חדשות

מחסור במזרקי אפיפן נגד אלרגיה: המטופלים נאלצים לחלוק מזרקים

יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ולאימונולוגיה: "המחסור פוגע בצורה קשה באיכות החיים של המטופלים, שנמצאים כל הזמן בחרדה שלא יהיה להם מזרק במקרה חירום" | משרד הבריאות: "קיים מחסור עולמי במזרקים"

מזרק "אפיפן" לטיפול חירום בתגובה אלרגית (צילום: אילוסטרציה)

בשלוש השנים האחרונות יש מחסור חמור במזרקי אפיפן בכל העולם, וישראלים הסובלים מאלרגיה מתקשים להשיג את המזרק המכיל את החומר אפינפרין, שהזרקתו בזמן התקף אלרגיה מונעת הידרדרות מהירה והפחתת תסמינים של התקף אלרגי כחסימת דרכי הנשימה ונפילת לחץ דם, שעלולים לגרום למוות בתוך דקות. כך דיווח השבוע ד"ר איתי גל ב-ynet.

על פי הדיווח, המטופלים "נאלצים לשאול בפורומים בפייסבוק למי נשאר מזרק, ואז מעבירים אותו מאחד לשני. לא ברור למה משרד הבריאות לא דואג שייובאו למדינה עוד מזרקים. מחכים שילד ימות חס וחלילה כדי שמשהו יזוז בנושא?".

נעמה קציר-שמואלי, יו"ר עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, העידה כי "אנחנו צריכים לדאוג למזרקים עבור חולים ומעבירים אותם מחולה לחולה. לפעמים אנחנו נאלצים להאריך תוקף של מזרק שפג תוקפו". למזרק אפיפן חיי מדף של חודשים אחדים בלבד.

לישראל מיובאים רק מזרקי אפיפן של חברת מרידיאן האמריקאית, שאותם מייבאת חברת תרופארם. הסיבה למחסור העולמי לא ברורה, אולם נראה ש"מרידיאן" לא מצליחה לעמוד בדרישות למזרקים. בנוסף, חוק מזרקי האפיפן הישראלי, שנכנס לתוקף בשנה שעברה ומחייב מסעדות להחזיק מזרקים אלה, גרם לצמצום במספר המזרקים בארץ.

החברות אמרייד האמריקאית, אנאפן האוסטרלית וטבע הישראלית מייצרות גם הן מזרקים דומים, אבל הם אינם מופצים בארץ. "רק בישראל ובמדינות עולם שלישי מפיצים מזרק אחד בלבד", טוענת קציר-שמואלי. "זה מחדל, זו פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים. אנחנו כבר שנים נלחמים מול משרד הבריאות על ייבוא מזרקים נוספים ונכשלים בכך".

פרופ' אלון הרשקו, יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ולאימונולוגיה, צוטט בדיווח: "המחסור פוגע בצורה קשה באיכות החיים של המטופלים, שנמצאים כל הזמן בחרדה שלא יהיה להם מזרק במקרה חירום".

תגובת משרד הבריאות: "מבדיקה עם היבואן עולה כי עדיין קיים מחסור עולמי במזרקים, ולכן מדי חודש ישנן כשתי אספקות בלבד, בעדיפות לבתי המרקחת של קופות החולים, כך שלעתים יש מחסור בבתי מרקחת פרטיים וברשתות הפארם. כל מטופל שנדרש למזרק ולא מוצא אותו בבית מרקחת פרטי צריך לפנות לבית מרקחת של קופת חולים. משרד הבריאות מודע למחסור הקיים מעת לעת והוא הנחה את קופות החולים לדאוג למלאי מזרקים עבור המטופלים".

תגובת תרופארם: "הצלחנו להגדיל את הייבוא של המזרק לישראל למספר פעמים בחודש בכמויות גבוהות, למרות שגם הביקוש העולמי גדל באופן חסר תקדים. חברתנו פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיותיו".

נושאים קשורים:  מזרק אפיפן,  חדשות,  בתי מרקחת,  משרד הבריאות,  אלרגיה,  פרופ' אלון הרשקו
תגובות

יש לציין כי על סמך מחקר משמעותי ונחשב משנת-2000 מצאו כי מזרקים שפג תוקפם לפני חמש-שבע שנים עדיין אפקטיביים במידה שווה לשבעים אחוזים ממזרק שבתוקף ומזרקים שפג תוקפם לפני שנתיים-שלוש אפקטיביים בתשעים אחוזים ממזרק שאינו פג תוקף.

המסקנה הברורה היא ש:
א. עדיף מזרק פג תוקף מאשר להימצא ללא..
ב.שיש לתת אישור למטופלים לשאת מזרקים בתוספת של שלוש שנים לתוקף בכדי לצמצם ביזבוז אקולוגי ורכישה מיותרת של מזרקים ע"ח תקציב ציבורי.

אנונימי/ת
30.09.2021, 17:37

תוקף קצר ללא צידוק מדעי+מחיר גבוה= היצרן צוחק כל הדרך אל הבנק...