מחקרים

חיסוני שפעת אצל אוכלוסיות בסיכון גבוה במסגרת הקהילה

במחקר זה נמצא כי הפיכת משימת החיסון כנגד שפעת למשימה של צוות המרפאה כולו יכולה לסייע במענה על אתגרים מסוימים הקשורים למבצע החיסונים הלאומי

30.09.2021, 10:52
חיסון נגד שפעת. 15.3% מכלל מבוטחי קופות החולים חוסנו. צילום אילוסטרציה

שיעור המתחסנים כנגד שפעת בקרב האוכלוסייה המבוגרת באוסטרליה הינו די גבוה, אך שיעור המתחסנים הצעירים אשר נמצאים בקבוצת סיכון אינו אופטימלי. מטרת המחקר הייתה לחקור את היכולת של רופאי המשפחה לספק את חיסוני השפעת במסגרת התוכנית הלאומית אצל הנמצאים בקבוצת סיכון.

החוקרים ערכו מחקר איכותני אשר בחן את מודל המסוגלות - הזדמנות - מוטיבציה של שינוי התנהגותי (COM-B). לשם כך נעזרו החוקרים בשאלונים מובנים למחצה וניתוח נתונים.

במסגרת המחקר שישה רופאי משפחה ושמונה אחיות מרפאה מאזורים שונים באוסטרליה גויסו. תוצאות המחקר הראו כי המשתתפים דיווחו באופן כללי על מסוגלות, הזדמנות ומוטיבציה לספק את חיסון השפעת לאוכלוסיות בסיכון. המחסומים אשר תוארו על ידי המשתתפים כללו לחץ של לוחות זמנים, מורכבות של ייעוצים עבור המטופלים, קושי בהגעה למבוגרים צעירים יותר בקבוצת סיכון, וכן אתגרים הקשורים לתזמון האופטימלי של מתן החיסון, ובעיות בסדירות האספקה של החיסונים.

החוקרים סיכמו כי הפיכת משימת החיסון כנגד שפעת למשימה של צוות המרפאה כולו יכולה לסייע במענה על אתגרים מסוימים. כמו כן, הודעות ברורות ועקביות לגבי החשיבות של החיסונים והזמן האופטימלי לקבלתם, לצד ייעול שרשרת האספקה של החיסונים, הינם צעדים אשר עשויים לסייע במערך חיסוני השפעת בקהילה.

מקור: 

Sue Randall et. al (2021) AJGP DOI:  10.31128/AJGP-02-21-5847

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסון נגד שפעת,  שפעת,  אוכלוסיה בסיכון,  רפואת משפחה
תגובות