מחקרים COVID-19

מחקר ב"הדסה" בדק: כיצד משפיע החיסון לקורונה על פוריות הגבר?

לראשונה בעולם נבדקה במחקר שנערך ב"הדסה" השפעת החיסון נגד קורונה על ספירת הזרע של מטופלי IVF - הנה התוצאות

בדיקת תאי זרע במעבדת פוריות. צילום: אילוסטרציה

מחקר חדש בהובלת ד"ר מרים ספראי, רופאת נשים המתמחה בפריון מהמחלקה לנשים ויולדות במרכז הרפואי הדסה עין כרם ובשיתוף עם שני רופאים בכירים, פרופ' בנימין ראובינוף, מנהל מחלקת נשים ויולדות וד"ר אסף בן מאיר, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים, בחן אם קיימת פגיעה בפרמטרים של הזרע במטופלי IVF לפני חיסון ולאחריו בטווח של שנה, ומצא שלא קיים הבדל בין ספירת הזרע בין שתי התקופות, ומכאן שהחיסון אינו פוגע בפוריות הגבר.

ד"ר מרים ספראי. "החיסון דווקא מונע אפשרות של פגיעה בפוריות הגבר". צילום: דוברות "הדסה"

זהו המחקר הראשון שנעשה בנוגע להשפעות החיסון על פוריות הגבר ותוצאותיו התפרסמו לאחרונה באתר medrxiv. לדברי ד"ר מרים ספראי, "מדובר באבן דרך ראשונה וחשובה במשמעותה, התומכת בכך שחיסון הקורונה אינו פוגע בפוריות הגבר ואף להפך – הוא מומלץ, בעיקר לגברים, בגלל הפגיעה האפשרית בתאי הזרע בחולי קורונה. המחקר מרגיע בהחלט, כי אנו לא מצפים לפגיעה בפוריות בקרב ילדים וגברים צעירים יותר מאלה שהשתתפו במחקר.

המחקר נערך בהשתתפות כ-60 מטופלי IVF ב"הדסה" בגיל ממוצע 35 שנה, בעלי ספירת זרע התחלתית תקינה ובעלי בעיית ספירה ידועה. כל מטופל הושווה לעצמו, ולא לאוכלוסיה הכללית, ונבדקה לגביו התנועה וכמות הזרע בתקופה שלפני החיסון ובתקופה שלאחריה.

בקבוצה הכללית וגם בתת אנאליזה של שתי הקבוצות לא נמצאו הבדלים בכל הפרמטרים של הזרע: נפח, ריכוז ותנועה בתקופה שלאחר החיסון. מכך, שהתוקף המחקרי הוא גם לגבי גברים עם וללא בעיות פוריות, במגבלת גודל הקבוצה.

"למחקר", אומרת ד"ר ספראי, "חשיבות אפידמיולוגית אדירה בגלל החשש, הבלתי מבוסס, מפגיעה בפוריות בעקבות התחסנות, בעיקר אצל גברים ונשים בגילאי הפוריות, הנובע מהיעדר ידע על ההשפעות העתידיות של החיסון. כידוע, קיימות תיאוריות לאופן הפגיעה של וירוס הקורונה בפוריות, כמו היקשרות הוירוס לקולטן ACE באשך ויצירת דלקת מקומית ברקמה. לכן, החיסון הוא בעל יתרון נוסף ומומלץ דווקא עבור גברים המעוניינים לשמר את הפוריות. אני קוראת למי שטרם התחסן לצאת ולהתחסן, ובכך בנוסף לתועלת המובנת מאליה של הימנעות ממחלת קורונה, גם למנוע אפשרות של פגיעה בפוריות".

נושאים קשורים:  פוריות הגבר,  חיסון לקורונה,  ד"ר מרים ספראי,  פרופ' בנימין ראובינוף,  ד"ר אסף בן מאיר,  מחקר ישראלי,  19-COVID,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
27.07.2021, 09:29

60 ?????

27.07.2021, 18:41

מה בנוגע לפוריות האשה? בנושא זה היו הרבה יותר טענות על פגיעה כתוצא מהזריקה של mrna כולל עליה של מאות אחוזים בהפלות ועליה באיאועי מוות של יולדות

אנונימי/ת
27.07.2021, 22:03

פייק ניוז