מחקרים

האם קנאביס מחמיר או מקל תסמיני IBD?

חולי IBD הצורכים קנאביס סובלים רבות מתסמינים מחוץ למערכת העיכול, ללא הטבה עם קנאביס. יש למצוא אפשרויות טובות יותר לניהול כאבי בטן ותסמינים נוספים בחולים עם IBD

שימוש בקנאביס הינו נפוץ בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית (IBD). מטופלים רבים משתמשים בקנאביס לצורך הקלה בתסמינים המקושרים ל-IBD, ויש ראיות לכך שקנאביס ונגזרותיו מסייעים במצבים אלו. עם זאת, לא ברור האם יש הבדל בפרופיל התסמינים בין חולים עם IBD המשתמשים בקנאביס לבין אלו שלא, והאם ניתן לשייך תסמינים אלו למצב מחלת הבסיס ו/או סיבוכיה.

המחקר בוצע בשיטה רטרוספקטיבית בו השתמשו, באישור המטופלים, ברשומות הרפואיות המתארות את המהלך הטבעי של מחלת IBD של מטופלים ממרכז שלישוני יחיד. המידע נאסף בין הראשון לינואר 2015 ועד ה-31 לאוגוסט 2020. החוקרים תשאלו את מטופלים אודות שימוש עכשווי בקנביס, ותדירות השימוש בו. החוקרים גם התחשבו במאפיינים דמוגרפיים וקליניים כגון; חומרה על פי בדיקה אנדוסקופית, סיכומים של שאלונים המעריכים את מאפייני ה-IBD, המצאות הפרעות חרדה/דיכאון, ותסמינים קשורים ל-IBD. החוקרים אז השוו בין המאפיינים הדמוגרפיים של חולים הצורכים קנאביס לבין אלו שלא, והשתמשו במודל של רגרסיה לוגיסטית להעריך השפעות עצמאיות של השימוש בקנאביס על מצבים רפואיים.

במחקר השתתפו 383 חולי IBD אשר מילאו את כלל קריטריוני ההכללה (206 נשים, 177 גברים; 258 חולי קרוהן (Crohn’s Disease - CD), 118 חולי קוליטיס כיבי (Ulcerative Colitis - UC) ו-7 חולי קוליטיס לא מאופיינת). 30 מהמטופלים (7.8%) צרכו קנאביס באופן קבוע, בשיעור ממוצע של 2.7 פעמים בשבוע. תוצאות המחקר הדגימו כי אלו שצרכו קנאביס התלוננו יותר על כאבי בטן (83.8% לעומת 61.7%), גזים (66.7% לעומת 45.6%), טנסמוס (70% לעומת 47.6%) וכאבי פרקים (53.3% לעומת 20.3%) לעומת קבוצת החולים שלא נטלו קנאביס (p<0.05 לכל תלונה). שיעורי היארעות של דלקת בינונית עד חריפה מאושרת בבדיקה אנדוסקופית נמצאו שווים בין קוצות המחקר. לעומת זאת, סיבוכים של CD נצפו יותר בקבוצה של החולים שלא נטלו קנאביס (39.1% לעומת 69.7%; p<0.05). בניתוח רב-משתני, נמצא כי רק כאבי פרקים היה קשור באופן מובהק לשימוש בקנאביס (p<0.001).

תוצאות המחקר הדגימו כי חולי IBD המשתמשים בקנאביס מתייצגים יותר עם תלונות באופי של כאבי בטן, גזים, טנסמוס וכאבי פרקים. עם זאת יש לציין כי מצב השימוש בקנאביס לא נמצא קשור לתסמינים או סיבוכים של מחלת הבסיס, מצב המרמז על כך כי דווקא מצבים שאינם קשורים למערכת העיכול משפיעים יותר על ההחלטה לצרוך קנאביס. ממצאים אלו מדגישים כי יש להקפיד יותר בהערכת הנטל של התסמינים מחוץ למערכת העיכול על ה-IBD בחולים הצורכים קנאביס. כמו כן, יש למצוא אפשרויות טובות יותר לניהול כאבי בטן ותסמינים נוספים בחולים עם IBD.

מקור:

Matthew D, et al. (2021) “Symptoms and Extraintestinal Manifestations in Active Cannabis Users with Inflammatory Bowel Disease”. Cannabis and Cannabinoid Research, ahead of print, May 2021. http://doi.org/10.1089/can.2020.0155

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת מעי דלקתית,  התלקחות,  קנאביס רפואי
תגובות