COVID-19 בישראל

רופאים מתרשמים: מאפייני מחלת הקורונה השתנו בגל הנוכחי

מנהלי מחלקות קורונה מעידים על חולים שמאושפזים במצב קשה על פי ההגדרות הרפואיות, אבל מבחינה קלינית מצבם קל יותר מהחולים הקשים בגלי התחלואה הקודמים והם גם מתאוששים מהר יותר

טיפול בחולה קורונה ברמב"ם. צילום: דוברות בית החולים

רופאים המטפלים עתה בחולי קורונה חלוקים בדעתם לגבי מאפייני גל התחלואה הנוכחי. אחדים מתרשמים מנסיונם האישי כי מצבם של חלק מהמאושפזים שנחשבים לחולים במחלה קשה הוא למעשה קל יותר מבחינה קלינית בהשוואה למה שהיה בגלי התחלואה הקודמים. אולם, יש גם רופאים הסבורים שלא חל שינוי במאפייני המחלה. כך על פי דיווח של עידו אפרתי הבוקר (ב') ב"הארץ".   

מניתוח נתוני משרד הבריאות בחודש האחרון זינק מספר הנדבקים כדי פי עשרה, בעוד מספר החולים הקשים גדל רק פי ארבעה. לפני מבצע החיסונים בישראל, מצבם של 4% מהנדבקים בנגיף הידרדר והם הוגדרו כחולים קשים. עתה, לאחר ששיעור גבוה מאוד באוכלוסיה התחסן, ההערכה היא שכ-1.5% בלבד מהנדבקים נעשים חולים במצב קשה.

בדיווח צוטטה ד"ר נעה אליקים-רז, מנהלת מחלקת הקורונה ב"בילינסון": "אנחנו מרגישים שמבחינה קלינית המאפיינים שונים ואנחנו מטפלים במחלה שונה. גל התחלואה הנוכחי מתנהג אחרת מקודמיו. בנוכחי רואים חולים שמגיעים במצב קשה על פי ההגדרות הרפואיות, עם סטורציה נמוכה מ-93 וצילום חזה המעיד על דלקת, אבל מבחינה קלינית מצבם קל יותר מהחולים הקשים שהיינו רגילים לראות בעבר. מצבם גם משתפר בתוך זמן קצר והם עוברים מ'קשה' ל'בינוני' שלעתים איננו מצריך המשך אשפוז.

"יש גם", אמרה ד"ר אליקים-רז, "המוגדרים קשים אבל נותרים יציבים לאורך ימים ארוכים ואז הם משוחררים לבתיהם או מועברים למוסדות ייעודיים עם מערכות תומכות חמצן. מאז שנפתחה מחדש מחלקת הקורונה שלנו, לא הועבר אף חולה לטיפול נמרץ. זה שינוי מהותי. רק חולים בודדים אצלנו הם עתה במצב קשה במיוחד".

בדעה דומה מחזיק פרופ' יאיר לוי, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים מאיר בכפר סבא, המצוטט בדיווח: "מצב החולים הקשים קל יותר מאשר בעבר. רק כ-30% מהם במצב קשה בפועל. מרבית הצעירים המגיעים לאשפוז אינם מחוסנים. איננו רואים שינוי בקצב ההחמרה או ההתאוששות. בגל הקודם, גילאי 50-40 שאושפזו עברו בתוך 48 שעות למצב קשה ואף למוות. תמונת מצב כזאת עדיין לא נראית עתה. רוב המתים הם עם מחלות רקע קשות".

ד"ר חתאם חוסיין, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ומחלקת הקורונה ברמב"ם בחיפה, ציינה: "החולים עתה פחות קשים ממה שהכרנו בגל השלישי, התסמינים אצלם פחות קשים והם גם פחות מידרדרים ממצב בינוני לקשה או ממצב קשה לקריטי".

לעומתם, ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי-שיקומי הרצוג בירושלים סבור כי לא חל שינוי מהותי במאפייני המחלה.

נושאים קשורים:  ד"ר נעה אליקים-רז,  פרופ' יאיר לוי,  מחלת הקורונה,  19-COVID,  תחלואת קורונה,  ד"ר חתאם חוסיין,  ד"ר קובי חביב,  חדשות
תגובות
26.07.2021, 22:37

ממליץ להכיר את הפרשנות של פרופ' אייל שחר (למשל בטוויטר). בתמצית: הנתונים מצביעים על מעבר מפנדמיה לאנדמיה.

אנונימי/ת
26.07.2021, 23:34

"החולים עתה פחות קשים ממה שהכרנו בגל השלישי, התסמינים אצלם פחות קשים והם גם פחות מידרדרים ממצב בינוני לקשה או ממצב קשה לקריטי"

אם החולה הינו קשה לפי ההגדרה, אך לא קשה מבחינה קלינית, כנראה שיש בעיה עם הגדרות. יש עוד מחלות שבהם מצב קשה נקבע אוטומטית לפי ריווי חמצן?

אנונימי/ת
27.07.2021, 16:59

מה פירוש הדבר שרק שלושים אחוז מהחולים קשה הם חולים קשה?