מחקרים

האם יש תקווה לרפא או לעכב התפתחות של קרצינומה של הכבד?

במאמר שהתפרסם בכתב העת Gut נמצא כי ריבוי קולטנים מסוג TREM-2 מהווים גורם מגן מפני שינויים ברקמת הכבד והתפתחות קרצינומה של הכבד

27.07.2021, 17:46
סרטן הכבד, בדיקת MRI (צילום: אילוסטרציה)

קרצינומה של הכבד (Hepatocellular Carcinoma-HCC) הינו סרטן שכיח ואלים המתפתח על רקע פגיעה כבדית כרונית המערבת תהליכים דלקתיים ורה-גנרטיביים בכבד. הקולטנים המבוטאים על תאים מיאלואידיים מסוג TREM-2 מבוטאים ביתר בתאי כבד לא פרנכימטיים ומעכבים העברת אותות של קולטנים מסוג TLRי(Toll-like Receptors). דבר זה מגן על הכבד מפני פגיעת רעלנים, אך התפקיד של מנגנון זה בהתפתחות סרטן כבד איננו ברור. במחקר זה החוקרים בחנו את השפעת TRAM-2 על רה-גנרציה והתפתחות של סרטן בכבד.

ביטוי של קולטנים מסוג TREM-2 ברקמת כבד נבדק בשתי עוקבות עצמאיות של חולים עם HCC ואלו הושוו לרקמת כבד בריאה. מודלים מחקריים של HCC ורה-גנרציה כבדית נבדקו בעכברים מסוג WTי(wild type) ו-Trem-2-/-. בנוסף בוצעו מבדקי in vitro על תאי Stellate כבדיים (Hepatic Stellate Cells-HSC) וספרואידים של HCC.

תוצאות המחקר הדגימו ביטוי יתר של TREM-2 בתאי HCC במודלים של עכברים עם רהגנרציה כבדית ו-HCC. אחר מתן של diethylnitrosamineי(DEN) לעכברים מסוג Trem-2-/-, אלו פיתחו גידולים רבים יותר בכבד, ללא התייחסות לגודלם. באותם עכברים נצפתה גם הגברה של נזק כבדי, דלקת, סטרס חמצוני ופרוליפרציה של תאי כבד. מתן דיאטה עשירה בנוגדי-חמצון חסמה את התפתחות הגידולים הכבדיים מתווכי DEN בעכברים משני הגנוטיפיים. באופן דומה, חיות מעבדה מסוג Trem-2-/- פיתחו גידולים רבים וגדולים יותר במודלים של HCC על רקע פיברוזיס.

לאחר  כריתה חלקית של הכבד, רקמות כבד עם גנוטיפ של Trem-2-/- הראו עליה בפרוליפרציה ודלקת של תאי כבד. שורות תאי HSC אנושי המבטאים ביתר קולטנים מסוג TREM-2 עיכבו, in vitro, גידול של ספרואידים של HCC אנושי על ידי הפרשה של ליגנד Wnt מוחלש.

מסקנת החוקרים הייתה כי TREM-2 משמש הגנה מפני התפתחות גידולים סרטניים בכבד דרך השפעות פליאוטרופיות שונות. מסקנה זו מרמזת כי כדאי לבחון את התועלת בשימוש באגוניסטים ל-TREM-2 עקב ההשפעה המולטיפקטוריאלית על הפתוגנזה של HCC.

מקור: 

Esparza-Baquer A, et al. (2021) “TREM-2 defends the liver against hepatocellular carcinoma through multifactorial protective mechanisms” Gut, July 2021. Vol. 70, Issue 7, p.1345-1361. dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2019-319227

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה של הכבד,  פיברוזיס
תגובות