דעות

האוצר שולט במערכת האשפוז ואת המחיר כולנו משלמים - היכן ממשלת השינוי?

מערכת האשפוז בישראל "קטנה על האוכלוסיה" - חייבים לשנות את שיטת תקצוב מערכת הבריאות ולאפשר לה לשים את המטופל במרכז ולא את "החיסכון בכל מחיר" על חשבונו

"יום יום בתי החולים בארץ עוברים על החוק ומאשפזים בחוסר כבוד יותר חולים מהמותר על פי רישיון משרד הבריאות". צילום: פרטי

מערכת האשפוז בישראל "קטנה על האוכלוסיה": שנים של מדיניות מכוונת מצד משרד האוצר אשר עודדה את הרפואה הפרטית באמצעות הרחבת הביטוחים המשלימים וביטוחי הבריאות הפרטיים, כשסתום ביטחון להעדר השקעה במערכת האשפוז הציבורית, הביאו לכך שבישראל יש פחות מיטות לנפש מאשר במדינות מערביות דומות לנו. בישראל אחוז התפוסה הממוצע השנתי הינו 94% בהשוואה ל-75% ב-OECD. בישראל החולים שוכבים במסדרון ובחדרי האוכל, פרטיותם וכבוד האדם שלהם נפגעים אנושות. מדובר במציאות שלא תעלה על הדעת במדינות מתוקנות.

שיעורי התמותה ממחלות זיהומיות הוכפלו בעשורים האחרונים בישראל ביחס הפוך למספר המיטות לנפש, ובזמן הזה, במדינות מתוקנות, שיעור תמותה זה הינו שליש משיעור התמותה הישראלי. לא רק שלא נוח ופוגעים בכבודנו, אנחנו גם מתים מהצפיפות. השליטה המוחלטת של משרד האוצר במערכת האשפוז מושגת על ידי יצירת גירעון מכוון מחד וכיסויו המותנה בניהול תקציבי מרכזי על ידי אנשי האוצר.

על פי הדו"ח הכלכלי של משרד הבריאות לשנת 2018, סך הגירעון של בתי החולים בישראל הוא 6.2 מיליארדי שקל. נורא לא? אבל מסתבר, שהאוצר, באמצעות חוקי ההסדרים, מחייב את בתי החולים להעניק הנחות חובה לקופות החולים המסתכמים ב-6.2 מיליארד שקל. מדובר בישראבלוף, ואת המחיר שלו כולנו משלמים כשאנו נזקקים למערכת האשפוז.

הבלוף הזה מאיים על מנהלי בתי החולים בשימועים ובמינוי חשבים מלווים בשל גירעונות שלא הם יצרו. זהו ישראבלוף אשר מאלץ את מנהלי בתי החולים "לחסוך" ברכש של ציוד אולי פחות טוב עבורנו המטופלים בניסיון להקטין את הגירעון שיצר האוצר במכוון. אז יש לנו ממשלה חדשה שחרטה על דגלה את הצורך בשינוי.

התקציב הקרוב חייב להיות אחר. חייבים לתת מענה למערכת הבריאות בכלל ולמערכת האשפוז בפרט ולאפשר לה להתאים את גודלה לצורכי אוכלוסיית ישראל שצמחה פי שניים מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי. בתקציב הקרוב חייבים לשנות את שיטת תקצוב מערכת הבריאות ולאפשר לה לשים את המטופל במרכז, ולא את "החיסכון בכל מחיר" על חשבונו.

"המערכת הרפואית בישראל היא מצוינת: הרופאים האחיות, המנהלים – כולם עושים בחודשים האחרונים עבודה יוצאת מן הכלל בתנאים לא פשוטים. אבל לא הכל תלוי בהם. אנחנו חייבים כבר היום, לפני החורף, להגדיל בהרבה את קיבות האשפוז של בתי החולים בישראל", כתב נפתלי בנט בספרו "איך לנצח מגיפה". חייבים להרחיב את תובנותיו של נפתלי בנט, חבר הכנסת שכתב את הספר, לאחריות של ראש הממשלה בנט לממש את השינוי.

הכותב הוא ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י

(המאמר התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות")

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  משרד האוצר,  מערכת הבריאות,  תקציב מערכת הבריאות,  נפתלי בנט,  ממשלת שינוי,  בתי חולים,  קופות חולים,  אשפוז,  דעות,  חדשות
תגובות