חדשות

פרס נובל בכימיה יוענק לשני חוקרים על פיתוח כלי לבניית מולקולות

פרס נובל לכימיה לשנת 2021 יוענק לשני חוקרים, אמריקאי וגרמני, שפיתחו כלי לבניית מולקולות עבור קטליזה אורגנית א-סימטרית המאפשר גם חקר וייצור תרופות

פרופ' דייויד מקמילן (מימין) ופרופ' בנימין ליסט. איורים מתוך אתר פרס נובל

פרס נובל לכימיה לשנת 2021 יוענק לשני חוקרים, אמריקאי וגרמני, שפיתחו כלי לבניית מולקולות עבור קטליזה אורגנית א-סימטרית המאפשר גם חקר תרופות חדישות.

ועדת הפרס הודיעה היום (ד') כי הזוכים הם פרופ' בנימין ליסט, בן 53 ופרופ' דייויד מקמילן, בן 58. ליסט משמש מנהל מכון מקס פלנק במילהיים בחבל הרור, גרמניה. מקמילן הוא חוקר מאוניברסיטת פרינסטון, ארה"ב. השניים יחלקו את הפרס על סך כ-1.1 מיליון דולר.

בהודעת ועדת פרס נובל נמסר כי הכלי שפיתחו השניים מאפשר בנייה מדויקת של מולקולות והוא "בעל תרומה גדולה למחקר הרפואי והפך את הכימיה ל'ירוקה יותר'". עבודתם נעשתה בנפרד ב-2000.

"קטליסט אורגני אסימטרי לבניית מולקולות אורגניות קטנות בצורה מדויקת להפליא, זולה יותר, ירוקה יותר הוא פשוט וגאוני. רבים תהו 'איך לא חשבתי על זה בעצמי?'", הכריז יו"ר ועדת הפרס בעת שהודיע על שני הזוכים בו. "השיטה ששניהם פיתחו הביאה את תחום בניית המולקולות לרמה חדשה לגמרי. קטליזה אורגנית מביאה תועלת עצומה למין האנושי".

נושאים קשורים:  פרס נובל לכימיה,  פרופ' דייויד מקמילן,  פרופ' בנימין ליסט,  חדשות
תגובות