חדשות

ראש מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב פורש מתפקידו

הגנטיקאי ד"ר פרנסיס קולינס פורש בגיל 71 לאחר 30 שנות שירות במערכת הבריאות האמריקאית ותרומה גדולה לעולם המדע

ד"ר פרנסיס קולינס. "יש לפייס ולגשר בין האמונה הדתית למדע"

מנהל מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (ה-NIH), ד"ר פרנסיס קולינס (Francis Collins), הודיע אמש (ג') על פרישתו מהתפקיד. הוא שירת בגוף רב חשיבות ומרכזי זה במערכת הבריאות של ארה"ב במשך כמעט שלושה עשורים, כולל 12 השנים שבהן הוא עומד בראשו.

ד"ר קולינס, בן 71, הוא רופא-גנטיקאי ועמד בראש ה-NIH כמנהלו תחת שלושה נשיאים של ארה"ב ובכך היה למינוי נשיאותי ראשון ששירת ביותר מממשל אחד, החל בממשל אובמה, דרך ממשל טראמפ ועתה ממשל ביידן. כמו כן, החזיק בתפקיד מנהל ה-NIH יותר זמן מכל אחד לפניו. בכירי המדענים בארה"ב בתחומים שעליהם חולש ה-NIH היללו את תרומתו של ד"ר קולינס למדע הרפואה.

עם פרוץ פנדמיית הקורונה הוא התייצב לצידו של ד"ר אנתוני פאוצ'י כדי להמריץ את האמריקאים לעטות מסיכות ולהתחסן. הוא גם הגן על החלטת ה-FDA בהקשר למתן מנת הבוסטר ובעיקר לחץ להקדים את מתן המנה הזאת מכפי שהוצע קודם לכן.

קולינס גדל בחווה בעמק שננדואה כנוצרי אוונגליסטי, התלהב עוד בנעוריו מחידושי הגנטיקה, למד כימיה באוניברסיטת וירג'יניה ובהמשך באוניברסיטת ייל. סיים לימודי רפואה באוניברסיטת צפון קרוליינה וקיבל משרות מרצה וחוקר ב"ייל" ובאוניברסיטת מישיגן. שם גילה למשל את הגנים המעורבים במחלת הסיסטיק פיברוזיס ובהמשך במחלות קשות אחרות. כמו כן פיקח על פרויקט היוקרה במדע - מיפוי הגנום האנושי - שהושלם ב-2003 ועל כך הוענק לו אות הנשיא בשנת 2007 על ידי ג'ורג' בוש.

קולינס גם כתב ספר, "שפתו של האלוהים: מדען מציג ראיות לצורך אמונה". כמו כן הקים קרן בשם "ביו-לוגוס" כדי לקדם את ההבנה, כהגדרתו, ש"יש לפייס ולגשר בין האמונה הדתית למדע" והוביל את העמדה ש"האל יצר את העולם דרך האבולוציה". היא כוונה במיוחד לקהילות נוצריות-דתיות מאוד בארה"ב.

קולינס מוכר גם במאבקו במתנגדי ההפלות, שהתנגדו להשתמש ברקמות העוברים לצורכי מחקר רפואי - סוגיה רגישה בקרב לא מעט נוצרים מאמינים בארה"ב. את אלה גם היה צריך לשכנע לנהוג בהתאם להנחיות ה-CDC וסוכנויות הממשל האחרות בכל הנוגע להתנהלות הציבור במגיפה הנוכחית ולא להישמע למפיצי פייק ניוז ודעות-שמועות אחרות נגד החיסונים והמחלה עצמה. לשם כך הופיע פעמים רבות בפני באי הכנסיות ברחבי ארה"ב והציג את עמדתו: "אם כולנו נתפלל לאל לחלץ אותנו מהפנדמיה האיומה הזאת, האם כאשר יהיו מוכנים חיסונים יעילים בטוחים לשימוש, האם לא נרצה להודות לאל?".

נושאים קשורים:  ד"ר פרנסיס קולינס,  ארה"ב,  גנטיקה,  ה-NIH,  חדשות
תגובות