חדשות

תכנית לצמצום פערי בריאות בחברה הערבית תובא לאישור הממשלה

התכנית תתמקד בהורדת תחלואת הסוכרת והשמנת יתר ובהפחתת שיעור המעשנים באוכלוסיה הערבית | התכנית, בהשקעה של 650 מיליון שקל, תובא לאישור במהלך החודש

בריאות החברה הערבית. צילום: אילוסטרציה

הממשלה מקדמת תכנית לצמצום פערים בתחום הבריאות בחברה הערבית. תכנית הממשלה לצמצום הפערים בתחום הבריאות בחברה הערבית תתמקד בהורדת תחלואת הסוכרת והשמנת יתר וכן בהפחתת שיעור המעשנים באוכלוסיה זאת. יש כוונה להשקיע בתכנית כ-650 מיליון שקל והיא תובא לאישור הממשלה במהלך החודש.

יחד עם משרד הבריאות גובשו גם היעדים הבאים: טיפול בילדים עם עודף משקל וכן העלאת שביעות הרצון משירותי מערכת הבריאות. התכנית מגדירה שינויים מבניים בתקציבים וברגולציה כדי לאפשר הקמת תחנות טיפות חלב נוספות ביישובים הערביים וסלילת מסלולי הליכה ביישובים אלה. כמו כן יש כוונה למתן תמריצים לקופות החולים להגדלת המטפלים דוברי הערבית במערך בריאות הנפש. כיום, פחות מ-2% מהפסיכיאטרים והפסיכולוגים הקליניים הם ערבים. בנוסף, קיימת כוונה להגדיל את מספר הטיפולים בתחום בריאות האישה ולפעול לצמצום תמותת התינוקות בחברה הערבית, הגבוהה פי שניים ויותר לעומת החברה היהודית.

התכנית כולה היא לשנים 2022 עד 2026, כאשר 300 מיליון שקל מהתקציב שמיועד לה יגיעו ממשרד הבריאות ו-350 מיליון נוספים מהמשרד לשוויון חברתי. בדיווח על התכנית ב"הארץ" הובאו כמה מנתוני משרד הבריאות הממחישים את פערי הבריאות בין יהודים לערבים והם גדלים ככל שהאוכלוסיה מתבגרת: בקרב בני 35-54 בחברה הערבית סובלים מסוכרת כ-7% לעומת כ-4% בחברה היהודית; בקרב בני 55-64 כ-29% לעומת כ-16% (בהתאמה) ובקרב בני 65 ויותר כ-43% לעומת כ-30% בחברה היהודית. נכון לשנת 2019, כ-35% מהגברים הערבים מעשנים, לעומת כ-23% מהיהודים.

בכיתות א' כ-10% מהילדים בחברה הערבית סובלים מהשמנה, לעומת 8% בחברה היהודית. בכיתות ז' הפערים מחריפים: כ-22% מהילדים בחברה הערבית סובלים מהשמנה, לעומת 12% מילדי כיתות ז' בחברה היהודית.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "שנים של הזנחה השאירו את הבריאות בחברה הערבית במצב קשה". השרה לשוויון חברתי מרב כהן הוסיפה: "בעבר, נושאי הבריאות לא תוקצבו במסגרת התכניות לפיתוח החברה הערבית. חשוב לעשות תיקון ולתת מענה לפערים הבלתי נסבלים הללו. הם עולים בחיי אדם".

נושאים קשורים:  בריאות האוכלוסייה הערבית,  חדשות,  סוכרת,  השמנה,  עישון,  חברה ערבית
תגובות
אנונימי/ת
04.10.2021, 18:50

התקציב לתכנית הברוכה הזאת צריך להגיע למשרד החינוך, כי שם הכל מתחיל וההרגלים נקנים בגיל צעיר. את המבוגרים צריך לחנך להקשיב לרופאות המשפחה, לתזונאיות ובאופן כללי לשתף פעולה עם המערכת. לפקח על התקציבים של ראשי המועצות, שמזניחים באופן קבוע את הכפרים ולא דואגים לשטחים ירוקים ולפעילות גופנית סדירה של התושבים שלהם. זה לא בשמיים.