חדשות

הפנימאים זועמים: חוק ההסדרים מפלה לרעה את המחלקות הפנימיות

בעוד המחלקות הפנימיות עמוסות גם עתה בחודשי הקיץ, שיעור הפיצוי עבורן על פי חוק ההסדרים החדש יהיה נמוך מזה של שאר מחלקות ויעמוד על 0.8% בלבד | באיגוד קוראים לשרי האוצר והבריאות ליישם את דו"ח טור כספא ש"מעלה אבק"

"למה בדיוק משולה הגבינה בתגובת משרד הבריאות? לחוסר התקינה במחלקות בבתי החולים ובקהילה? למחסור ברופאים במחלקות בתי החולים? לעומסים הבלתי נסבלים?"

טיוטת חוק ההסדרים מטרידה מאוד את ראשי האיגוד לרפואה פנימית. הסעיף הבעייתי ביותר מתייחס לפיצוי שיינתן למחלקות בתי החולים בגין הגידול הדמוגרפי - בשיעור של 1.2%. אלא, שעל פי טיוטת החוק, שיעור הפיצוי למחלקות הפנימיות יהיה נמוך משאר מחלקות בתי החולים ויעמוד על 0.8% בלבד, וגם הוא מותנה בקידום מערך אשפוזי הבית.

בתגובה לכך אמרו אתמול (ג') ראשי האיגוד: "סעיף זה בטיוטת חוק ההסדרים מבטא כפיות טובה של ממשלת ישראל כלפי הרפואה הפנימית. הנצחת עומסים, שחיקה ופגיעה בבריאות הציבור". פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד, אמר: "אנחנו זקוקים לרוח גבית מהציבור, שיצא למרפסות להריע לנו בגל הקורונה הראשון. יש תחושה קשה של כפיות טובה מצד המערכת. הדו"ח הממשלתי לשיפור הרפואה הפנימית, דו"ח טור כספא, מעלה אבק. לא היתה ממשלה מתפקדת בשנתיים האחרונות, אבל ציפינו מהממשלה הנוכחית לחיבוק, להבנת הקשיים ולקידום תכניות מעשיות לשינוי, בליווי תקציבים נדרשים".

פרופ' נמרוד מימון, יו"ר החטיבה הפנימית ב"סורוקה" ומזכיר האיגוד, הוסיף: "חלק גדול ממאושפזי המחלקות הפנימיות הם קשישים. שיעורם באשפוזים גדל עם השנים. אפליית המחלקות הפנימיות ביחס למחלקות האחרות, באמצעות שיעור מופחת של הפיצוי, היא מסר בעייתי מאוד של החברה הישראלית בעניין היחס לקשישים במדינה".

פרופ' הווארד עמיטל מ"שיבא", חבר הנהלת האיגוד וגזבר, קרא לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורביץ: "עיצרו את טיוטת החוק הנוכחית! דאגו לבצע בה שינויים מתבקשים, שיבטאו השקעה ראויה יותר במחלקות הפנימיות, על בסיס דו"ח טור כספא".

לשם המחשה על מצב המחלקות הפנימיות כעת, הופצו מצד האיגוד הנתונים הבאים: מספר מאושפזי הקורונה בבתי החולים עדיין נמוך. בניגוד לגלי תחלואה קודמים, כמעט שלא הוסבו עדיין מחלקות פנימיות רגילות לפנימיות קורונה. לכאורה, התפוסות אמורות להיום סבירות, אלא שאתמול, רק לשם דוגמה, כמו ברוב ימי השנה יש עומסים כבדים. מה שמפתיע: נראים סימנים מתגברים לתחלואה המאפיינת דווקא את החורף. למשל, בשלוש מחלקות פנימיות ב"שערי צדק", שבכל אחת מהן התקן הוא 36 חולים, מאושפזים עתה בממוצע 43 חולים.

בפנימית ג' בהדסה, עם תקן של 38 מיטות, המחלקה החלה את יום אתמול עם 40 חולים כאשר רבים עדיין המתינו במיון. פרופ' אלון הרשקו, מנהל המחלקה אמר: "המחלות שלנו מייצגות את כל ארבע העונות, חוץ מעונת המלפפונים".

בפנימית ב' ב"הלל יפה", שבה התקן הוא 36 מיטות, מאושפזים עתה 51 חולים. בפנימית ד' ב"בילינסון", התקן הוא 38 מיטות אבל מאושפזים 44 חולים. מנהל המחלקה: "שלשום היו לנו 19 קבלות, ואילו בלילה האחרון 'רק' 11". בפנימית ג' ב"בילינסון" התקן הוא 38 מיטות אבל יש בה עתה 42 חולים. בפנימית ח' ב"איכילוב", התקן 33 אולם מאושפזים 37, ביניהם שני חולי קורונה ועודף ברור של תחלואת חורף כמו: RSV, Human Metapneumovirus.

בפנימית א' ב"שיבא" היו אתמול 41 חולים בעוד שהתקן הוא 36. חמישה מהחולים מבודדים בגלל מחלות מדבקות. הנהלת המחלקה הסבירה: "זו טעות להסתכל רק על מספר המאושפזים. הנתון החשוב באמת הוא מספר הקבלות לאורך מספר ימים ומזה נגזר גם זמן האשפוז. בקצב הנוכחי, כל יומיים וחצי לערך מתחלפים החולים. הם מבוגרים מאוד ועם תחלואות מורכבות. גם אם יש מספרים נמוכים, זה אשליה. מדובר עתה בשחרורים מהירים. לדוגמה: ביום א' השבוע היו במחלקה 16 קבלות חולים מהמיון. אתמול הקצב נרגע, אלא שזה עומס עצום על המחלקה בתורנות וביום שלאחריה".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  חוק ההסדרים,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' נמרוד מימון,  פרופ' הווארד עמיטל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.07.2021, 00:01

רוח גבית מהציבור, נו באמת.... תרביצו שביתה קצרה כמו שצריך. 4 3- ימים לעבוד לפי תקן המיטות במחלקה, בלי מסדרונות ובלי קיצורי אשפוז. מי שאין לו מקום יישאר במיון. מי שאין מקום במיון, יישאר בבית תוך זמן קצר העסק משתנה ומסתדר.

אנונימי/ת
03.08.2021, 13:50

יש גבול כמה חולים אפשר להשאיר במיון, ומצד שני אי אפשר להשאיר מחוץ למיון.
הבעיה היא שרוב המטופלים בפנימית הם קשישים סיעודיים ולכן זה כאילו לא נוגע לרוב הציבור.