מחקרים COVID-19

כיצד משפיעה תרופה לסוכרת על תסמונת ARDS בחולי קורונה?

חוקרים בחנו את ההשפעה של מטפורמין על תסמונת מצוקה נשימתית חריפה בחולי קורונה וזיהו מנגנון אימונולוגי חדש

מטפורמין (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) היא מצב דלקתי עם שיעורי תמותה גבוהים ונמצאת בשכיחות גבוהה בקרב חולים קשה במחלת הקורונה (COVID-19). הסיכון לתסמונת זו מופחת על ידי השימוש במטפורמין, תרופה לטיפול בסוכרת שהינה ייחודית מבחינה זו.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Immunity בחנו החוקרים ריאות של חולי קורונה שנפטרו כדי להבין טוב יותר האם וכיצד פועל מטפורמין לעיכוב הפעלה של אינפלמזום (Inflammasome) תוך הפעלת השפעתו נוגדת הדלקת.

החוקרים הראו כי מטפורמין עיכב את הפעלת האינפלמזום NLRP3 והייצור של IL-1β בתאי מקרופאגים מנאדיות הריאה ומתרביות, יחד עם הפרשת IL-6 באופן בלתי תלוי באינפלמזום. באופן זה, המטפורמין מחליש את הליפופוליסכריד (LPS) ואת תסמונת ה-ARDS המושרית על ידי נגיף הקורונה.

המטפורמין פועל על קומפלקס 1 של שרשרת מעבר האלקטרונים באופן שאינו תלוי ב-AMPK או NF-κB. כתוצאה מכך, מביא המטפורמין לחסימה של סינתזת הדנ"א המיטוכונדריאלי שמושרית על ידי LPS ותלויה ב-ATP וכן ליצירה של דנ"א מיטוכנודריאלי מחומצן ושל הליגנד NLRP3.

החוקרים ביקשו לאשש את העובדה שעיכוב הסינתזה של דנ"א מיטוכנודריאלי המושרית על ידי LPS אכן מביא לצמצום הדלקת גם in vivo. לצורך כך, ביצעו החוקרים בשורה המיאלואידית של עכברים אבלציה של CMPK2, שהינו הגורם מגביל הקצב בסינתזת mtDNA. ואכן, התברר כי האבלציה הביאה להפחתת חומרת ה-ARDS ללא השפעה ישירה על IL-6.

מכך עולה כי עיכוב של סינתזת ATP ו-mtDNA באמצעות מטפורמין אכן עשוי להיות המנגנון המביא לשיפור התסמונת.

נושאים קשורים:  מטפורמין,  קורונה,  חדשות,  ARDS,  19-COVID
תגובות