COVID-19 עולמי

מגיפת הקורונה גרמה לירידה חדה בתוחלת החיים במדינות המערב

מאז מלחמת העולם השנייה לא נמדדה ירידה בשיעור כה גבוה בתוחלת החיים במערב אירופה ובמדינות נוספות | הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בארה"ב – 2.2 שנים בממוצע בקרב גברים

גופת חולה קורונה מובלת לבית לוויות באירופה. צילום: שאטרסטוק

מגיפת הקורונה הובילה לירידה החדה ביותר בתוחלת החיים בשיעור שלא נראה כמוהו במערב אירופה ובמדינות נוספות מאז מלחמת העולם השנייה והתפרקות בריה"מ. כך על פי דו"ח מחקר  של צוות מאוניברסיטת אוקספורד שפורסם היום (ב') ב-International Journal of Epidemiology.

הירידה זוהתה ב-27 מבין 29 מדינות (ישראל לא נכללה ברשימה זאת) שפרסמו נתונים המתייחסים לירידה  בתוחלת החיים בהן בסוף 2020 וזו מיוחסת למגיפת הקורונה ולתמותה עודפת במדינות השונות שהיא חוללה.

הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בארה"ב – 2.2 שנים בממוצע בקרב גברים ובליטא – 1.7 שנה מתוחלת החיים בהן. הכוונה היא ל"נסיגה" בתוחלת החיים בלידה שחזרה לזו שהיתה קיימת באותן מדינות ב-2015. כלומר, מאז היא עלתה בעקביות במשך חמש שנים ואילו עתה, בגלל המגיפה, הירידה מחקה בבת אחת את העלייה המתמדת הזאת.

בדו"ח המחקר צוין שלא לכל המדינות במדגם נתונים מהמחצית הראשונה של המאה הקודמת (המאה ה-20) אולם לפחות ב-11 מהן (אוסטריה, איטליה, אנגליה-וולס, ארה"ב, בלגיה, הולנד, צרפת, ספרד, סקוטלנד, שוודיה ושווייץ) הפעם האחרונה שנראתה בשנה אחת ירידה בסדרי גודל שכאלה בתוחלת החיים היתה במהלך מלחמת העולם השנייה.

ד"ר חוזה מנואל אבורטו, אחד משני המחברים הבכירים של הדו"ח, אמר: "הירידה בתוחלת החיים במרבית המדינות שנבדקו היתה מובהקת וב-22 מדינות היתה ירידה של יותר מחצי שנה בתוחלת החיים".

המחקר מבוסס על ניתוח נתונים סטטיסטיים שאישרו כי מקור הירידה בתוחלת החיים הוא בשיעורי התמותה המדווחת מקורונה. מחקר קודם הצביע על כך שב-105 מדינות נמצאה עד סוף 2020 עקב הקורונה תמותה עודפת גבוהה מהממוצע השנתי והיא מיוחסת למגיפה. מדד תוחלת החיים מתייחס לגיל הממוצע שאליו צפוי להגיע תינוק שנולד כיום, אם שיעורי התמותה הנוכחיים יישארו ללא שינוי בעתיד.

במחקר נמצא כי תוחלת החיים של גברים ב-11 מהמדינות שנבדקו ושל נשים בשמונה מדינות ירדה ביותר משנה שלמה.  תוחלת החיים של נשים ירדה בשיעור החד ביותר בארה"ב –  1.65 שנה, ובספרד – ירידה של 1.5 שנה. לירידה בארה"ב תרמה בעיקר העלייה הניכרת שחלה בתמותה של בני אדם מתחת לגיל 60, בעוד שבמרבית המדינות האחרות היא הושפעה בעיקר מתמותה של בני 60 ומעלה.

רק בשתי מדינות - דנמרק ונורבגיה - לא חלה ירידה בתוחלת החיים. יש המייחסים זאת לסגר מהיר הדוק ומלא ששתיהן הטילו כבר בתחילת מארס 2020 כאשר המגיפה רק החלה להתפשט, בעוד שמדינות אחרות לא נקטו בגישה הזאת או הטילו סגרים פחות הדוקים ובשלב מאוחר הרבה יותר.

ד"ר רידהי קאשיאפ מצוות המחקר אמר: "הממצאים שלנו מדגישים את ההשפעה הגדולה המיוחסת ישירות לנגיף והיא מראה עד כמה יצר זעזוע הרסני במדינות רבות".

נושאים קשורים:  תוחלת חיים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות