מחקרים COVID-19

מצטברים עוד ממצאים על קורונה ארוכת טווח בקרב ילדים ונוער

מחקר חדש שהתפרסם בבריטניה הראה: רק כ־2% מהנדבקים חווים תסמיני Long-covid | בישראל נמצא כי עד כ־4.6% מהילדים נותרו עם תסמינים בחלוף שישה חודשים ממחלת הקורונה

מעקב רפואי אחרי ילדים במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

הולכים ומצטברים ממצאים ממחקרים נוספים העוסקים ב-Long-Covid במיוחד בקרב ילדים ונוער. בשבוע שעבר פורסמו באתר medrxiv, המוקדש לדיווחים בטרם עברו ביקורת עמיתים, נתונים על מחקר שנעשה על אוכלוסיית ילדים ונוער בני 18-5 באזור ניו-אינגלנד  בחוף המזרחי של ארה"ב ובו נמצא כי פחות מ-1 מכל עשרה ילדים שנדבקו בנגיף לפני 5-3 חודשים ונחשבו לאחר תקופת טיפול מסוימת כמחלימים, עדיין נאבקים עם תופעות נוירולוגיות ופסיכולוגיות שונות. מקרב 5,098 הילדים ובני הנוער שנכללו במחקר, כ-7% הציגו תסמינים הקשורים בנגיף.

בשש המדינות (ורמונט, מיין, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, קונטיקט ורוד איילנד) שבהן נערך המחקר יש מערכת בריאות אחודה והמרכז הרפואי המרכזי שלהן הוא בית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון. ד"ר רוי פרליס מבית החולים במסצ'וסטס ואוניברסיטת הרווארד, שהוביל את צוות המחקר אמר לסוכנות החדשות UPI כי התסמינים האופייניים ללונג קוביד בקרב הילדים שנדבקו בנגיף הם כאבי ראש, חרדות, קשיי חשיבה וזיכרון ותלונות על עייפות עד תשישות. כל התסמינים הללו, מעריכים החוקרים, לא יימשכו יותר מדי זמן והמחקר הראה שהסיכון להם כנראה נמוך יותר, יחסית, מכפי שהעריכו קודם לכן, "אבל אין מדובר באפס תופעות", הדגיש ד"ר פרליס.

מחקר אחר שפורסם אף הוא בשבוע שעבר ב-Journal of the Royal Society of Medicine ניתח ממצאים לגבי אוכלוסיית ילדים ונוער (19-10) גדולה הרבה יותר בבריטניה. ממצאי המחקר העלו כי   לערך 14% מכ-100 אלף נדבקים (עד 15 בספטמבר) הציגו תסמינים ממושכים (כלומר, החלמתם התארכה) ואצל כ-2% התסמינים התמשכו מעבר לשלב ההחלמה (לונג-קוביד) וניתן היה למנוע תופעות אלו אילו קיבלו שתי מנות חיסון.

בכ־30% מהמבוגרים ההחלמה נמשכת יותר מעשרה ימים אבל בקרב ילדים שנבדקו רק כ־4% חוו תסמינים ארוכי טווח. בקרב מבוגרים, שיעור המחלימים הלוקים בתסמיני לונג-קוביד (קורונה ארוכה) עומד על כ־30% בחצי השנה הראשונה אחרי ההחלמה. בהמשך הזמן, אצל רובם, התסמינים נעלמים.  "התופעות הלא נעימות חולפות אך חשוב לטפל בהן", ציינה פרופ' רונית קלדרון מבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים שהתראיינה בהקשר לממצאים אלה ל"ישראל היום".

עד לאחרונה לא היה ידוע מהו שיעור הילדים הסובלים מתסמינים חלקיים של קורונה ארוכה במשך חצי השנה הראשונה ובהמשך. לפי נתוני מחקר משרד הבריאות בישראל, 11.2% מהילדים שהחלימו סבלו מתסמין זה או אחר של קורונה אחרי ההחלמה שלהם ובין 1.8% ל־4.6% מהילדים נותרו עם תסמינים בחלוף שישה חודשים מהמחלה האקוטית, נכון לעת ביצוע המחקר. המחקר החדש שהתפרסם בבריטניה הראה כי ייתכן שבניגוד למבוגרים, אצל הילדים, כאמור רק כ־2% מהנדבקים חווים תסמינים "קורונה ארוכה".

ד"ר ליאת אשכנזי, מנהלת מחלקת אשפוז יום במרכז שניידר לרפואת ילדים, צוטטה בדיווח: "אצל כ-4% מהילדים יתפתחו תסמינים קורונה ארוכת טווח וצריך לטפל בהם. התסמינים המרכזיים: כאבים בחזה, חוסר שינה, עייפות וכבדות, קוצר נשימה, כאבי ראש שלא ניתן לטפל בהם במשככי כאבים רגילים, סחרחורות, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, נשירת שיער. רואים גם תסמינים הקשורים למערכת העיכול - הקאות, שלשולים, אובדן תיאבון, אובדן חוש הטעם והריח או הרחה של אוכל שרוף. בחלק מהמקרים הילדים מפתחים בררנות קיצונית באוכל, כמעט לא אוכלים ויש אפילו ירידה קיצונית במשקל, עד כדי 20 ק"ג".

ד"ר אשכנזי הוסיפה כי בבדיקות שנעשו ב "שניידר" נשללה ההשערה שמדובר בשארית של דלקת וההסבר היותר הגיוני הוא שבמחלה יש פגיעה במערכת העצבים האוטונומית הקשורה ללב, לריאות, למערכות שונות אחרות המפושטים בכל הגוף. לכן, יש גם כל כך הרבה תופעות לוואי. כל הילדים אגב נחשבו לחולי קורונה במצב קל.

נושאים קשורים:  Long COVID,  ילדים,  מחלת הקורונה,  חדשות,  ד"ר ליאת אשכנזי,  פרופ' רונית קלדרון-מרגלית
תגובות