מחקרים

האם ניתן להשתמש בלידוקאין תוך-ורידי במסגרת טיפול תומך בקהילה?

חוקרים בחנו עדויות בספרות לשימוש מערכתי בלידוקאין בקהילה להקלת כאבים הנובעים ממאירות, ומצאו כי הטיפול עשוי להיות יעיל ובטוח

לידוקאין (צילום: אילוסטרציה)

כאבים עקב ממאירות עשויים להתמיד על אף שימוש באופיואידים במינון עולה ותכשירים נוספים. סל ארגז הכלים להקלה על כאב כולל בתוכו גם שימוש מערכתי בלידוקאין, אך כיום כלי זה משמש בעיקר במסגרת בתי חולים. כך, למרות התועלת שבשימוש בלידוקאין במסגרת טיפול בחולי עם סרטן מתקדם, חסרות עדויות לשימוש תוך-ורידי בלידוקאין במסגרת הטיפול בקהילה.

במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Palliative Medicine ערכו החוקרים סקירה וסינתזה של עדויות לשימוש תוך-ורידי בלידוקאין לטיפול בכאב מורכב עקב ממאירות, מחוץ למסגרת בית החולים.

החוקרים ערכו סקירה שיטתית של מחקרים מכל סוג שעברו ביקורת עמיתים, כולל מאמרי סקירה. החוקרים ביצעו בארבעה מאגרי מידע חיפוש שהתבסס על וריאציות של מילות המפתח “cancer”,י“pain”,י “Lidocaine” ו-“parenteral”. החיפוש הורחב באמצעות רשימות ביבליוגרפיות שהפנו את החוקרים למאמרים נוספים. נתונים מופשטים מהמאמרים שנבחרו עברו על סינתזה נרטיבית על ידי רופא העוסק בטיפול פליאטיבי בסינגפור.

883 מאמרים נסקרו במסגרת המחקר, אשר מתוכם בוצעה הערכה של 28 טקסטים מלאים. שבעה מאמרים עמדו בקריטריונים לסינתזה של הממצאים.

בסך הכולל, 73 חולים קיבלו טיפול לכאבים מעורבים באמצעות לידוקאין תוך-ורידי. מקרים אלה דווחו בסקירת תרשים רטרוספקטיבית אחת, 3 מסמכים של קווים מנחים, 2 סדרות מקרים ותיאור מקרה אחד. השימוש בלידוקאין תוך ורידי או תת עורי התחיל בבית חולים או בהוספיס ונמשך בבית.

המינונים וזמני מתן הטיפול השתנו ממחקר למחקר, וכללו מתן של בולוס איטי ולאחריו עירוי רציף, או עירוי רציף בלבד, למשך תקופה של עד 240 ימים.

בכל המקרים הטיפול הניב תוצאות חיוביות, ללא תופעות לוואי חמורות. הניטור אחר מצב החולים כלל מעקב שגרתי של סימנים חיוניים ומצב ההכרה; בדיקות אק"ג, ובדיקות של תפקודי הכבד והכליות התקיימו בשכיחות נמוכה יותר. לא בוצעה הערכה עקבית של רמות הלידוקאין.

לסיכום, שימוש בלידוקאין תוך-ורידי במסגרת הקהילתית. יש צורך במחקרים אמפיריים נוספים שיבחנו את העדפת המטופלים ויסדירו פרוטוקל טיפולי, ויבחנו את התוקף של תוצאים צפויים.

מקור: 

Chong, PH et al. Journal of Palliative Medicine. 2021 Aug;24(8):1154-1160.doi: 10.1089/jpm.2020.0622

נושאים קשורים:  מחקרים,  לידוקאין,  טיפול תומך,  טיפול בקהילה
תגובות