 637-652. doi.org/10.1053/j.gastro.2021.04.075

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת קיבה,  גלוקוקורטיקואידים,  אנדרוגנים
תגובות