COVID-19 בישראל

בבתי החולים מזהירים מפני אי ספיקה מוחלטת ותיעדוף חולים

אין מספיק מיטות, אין מספיק מכשירי אקמו ואין מספיק צוותים רפואיים – מנהלי בתי החולים מתריעים: זהו גל קשה, המחסור החמור עולה בחיי אדם ומביא למספר גבוה מאוד של מתים מדי יום

מחלקת קורונה. העלייה בתחלואה הנוכחית הובילה למספר שיא של חולים הזקוקים למכונות אקמו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מנהלי בתי החולים קיימו אתמול (א') ישיבת עבודה עם מנכ"ל משרד בריאות פרופ' נחמן אש ופרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא ובה תיארו את מצוקותיהם תוך התמקדות במחסור חמור במיטות טיפול נמרץ. "לא כל חולה קורונה זוכה היום לטיפול שהוא זקוק לו", העיר אחד ממשתתפי הדיון. בכירי משרד הבריאות הופתעו לשמוע שכמה מבתי החולים לא פתחו בגל המגיפה הנוכחי יחידות טיפול נמרץ בגלל המצוקה.

מנהלי בתי החולים תיארו את הקשיים שעימם הם מתמודדים בימים האחרונים והזהירו כי עקב מחסור חמור במכונות אקמו ונוכח תחלואת הקורונה בגל הנוכחי קיים חשש שייאלצו לתעדף חולים. "כבר עתה קיים מצב שבו לפעמים לא מוצאים מיטה לחולי קורונה". כמו כן הזהירו שרבים מהמוסדות הרפואיים מצויים כבר "בדרך לאי ספיקה מוחלטת".

בדיון עם פרופ' אש אמר מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, ד"ר מיקי הלברטל, כי "במיון שלנו היום יש כרגע יחס של 150 מטופלים על 60 עמדות. 38 מהחולים ממתינים לאשפוז ו-12 ממתינים לניתוח. על כל חמישה מאושפזים ברמב"ם - אחד נפטר. שיעור תמותה של  20%. אם לא הייה התמותה הזו, היינו כבר מלאים בחולים. במהלך סוף השבוע לחצו עלינו לקבל אקמו, אבל אי אפשר להחזיק חולה על אקמו בלי מכונת ספייר. המערכת עלולה בקרוב להימצא על סף של אי ספיקה. מכונות האקמו וכוח האדם הנדרש להפעלתן דורשים משאבים בכמות מטורפת".

מנכ"ל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, תיאר את שחיקת הצוותים הרפואיים: "זהו גל קשה, האנשים שפעם אמרו עליהם שהם הירואים, גיבורי האומה, גמורים, שחוקים, שבורים. העייפות הרגה אותם ואנחנו נערכים כבר לגל החמישי והשישי. אנחנו הולכים לגל החמישי. תביאו לנו עכשיו את הפעימה השנייה והשלישית כדי שיהיה צוות שמוכן להתחלף. מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה האם לקנות עוד אקמו כי חד משמעית הולכת להיות פה סלקציה, תיעדוף חולים".

ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל בית החולים הלל יפה, שאין בו מכשיר אקמו, אמר בדיון: "היום היה רגוע אצלנו, אבל יש תפוסה של 130% בפנימיות. זה אומר שאנחנו פוגעים באיכות הטיפול בצורה ברורה. לעתים חולים המיועדים לאקמו מובלים לבית חולים אחר ללא חיבור למכשיר הנדרש עבורם. אנחנו צריכים מכשירי אקמו כדי להציל חולים ולהציב סטנדרט טיפולי כמו שמגיע לכל חולה בישראל".

ראש חטיבת בתי החולים בשירותי בריאות כללית, ד"ר אורלי ויינשטיין, שאלה את פרופ' אש האם יש כוונה לקנות עוד מכשירי אקמו. "ככל שיהיו בארץ עוד מכשירים, נוכל להגדיל את מספר מכשירי האקמו ולצייד בהם את בתי החולים. אנחנו חושבים שכדאי לקנות ואז נוכל להגדיל את הספיקה  בנושא הזה. זה המסר שאנחנו רוצים להעביר בדיון הזה".

ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת "אסף הרופא", הוסיפה: "העומס על הפנימיות  אדיר. העברת תקציבים בפעימות ובהתאם הגדלה של כוח האדם, כפי שנקבע, כבר לחלוטין אינה ריאלית. צריכים תקנים והיום!  קיים חשש שנגיע ל-2,400 חולים במצב קשה – אסור שזה יקרה! העומסים יהיו אז מאוד גדולים". באשר לעובדי בתי חולים שאינם מחוסנים, אמרה: "צריכה לצאת הנחיה חד משמעית מהנהלת משרד הבריאות, שעל העובדים הללו לבצע שתי בדיקות ועל חשבונם וכן שהימים שיהיו בבית יהיו על חשבונם".

בהקשר זה הוסיף ד"ר ארז און, מנהל "פדה-פוריה": "אצלנו רואים ירידה משמעותית בהיענות הצוותים הרפואיים לחיסון השלישי. אשמח שתצא הנחיה ברורה שחובה עד 1 באוקטובר על כל הצוותים הרפואיים הבאים במגע עם חולים להתחסן".

בדיון דיווח פרופ' אש כי על פי הנתונים שבידי משרד הבריאות, מספר החולים הקריטיים בכל בתי החולים בישראל המחוברים למכשירי אקמו מתקרב לשיא הגל הקודם - כ-40 לעומת 44 בגל השלישי. אולם מבחינת מספר המונשמים, המצב טוב יותר לעומת השיא בגל הקודם: כ-200 לעומת כ-300. כן מסר פרופ' אש שעל פי נתוני משרד הבריאות, 87% מהמחוברים כעת לאקמו אינם מחוסנים כלל, 5% בתהליכי חיסון (כלומר קיבלו מנה אחת או שתיים) ומתוך 38 חולים רק שלושה מחוסנים באופן מלא. בתי החולים המתמודדים עם העומס הקשה ביותר של חולי אקמו הם: וולפסון וסורוקה – בכל אחד מחוברים חמישה חולים; שיבא, איכילוב ורמב"ם -  ארבעה חולים מחוברים בכל אחד לאקמו.

פרופ' זרקא, העיר: "לפי הנתונים שאנו רואים, מצב התחלואה בקורונה הולך ומחמיר. יש עלייה במספר החולים במצב קשה לצד יציבות מתמשכת במספר המונשמים".

אחד ממשתתפי הדיון שסיפר עליו לכתבי הבריאות העיר: "קיבלנו את הרושם שבכירי משרד הבריאות הופתעו לשמוע שחלק מבתי החולים לא פתחו בגל הנוכחי יחידות טיפול נמרץ בגלל המצוקה הזאת".

כמה ממנהלי בתי החולים הציבוריים-עצמאיים, שניהלו בשבועות האחרונים מאבק לקבלת תקציבים שהובטחו להם, דיווחו שעד כה לא התממשו ההבטחות ופרופ' אש הבטיח להם שיקיים בימים הקרובים פגישה עם בכירי משרד האוצר כדי לממש את הפעימה השנייה של התוספת התקציבית שהובטחה לשבעת בתי החולים הציבוריים.

בדיווח של אדיר ינקו על הישיבה הזאת הבוקר (ב') ב-ynet  נמסרו פרטים נוספים מאותו דיון וכן תגובות מכמה מבכירי הרופאים העוסקים בבתי החולים בכל מה שנדרש סביב הפעלת מכונות האקמו. "מספר החולים המחוברים לאקמו זהה עתה לשיא הגל השלישי. יש בתי חולים ללא גיבוי  ורופאים מוזעקים לתורנות בהתנדבות. העלייה בתחלואה הנוכחית הובילה למספר שיא של חולים הזקוקים למכונות החיוניות הללו.

בדיווח מצוטט אחד הרופאים: "הגיל מתחיל להוות פקטור מכריע בהחלטה אם לחבר מטופל לאקמו. מבחינת הגיל, 65 זה מספר קשיח בעת שבוחנים אם לחבר לאקמו או לא. לפני כמה שבועות מטופל בן 66 במחלקה פנימית, שלא היה מאוד חולה, הונשם, ידעתי שהוא לא יקבל אקמו כיוון שכבר חצה את הגיל ולא יאשרו לנו לחבר אותו למרות מצבו. הרבה פעמים חולים כאלה לא שורדים. אין באמת סיכוי רב שמעל גיל 65, חולה במצב המחייב אקמו ישרוד. אבל אם היו לנו יותר מכשירים ואנשי צוות להפעלתם ולטפל בהם אולי היינו מחברים למכונות הללו יותר חולים".

ד"ר יגאל כסיף, יו"ר החברה הישראלית לאקמו, הוסיף: "להגיד שלחולה הבא לא יהיה מקום - זה לא נכון. האם לשלושת החולים הבאים יהיה מקום אם יקרה מצב כזה כבר הלילה? אני בספק. בגל הקודם ראינו רק חולי קורונה וכעת אנחנו מטפלים גם בחולים שאינם בקורונה. בסך הכל בכל הארץ מחוברים 38 חולי קורונה ועוד 13 שאינם חולי קורונה. עברנו את 50 מכשירי האקמו המחוברים הפעילים כעת, אבל העומס בנושא הזה לא מתחלק שווה בשווה בין בתי החולים". עוד מסר ד"ר כסיף כי בעשרת הימים האחרונים הועברו כמה מכשירי אקמו בין בתי החולים אבל עקב כך חלקם נותרו ללא מכשירי גיבוי.

יו"ר הר"י: "אל לנו לשכוח את המתים ולהקשיח ליבנו מול החולים"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר בעקבות זעקת מנהלי בתי החולים: "כל מי שעיניו בראשו מבין שבתי החולים לא ערוכים כיום להמשך העלייה בתחלואה והתחלואה הקשה בפרט. אין מספיק מיטות, אין מספיק מכשירי אקמו ואין מספיק צוותים רפואיים, אז המחסור החמור הזה עולה בחיי אדם ומביא למספר גבוה מאוד של מתים מדי יום. יש לאייש לאלתר את כל התקנים שהובטחו על ידי הממשלה והעומד בראשה".

לדברי פרופ' חגי, שרי הממשלה מוכרחים להזדעזע הערב לנוכח הדברים הקשים שאמרו היום מנהלי בתי החולים בפגישתם עם מנכ"ל משרד הבריאות, במהלכה התריעו כי התחלואה הגואה מביאה לעומס כבד על המחלקות תוך פגיעה באיכות הטיפול, וכי בקרוב מאוד הם יאלצו לבחור איזה חולה יקבל טיפול ואיזה חולה יסיים את חייו.

"אני קורא לממשלת ישראל להודיע באופן מיידי על הסרת כל החסמים שעומדים בפני מנהלי בתי החולים בבואם לגייס כוח אדם רפואי מיומן, ולאפשר להם בין היתר להעסיק רופאים ורופאות גם אחרי גיל הפרישה הרשמי. במקביל, על המדינה להוביל היערכות עמוקה לקראת הגל החמישי שלצערנו עוד עלול להגיע, כי ללא תכנון לטווח ארוך, מערכת הבריאות שוב לא תעמוד בקצב התחלואה".

פרופ' חגי שב וקרא לרה"מ נפתלי בנט: "לא מאוחר עדיין לחשב מסלול מחדש ולהקצות את מלוא המשאבים ותשומת הלב למערכת הבריאות, גם אם זה מצריך התאמות נוספות בתקציב המדינה שטרם עבר סופית בכנסת. אל לנו לשכוח את המתים ולהקשיח ליבנו מול החולים".

נושאים קשורים:  בית חולים,  קורונה,  מכשירי אקמו,  פרופ' נחמן אש,  משרד הבריאות,  פרופ' ציון חגי,  ד"ר מיקי הלברטל,  פרופ' מסעד ברהום,  ד"ר מיקי דודקביץ,  מחלקות פנימיות,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2021, 11:29

לא הוסיפו תשתיות למערכת הבריאות. לא מיטות, לא מחלקות ולא אמצעים. מבזבזים את הכסף (מאות מיליונים) על בדיקות מיותרות לאנשים בריאים. מחדל יום הכיפורים מחוויר לאור תוצאות התנהלות מדינת ישראל על ממשלותיה ומשרד הבריאות שלה בשנה וחצי האחרונות.
והעיקר - ממשיכים באותה מדיניות כושלת, ומאשימים את כולם: רק לא את עצמם: מופתעים.
(תמכרו כמה מאות מנשמים מיותרים ותציידו מחלקות לט.נ. באקמו ועוד)

אנונימי/ת
20.09.2021, 23:06

מדיניות כושלת של מדינת ישראל? ומה על מלחמת התודעה? הרי גם באתר הזה מפרסמים דעות של רופאים שמעודדים אנשים להימנע מחיסונים... אותם אנשים שמהווים 70 אחוז מהחולים הקשים שזקוקים לטיפול אינטנסיבי בבתי החולים.

אנונימי/ת
22.09.2021, 06:55

יש לי תחושה שמנהלי בתי החולים משקרים ומציירים תמונה קטסטרופלית לשווא. בסופו של יום המערכת ולמרות כול האיומים וההתראות מתפקדת כהלכה. הם מומחים בלייצר פאניקה! יום ועוד יום והנה מגיע לו ה 5 לחודש והמנהלים האיכפתיים עם 88 אלף- 100 אלף שח ברוטו!! וזה בהחלט תמריץ בשבילם לא לגדוע הענף עליו הם יושבים. אין להם שום אינטרס שהמערכת תקרוס והיא גם לא תקרוס.
תתחילו להתעסק ברפואה אמיתית, חזקו את הצוותים הסיעודיים כמו שצריך ותפסיק להיות דמגוגים.

אנונימי/ת
23.09.2021, 08:09

טוב שבטאת את האמת. כנסים סתם, חופשים ונסיעות לחו"ל עבורם ועבור הברנז'ה שלהם. הכל על חשבון המדינה ומשלמי המיסים. רוצים עוד תקציב בכדי להמשיך לחגוג!. חס וחלילה להפנות את המשאבים ואת התקציב בשביל לעבוד ולהתייעל. עם המנהלי בתי החולים של היום ושל העשורים האחרונים אין טעם להזרים כסף למערכת הבריאות.

אנונימי/ת
24.09.2021, 13:09

מקדם ההדבקה בירידה. אולי די עם הדרמות?