COVID-19 בישראל

משרד הבריאות ירכוש מנות נוספות של רג'נרון לטיפול בחולי קורונה

מסתמן: המדינה תרכוש מנות נוספות של התרופה הניתנת בעירוי לחולים בשלביה הראשונים של המחלה | ההערכה במשרד הבריאות: התרופה תמנע כ־15%–20% מהחולים הקשים החדשים בכל יום

צילום: Regeneron

משרד הבריאות החליט לרכוש מנות נוספות התרופה רג'נרון (Regeneron) לשם טיפול שיינתן בשיתוף קופות החולים וחיל הרפואה של צה"ל. כך דיווחו הבוקר (ד') אדיר ינקו ונדב איל ב-ynet. הפרטים הסופיים של מתן הטיפול הזה ומי הזכאים לו עדיין לא נסגרו, צוין בדיווח, "אך מדובר בפתרון משמעותי של טיפול שעשוי להציל  חייהם של חולי קורונה רבים בשלבים המוקדמים של מחלתם בטרם מצבם מחריף".

רג'נרון - תכשיר המורכב מנוגדנים לנגיף הקורונה - ניתן בעירוי או בזריקה תת עורית בימים הראשונים שלאחר ההדבקה. מטרתו לטפל בלא מאושפזים בני פחות מ-65, במצב קל עד בינוני, עם סיכון לפתח מחלקה קשה.

ד"ר אנתוני פאוצ'י האחראי על המאבק בקורונה בארה"ב, המליץ כבר באוגוסט לבתי החולים בארה"ב להשתמש בתכשיר הזה. "אנחנו רוצים, אמר, "שרופאים ומטופלים יבינו את יתרונות הטיפול המאוד יעיל הזה במיוחד עבור חולים עם עודף משקל קיצוני, מחלות רקע שונות, חולות בהריון וגם בני 65 שיכולים להרוויח ממתן התרופה עד כדי הקטנה הסיכון למוות ב-70% ואשפוז ב-85%" .

עד כה הובאו לישראל כמה אלפי מנות מהתכשיר הזה וטופלו בו כמה מאות חולים, אבל "התרופה מצילת החיים הזאת", לפי הדיווח, "לא היתה עד כה נגישה לכלל הציבור והיו אף ששילמו על כך בבריאותם ובחייהם". בדיווח מצוטט "בכיר באחד מבתי החולים בארץ": "רק מי שמצליח להגיע אלינו מקבל את הטיפול הזה. זה לא בהכרח עניין של קומבינות. הציבור פשוט לא מכיר את הטיפול הזה. רק מי שמצליח להתעקש ולבקש אותו, אולי יצליח לקבל אותו".

לפי הדיווח, "בגלל מאבקים ביורוקרטיים האזרח הפשוט נפל בין הכסאות. משרד הבריאות גיבש הנחיות לטיפול בתרופה זאת אך חילופי האשמות בין בתי החולים, קופות החולים ומשרד הבריאות היו לגבי מי נושא באחריות להוציאן אל הפועל". קופות חולים טענו שמשרד הבריאות לא אישר להן לספק את הטיפול. משרד הבריאות מסר שמלאי הרג'נרון הקיים עתה בישראל הופנה בשלב הראשון להתמודדות עם התחלואה במוסדות לקשישים ודיור מוגן במסגרת תכנית מגן אבות ואמהות, ודרכי שימוש נוספים ייבחנו בהמשך. ההערכה במשרד הבריאות היא שהתרופה תמנע כ־15%–20% מהחולים הקשים החדשים בכל יום. בתרופה זאת טופל נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.

בדיווח נמסר כי תרכיב מנת הנוגדנים יינתן "לפי שיטת ניקוד כאשר הנקודות מנבאות הידרדרות. לדוגמה, גיל מעל 70 מוסיף נקודות, השתלת איברים גם כן ואשפוזים בימים האחרונים. קיימת גם הערכה שהתרופה תינתן לכ-50% מהמחוסנים עם מחלות רקע שחלו אבל גם ללא מחוסנים.

נושאים קשורים:  רג'נרון,  תרופה לקורונה,  משרד הבריאות,  חדשות,  19-COVID
תגובות